پرونده «پوکمون» روی میز نهادهای امنیتی/ «شتاب در شهر۲» کلید خورد

به گزارش فناوری فرهنگی،اخبار حوزه بازی‌های رایانه‌ای در هفته گذشته بازهم متأثر از فراگیری جهانی بازی پوکمون گو بود و سهم بازی‌سازان داخلی از این میدان رونمایی از «شتاب در شهر۲» بود.

 مهمترین خبر مربوط به بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران طی هفته گذشته بی‌شک اطلاعیه‌ای بود که روز گذشته با امضای بنیاد ملی بازی‌های رایانه منتشر شد تا بعد از دو هفته پیگیری و تحلیل رسانه‌ها پیرامون پدیده «پوکمون گو»، این‌بار یک نهاد رسمی درباره این بازی اعلام موضع کند.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که در واکنش به این بازی، در روزهای نخست انتشار آن با ناشر بازی مکاتبه کرده و شرایط ورود به ایران را به آن‌ها اعلام کرده بود حالا در قالب اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نظام رده‌بندی سنی (ESRA) بازی پوکی‌مان گو را از نظر محتوا جهت انتشار در کشور، بدون اشکال دانسته و انتشار این بازی را بلامانع می‌داند. با این‌حال با توجه به وجوه فراسرگرمی از جمله مسائل امنیتی و اجتماعی که ممکن است باعث ایجاد اختلال در نظم یا امنیت عمومی شود؛ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انتشار این بازی را منوط به تایید نهادهای مربوط به امنیت اجتماعی و ملی کرده است.

اعلام این موضع رسمی در حالی است که از میانه هفته برخی رسانه‌های بیگانه خبر از فیلتر شدن این بازی در ایران داده بودند.

حالا باید دید سرانجام تصمیم‌گیری نهادهای امنیتی برای مواجهه با موج ورود این بازی به ایران چه خواهد بود؟

«پوکمون گو» یک شبه متولد نشده است

به موازات سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران اما کارشناسان و تحلیل‌گران هم در بررسی و تحلیل این پدیده نوظهور دنیای بازی‌های رایانه‌ای بی‌کار ننشسته و در قالب نشست‌های تخصصی به آسیب‌شناسی و ارزیابی کیفیت ورود «پوکمون گو» به ایران پرداخته‌اند.

یکی از این نشست‌ها در میانه هفته‌ای که گذشت به میزبانی فرهنگسرای رسانه برگزار شد و طی آن دکتر مسعود کوثری استاد دانشگاه تأکید کرد: این بازی از لحاظ فرهنگی، دنیای ما را وارد فضای جدیدی می‌کند. گوشی‌های همراه، این قدرت را می دهند که بین فضای واقعیت و مجازی مدام در حرکت باشیم. اکنون با ورود این بازی از این فضای دو گانه خارج شده و وارد فضای جدیدی می‌شویم؛ که هر دو را همزمان در بردارد. تنها با برنامه‌ریزی نوآورانه است که می‌توان در این فضای جدید، تعریف درستی مطابق با شرایط روز برای مدیریت زندگی خود ارائه داد.

سید بشیر حسینی دیگر استاد دانشگاه حاضر در این نشست هم به نکته قابل تأملی اشاره کرد و با اشاره به لزوم سیاست گذاری پوکمن گو از جنبه اجتماعی، ایده و طرح وارده به بازی‌های مکان محور گفت: پوکمن یک شبه به دنیا نیامده و دارای پیشینه است و سیاست گذاری‌های آن نیز بر مبنای پیشینه آن صورت می گیرد. ما همیشه فکر می‌کنیم همه رویدادها اتفاقی هستند در صورتی که چنین‌ نیست.

متن کامل مباحث طرح شده در این نشست را می‌توانید اینجا بخوانید.

پرواز جهانی «خروس جنگی»

فارغ از بازتاب‌های ورود یک بازی جهانی به کشور، بازی‌سازان ایرانی هم در هفته گذشته خبرساز بودند. محمدمهدی بهفرراد مدیرعامل شرکت بازی‌سازی یاراکیش و طراح بازی ایرانی «خروس جنگی» یکی از این بازی‌سازان بود که دوسال پس از رونمایی از این بازی در بازار داخلی خبر از انتشار بین‌المللی این بازی در آینده نزدیک داد.

بهفرراد در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های این شرکت بازی‌سازی گفت: در حال حاضر مجموعه اقداماتی را در دستور کار داریم تا بازی «خروس جنگی» آماده عرضه و انتشار جهانی شود.

وی در تشریح این مراحل آماده‌سازی ادامه داد: تا کنون بازی به زبان‌های مختلف ترجمه شده و از نظر برخی جزئیات در طراحی هم اصلاحاتی در کار اعمال شده تا آماده نشر بین‌المللی شود.

این بازی در سبک آنلاین رقابتی در شرکت پیشگامان یارا کیش ساخته شده و  اقتباس جالبی از جنگ انداختن خروس‌ها و خروس‌بازی به شیو کاملا متفاوت و بدون خشونت است.

صدور پروانه ساخت برای ۲۳ بازی جدید

با برگزاری پنجمین جلسه شورای پروانه ساخت بازی‌های رایانه‌ای طی روزهای اخیر، تعداد بازی‌های ایرانی دریافت‌کننده پروانه ساخت از ابتدای سال تاکنون به ۲۳ عنوان رسید.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با صدور هفت پروانه ساخت جدید، تعداد کل بازی‌های ایرانی که در سال جاری پروانه ساخت دریافت کرده‌اند به رقم ۲۳ رسید.

مشخصات این هفت بازی جدید ایرانی را اینجا بخوانید.

«شتاب در شهر ۲» برای غافلگیری می‌آید

در کنار این اخبار ریزودرشت اما بی‌تردید مهمتر رویداد هفته جاری در حوزه بازی‌سازی داخلی رونمایی از بازی «شتاب در شهر ۲» بود. یک بازی صددرصد ایرانی که در ادامه آزمون و خطای بالغ بر یک دهه‌ای یک تیم بازی‌ساز جوان حالا در سطحی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی روانه بازار بازی‌ها شده است.

آئین رونمایی از این بازی روز یکشنبه به همت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در فرهنگسرای سرو برگزار شد و فرصتی فراهم آمد تا حسین احمدی طراح و سازنده این بزای ضمن برشمردن ویژگی‌های فنی و محتوایی «شتاب در شهر ۲» بگوید: تلاش بسیاری کرده‌ایم که تنوع فضاها باعث افزایش هیجان بازی شود و گیمر از تکرار خسته نشود. مطمئن باشید در این بازی با یک مسیر خطی مواجه نیستید و در مراحل مختلف به واسطه برخی جزئیات غافلگیر خواهید شد.

ناشر این بازی هم در سخنانی کوتاه ضمن تشریح برنامه‌ریزی‌ها برای آغاز عرضه این بازی در بازاری طی هفته آینده، گفت: از نظر بنده همین بازی‌ «شتاب در شهر ۲» کاملا قابل رقابت با نمونه‌های خارجی مانند «نید فور اسپید» است و این در حالی است که بدون حمایت این تیم جوان موفق به تولید این بازی شده‌اند. اگر حمایت‌ها بیشتر شود شک ندارم که می‌توانند از نمونه‌های خارجی هم پیش بیفتند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد