بهار فیس بوک؛ پاییز توییتر

به گزارش فناوری فرهنگی، هفته گذشته دو شبکه اجتماعی پرطرفدار فیس بوک و توییتر گزارشات مالی سه ماهه دوم سال 2016 خود را منتشر کردند. بر اساس این گزارشات فیس بوک مانند همیشه موفق و پرسود بود و توییتر مانند یکی دو سال اخیر همچنان روند نزولی طی می کند. با توجه به وضعیت مالی این دو شبکه اجتماعی، عجیب به نظر می رسد که توییتر با وجود نزول در عرصه مالی و نیز کاهش سرعت جذب کاربران، تاثیرگذاری فراوانی در عرصه سیاست و اجتماع داشته و به عنوان اصلی ترین ابزار اطلاع رسانی مردم کاربران سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که فیس بوک در برخی از کشورها مانند ایران مثل گذشته مورد توجه کاربران نیست.

فیس بوک ِرکوردشکن
گزارش سه ماهه دوم سال 2016 فیس بوک نشان می دهد این شبکه اجتماعی با شکستن رکوردها موفق شده ارزش سهام خود را به 123/34 دلار افزایش دهد. ارزش سهام فیس بوک در عرضه اولیه سهام این کمپانی ۳۸ دلار بود. این رکوردشکنی تنها در عرصه سهام نیست؛ فیس بوک در بهار ۲۰۱۶ تعداد کاربران خود را به ۱/۷۱ میلیارد نفر افزایش داده و درآمد ۶/۴۴ میلیارد دلاری کسب کرده است. این میزان درآمد بیش از درآمد پیش بینی‎شده فیس بوک است. فیس بوک پیش بینی کرده بود در این سه ماه 6./2 میلیارد دلار درآمد کسب کند. گفته می شود این، شانزدهمین‎بار است که فیس بوک بیش از پیش بینی هایش درآمد کسب می کند.
سود کسب شده توسط فیس بوک بیش از ۲.۰۵ میلیارد دلار برآورد شده که در مقایسه با ۷۱۹ میلیون دلار سال گذشته نشان از افزایش دارد. درآمد کسب شده به ازای هر کاربر ۳.۸۲ دلار است که در مقایسه با فصل پیش ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

کاهش رشد کاربران
براساس گزارش منتشرشده، بزرگ ترین شبکه اجتماعی دنیا؛ فیس بوک موفق شده در سه ماهه دوم سال میلادی تعداد کاربران خود را ۳/۶۳ درصد افزایش دهد. طی فصل بهار بیش از 60 میلیون نفر به فیس بوک پیوسته اند. البته این رشد نسبت به سه ماهه اول سال 2016 کمی کاهش پیدا کرده است که در این بازه زمانی کاربران این شبکه اجتماعی ۳/۷۷ درصد افزایش داشتند.

یک میلیارد کاربر فعال موبایلی
فیس بوک درحال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر فعال موبایلی دارد. براساس اطلاعات منتشرشده تعداد کاربران فعال روزانه فیس بوک به بیش از ۱/۱۳ میلیارد کاربر رسیده که ۱۷ درصد در مقایسه با فصل گذشته افزایش پیدا کرده است. همچنین تعداد کاربران فعال ماهانه نیز با افزایش ۲۰ درصدی به رقم ۱/۵۷ میلیارد نفر رسیده است.

روزی 2 میلیارد جست وجو
فیس بوک در گزارش سه ماهه دوم سال 2016 اعلام کرد کاربران این شبکه اجتماعی روزانه بیش از 2 میلیارد جست وجو در این شبکه انجام می دهند. این آمار در مدت مشابه سال گذشته 1/5 میلیارد جست وجو بوده است.

توییتر و ادامه زیان دهی
توییتر و فیس بوک همزمان با هم گزارش مالی سه ماهه دوم سال 2016 کمپانی خود را منتشر کردند. درحالی که گزارش فیس بوک سراسر موفقیت و سود و افزایش بود، توییتر باز هم در سه ماهه دوم سال میلادی خبر از ضرر 107 میلیون دلاری داد. این در حالی است که درآمد این کمپانی از محل تبلیغات دو برابر شده است.
درآمد توییتر در بهار ۲۰۱۶ میلادی با افزایش ۲۰ درصدی به ۶۰۲ میلیون دلار رسیده که از این میزان ۵۳۵ میلیون دلار از طریق تبلیغات در این شبکه اجتماعی به دست آمده است. اگر این رقم را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم، با رشد ۲۲۶ درصدی توییتر مواجه خواهیم بود. این نشان از پیروزی است اما پیروزی که همچنان توییتر را شکست‎خورده نشان می دهد. پس از انتشار گزارش مالی جدید توییتر، سهام این شرکت با کاهش 10 درصدی ارزش روبه رو شد.

کاهش رشد کاربران
با وجودی که تاثیرگذاری توییتر در صحنه سیاست، فرهنگ و جامعه کتمان‎شدنی نیست، توییتر همچنان با کاهش رشد کاربر مواجه است. نکته قابل توجه آنکه گفته می شود به‎ تازگی توییتر در فروشگاه ها اپلیکیشن های iOS از زیرمجموعه شبکه های اجتماعی به زیر مجموعه اپلیکیشن های خبری منتقل شده است. توییتر با کاهش رشد تعداد کاربرانش هم اکنون بیش از ۳۱۳ میلیون کاربر فعال دارد. براساس گزارش منتشره، رشد کاربران فعال توییتر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کمتر از ۳ درصد بوده است. یعنی طی فصل بهار 3 میلیون کاربر فعال ماهانه جدید به جامعه آماری کاربرانش اضافه شده است.

پیش بینی بعدی توییتر
توییتر در گزارش خود پیش بینی کرده در سه‎ماهه بعدی بین590 تا 610 میلیون دلار درآمد کسب خواهد کرد. این در حالی است که تحلیل گران برای سه‎ماهه سوم سال 2016 رقم 678 میلیون دلار برای درآمد توییتر پیش بینی کرده اند.

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد