مصطفی جانو با کاراکترهای پوکمون گو، جهان را به یاد کودکان سوریه انداخت

به گزارش فناوری فرهنگی، وقتی پوکمون به مرزهای اروپا رسید، شوکه شد… مرزها بسته شده‌بود. حتی برای بچه‌های کوچک! قوانین مربوط به «انسانیت» تغییر کرده‌بودند. آن‌هایی که مرزها را بسته بودند، به پوکمون گفتند از آن‌جا برود. پوکمون باید به سیاره‌ی دیگری برود… جایی‌که بشود در آن امید و صلح را باز یافت!

مصطفی جانو، یک گرافیست اهل سوریه است که این روزها در سوئد ساکن شده. او هم مانند همه می‌داند که بازی محبوب پوکمون گو، هیچ وجه تشابهی با بحران سوریه ندارد. مخصوصاً که یکی در دنیای مجازی و دیگری در دنیایی حقیقی جریان دارد. با اوضاعی که اکنون در سوریه جریان دارد، خوشبینیِ بیش از حدی می‌طلبد که بتوان تصور نمود روزی فرا می‌رسد که این سرزمین، رنگ صلح و آرامش را به خود ببیند.

این داستان هر روز و هر لحظه‌ی سوریه است. با این وجود، ما در گوشه‌ی آرام و بی‌دغدغه‌ی دنیای خودمان، از بازی پوکمون گو حرف می‌زنیم. عبارت پوکمون گو در توییتر ترند شده و میلیون‌ها نفر درباره‌اش حرف می‌زنند.

syria-go-Moustafa-Jano-02

با توجه به محبوبیت این بازی، به نظر هنرمندانی مانند جانو، «خالد اکیل»، «سیف‌الدین طحّان»، در گروه جانوگرافیک، تصمیم گرفتند از این موضوع برای متوجه نمودن مردم جهان به اوضاع سوریه استفاده کنند. آن‌ها سعی دارند در این تصاویر نشان دهند که جنگ، چطور سرزمین سوریه را چندپاره و ویران کرده، و کاراکترهای پوکمون برای کودکان تا چه اندازه غمگین‌اند. این تصاویر، پیام قدرتمندی برای همه‌ی ماست. ما کار زیادی نمی‌توانیم برای بچه‌های سوریه انجام دهیم. مرزها ما را از آن‌ها بسیار دور کرده. اما هیچ چیزی نمی‌تواند وضعیت نابودشده‌ی نسلی از کودکان را قربانی این اوضاع شدند، تغییر دهد. تلقی انسان از شادی و آرامش، در سنین کودکی ساخته می‌شود. کودکی‌ِ کودکان سوریه، سرشار از ترس، ناامیدی و مرگ بوده، پس دوران بزرگسالیِ آن‌ها، چه وضعیتی را پیدا می‌کند؟

زندگی بدون گذشته، بدون آینده، در فرار و محاصره و با ترس از دست دادن همه‌ی چیزهای کوچکی که برای‌ت باقی مانده، چه شکلی خواهد بود؟ به کودکانی که نقاشی‌های پوکمون را در دست گرفته‌اند نگاه کنید. یادداشت‌هایی که در آن‌ها درخواست کمک و نجات شده. بیش از هر چیز، چشم‌های بچه‌ها منقلب‌کننده است. آن ها کم‌سن و سال‌تر از آن هستند که این همه ترس و خلأ در نگاه‌شان باشد. این چشم‌ها، تنها شاهدان ماجراهای تلخ سرزمینی هستند که بخاطر دعوای سیاستمداران و حفظ قدرت، نابود شد! چشم‌ها، آخرین چیزی هستند که از خاطره‌ها پاک می‌شوند.

f-syrpokemon-b-20160724

در ادامه، طرح‌های گروه جانوگرافیک را که با الهام از بازی پوکمون و نیز ایده‌ی گرافیست‌ها طراحی شده، می‌بینیم.

211.248.853

2016-07-31_23-07-54

12986993_926369387476113_5949631063523975385_n

images1

null_70294_bhzsTn

null_70298_xKaQoD

null_70299_XBBl61

syria-go-Moustafa-Jano-04

 منبع: یک پزشک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد