عاقبت بازی های ویدیویی به کجا ختم می شود؟

به گزارش فناوری فرهنگی، قبل از اینکه بازی های ویدیویی به پیشرفت امروزه دست یابند کمتر کسی بر این باور بود که این صنعت بتواند بزرگترین مارکتینگ در دنیا شود.
در زمان های گذشته بازی های ویدئویی فقط برای یک کنسول یا موبایل بودند اما الان شاهد آن هستیم که این سرگرمی به چه اندازه همه گیر شده است. دیگر آن زمان هایی که بازی با گرافیکی پایین طراحی شود گذشته و مهندسین به دنبال خلق بازی هایی هستند که به واقعیت نزدیک تر باشد.
طبق یک نظر سنجی که در بریتانیا گرفته شد بیشتر از یک سوم مردم بریتانیا آخرین کنسول بازی موجود را دارند. با بررسی این نظر سنجی متوجه می شویم که چقدر بازی های ویدیویی در دنیا فراگیر شده است.
هدست های واقعیت گرا مجازی  که امروزه آخرین طراحی در روند تکامل بازی های ویدیویی است، باید شاهد این باشیم با فراگیر شدن این فناوری توسعه دهنده ها و گیمرها چگونه از این تکامل استقبال می کنند.
با این همه سوالاتی وجود دارد درباره هدست واقعیت گرا مجازی که چگونه این طراحی می تواند در مسیر حرکت خود دنیا بازی را تغییر می دهد.
برندهای آنلاینی مانند فیس بوک شروع به توسعه دادن به هدست های واقعیت گرا مجازی خود هستند که این کار میتواند یک دنیای دیگری را در هدست های واقعت گرا مجازی دارند که به کاربر اجازه میدهد تا در واقعیت در شبکه های مجازی به بازی بپردازد.
همچنین فیس بوک قرار است یک چت بوت که یک ربات مجازی با استفاده از هوش مصنوعی است را طراحی کند تا کاربران بتواند در کنار بازی کردن با این ربات هم صحبت کنند.
با این همه، بازی های ویدیویی رو به جلو حرکت می کنند و کنارشان هم هدست های واقعیت گرا مجازی، حال باید دید که در آینده چگونه این دو فناوری بر یکدیگر تاثیر می گذارند.

بازی های ویدئویی میان برگ های تاریخ

قبل از اینکه بازی های ویدیویی به این پیشرفت امروزه دست یابند کمتر کسی بر این باور بود که این صنعت بتواند بزرگترین مارکتینگ در دنیا شود

بازی کردن صرف نظر از سن و سبک زندگی، معمولا فرایندی جالب و هیجان انگیز برای ما بوده است.
در دهه های اخیر تکنولوژی کمک بزرگی به توسعه و تنوع سرگرمی ها کرده است که احتمالا بازی های ویدئویی مهم ترین آنها باشند. حالا سال هاست که بازی های ویدئویی حضوری پررنگ در زندگی ما دارند؛ حضوری که از اوایل دهه1950 جدی تر شده است؛ زمانی که دانشمندان علوم کامپیوتری در فرایند تحقیقاتشان شروع به طراحی شبیه سازها و بازی های ساده کردند. به این ترتیب بازی های ویدئویی متولد شدند. با این حال این بازی ها در سال های دهه 1970و 1980که بازی های آرکید (بازی هایی که معمولا با دستگاه های بزرگ سکه ای در اماکن عمومی در دسترس بودند)، کنسول های بازی مجهز به جوی استیک و در نهایت بازی های کامپیوتری به صورت جدی روانه بازار شدند، به محبوبیت زیادی در میان مردم سراسر دنیا رسیدند. با این اوصاف شاید برایتان جالب باشد که اتفاقات مهم صنعت بازی های ویدئویی را در میان تاریخ جست وجو کنیم.

 * 1966

«رالف بائر» یکی از مهندسان بنیاد سندرز توانست شرکتش را برای تحقیق و بررسی در زمینه ساخت بازی های تعاملی با استفاده از تلویزیون تاسیس کند. یک سال بعد این شرکت که حالا با نام Magnavox شناخته می شد، دو بازی تلویزیونی تعاملی ساخت. این دو بازی شامل شطرنج و تنیس بودند.
 * 1970
«نولان بوشنل» و «تد دابنی» که در آینده ای نه چندان دور موسسان شرکت بزرگ Atari شدند، اقدام به ساخت نسخه آرکید بازی Spacewar با نام Computer Space کردند.
 * 1972
در  ماه می  شرکت Magnavox ، اولین سیستم بازی ویدئویی خانگی را با نام اودیسه در شهر کالیفرنیا معرفی و یک سال بعد آن را به بازار عرضه کرد. درست در همین سال بوشنل و دابنی شرکت آتاری را تاسیس کردند. آنها نام شرکت شان را از عبارتی در یک بازی ژاپنی الهام گرفتند. آتاری معادل کنترل کردن در بازی شطرنج است. شرکت آتاری در همین سال، نخستین بازی ویدئویی خودش را با نام Pong ساخت. این بازی در واقع یک شبیه ساز پینگ پنگ بود.
 * 1975
نخستین بازی کامپیوتری به نام Gunfight عرضه شد. این نخستین بازی ای بود که به جای یک مدار الکتریکی مجتمع از یک میکروپردازنده استفاده می کرد.
* 1976
نخستین کنسول بازی خانگی قابل برنامه ریزی عرضه شد. این سیستم به کاربرانش این امکان را می داد تا بازی ها را با تغییر کارتریج هایی که شبیه نوارهای صوتی بودند، عوض کنند.
* 1977
شرکت آتاری نخستین سیستم بازی ویدئویی خانگی مبتنی بر کارتریج خودش را که بعدها با نام Atari 2600 معروف شد، با قیمت 150دلار به بازار عرضه کرد.
 * 1980
Activision به عنوان نخستین تولیدکننده بازی های ویدئویی توسط برنامه نویسان شرکت آتاری تاسیس شد. در این سال همچنین نخستین بازی سه بعدی با نام Battlezone ساخته شد. این بازی در واقع یک میدان جنگ مجازی بود.
 * 1983
کنسول بازی پرطرفدار و جنجالی Commodore 64 به بازار معرفی شد. این کنسول به خاطر کیفیت بالا و قیمت ارزانش حسابی مورد توجه قرار گرفت.
 * 1993
آتاری کنسول بازی Jaguar را به عنوان نخستین کنسول بازی 64بیتی روانه بازار کرد. این کنسول واقعا از 2پردازنده 32بیتی بهره می برد. در همین سال بود که 2سناتور آمریکایی تحقیقات درباره خشونت در بازی های ویدئویی را آغاز کردند به امید آنکه بتوانند جلوی عرضه بازی های خشن به بازار را بگیرند.
 * 1994
2کنسول بازی Sega Saturn و Sony PlayStation به بازار ژاپن عرضه شد.
 * 1998
شرکت Sega کنسول بازی Dreamcast را به بازار عرضه کرد که امکان کار با کامپیوترهای شخصی را داشت که مبتنی بر ویندوز CE بودند. در همین زمان فروشگاه های زنجیره ای Wal-Mart تصمیم گرفتند عرضه بیش از 50 نسخه بازی ویدئویی را که برای کودکان نامناسب بود، ممنوع کنند.
 * 2000

در زمان های گذشته بازی های ویدئویی فقط برای یک کنسول یا موبایل بودند اما الان شاهد آن هستیم که این سرگرمی به چه اندازه همه گیر شده است. دیگر آن زمان هایی که بازی با گرافیکی پایین طراحی شود رفته و مهندسین به دنبال خلق بازی هایی هستند که به واقعیت نزدیک تر باشد

شرکت سونی کنسول بازی PlayStation 2 را به بازار عرضه کرد. بازی Sims عرضه شد و خیلی زود به محبوبیت رسید. این بازی در نهایت در سال 2002به عنوان بهترین و پرفروش ترین بازی کامییوتری دنیا انتخاب و معرفی شد.
 * 2001
2شرکت مایکروسافت و نینتندو نسل جدید سیستم های بازی ویدئویی خودشان را با فاصله چند روز از یکدیگر معرفی کردند. مایکروسافت مدعی بود که Xbox قدرتمندترین تجربه بازی را برای کاربرانش فراهم می کند. مدتی بعد نینتندو کنسول بازی قابل حمل GameBoy Advance خودش را به بازار عرضه کرد. در همین زمان شرکت Sega اعلام کرد که دیگر هیچ تولید سخت افزاری نخواهد داشت.
 * 2006
شرکت نینتندو کنسول بازی Wii را عرضه کرد که به گیمرها امکان استفاده از یک کنترلر با شیوه ای متفاوت را می داد. سونی هم کنسول بازی جدیدش یعنی Playstation 3 را که یک سیستم پیچیده و گران قیمت بود، به بازار عرضه کرد.
 * 2008
نینتندو کنسول Wii Fit را به بازار عرضه کرد؛ کنسولی که به گیمرها در هر سن و سالی انگیزه کافی برای فعالیت و جنب و جوش بیشتر را می داد. در همین سال به تدریج بازی های اجتماعی مانند Farmville و Angry Birds مورد توجه قرارگرفتند و در زمانی کم توانستند توجه میلیون ها کاربر شبکه های اجتماعی را به خودشان جلب کنند. فیس بوک و گوشی های موبایل امکان دسترسی راحت به این بازی های اعتیادآور را برای طرفدارانشان فراهم می کردند.
* 2013
هر دو کنسول های بازی PlayStation 4 سونی و XBox One مایکروسافت پلتفرم های جدیدی را ارائه کردند که امکان اتصال به شبکه های اجتماعی و انجام بازی ها به صورت رقابت های چند نفره و اجتماعی را با گرافیک و سرعت بالا به کاربرانشان می دادند.
 * 2016
حالا دیگر با ورود تکنولوژی های جدیدی مانند واقعیت افزوده، افق های تازه ای پیش روی تولیدکنندگان بازی های ویدئویی قرار گرفته است. با این اوصاف است که بازی پوکمون گو- که نامش را از یک بازی قدیمی در کنسول های نینتندو گرفته است- برای پلتفرم های اندروید و iOS به بازار آمد و در فاصله چند روز توانست رکورد سریع ترین آمار دانلود در گوگل پلی را نصیب خودش کند.

منبع :تبیان

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد