نینتندو؛ نتفلیکس صنعت بازی های ویدیویی

به گزارش فناوری فرهنگی، گزارشاتی که پیرامون کنسول بعدی نینتندو منتشر شد توانست بازیکن های زیادی را متعجب کند. با توجه به صحبت هایی که ژاپنی ها از NX داشتند منتظر بودیم تا ناشر ماریو بار دیگر راه Wii را ادامه داده و کنسول خانگی بسازد که با مکانیزم های خلاقانه خود بار دیگر صنعت گیمینگ را شیفته نماید. هنوز حرف های میاموتو را فراموش نکرده ایم که گفته بود نینتندو چون می ترسد کمپانی ها از ایده های NX کپی پرداری کنند، همچنان این پلتفرم رونمایی نشده است.

ولی شایعات که چیز دیگری را نشان می دادند؛ NX کنسولی دستی خواهد بود که از کارتریج استفاده کرده و بازیکن ها می توانند آن را به تلویزیون هم وصل کنند. خب چنین چیزی را که با پلی استیشن ویتا هم دیده بودیم. هم اکنون می توانید این کنسول را به نمایشگرهای بزرگ تر متصل نموده و از تجربه خود لذت بیشتری را ببرید. اما چند روز پیش پتننی به دست رسید که توانست تمامی نگرانی ها را از بین ببرد.

نینتندو تصمیم دارد یک دیوایس خارجی ساخته و با آن قدرت پردازش بیشتری به کنسول اضافه کند. خیلی هیجان انگیز شد. کنسول دستی قدرتمندی دارید که می تواند به یک کنسول خانگی هم تبدیل شده و تجربه ای به مراتب بهتر به ارمغان بیاورد. همه چیز محیاست تا نینتندو با NX دوباره بتواند طرفداران از دست رفته Wii را پس بگیرد. ولی با تمام این شایعات خوب، یک مسئله می تواند کمی بازیکن ها را رنجور کند.

mario

اگر گزارشات را خوانده باشید، حتما می دانید به واسطه ساختار متفاوت و تکنولوژی های جدیدی که نینتندو به کار گرفته، NX قابلیت پشتیبانی از نسل های گذشته را نخواهد داشت. بنابراین ژاپنی ها به مرور بعضی بازی های Wii U را برای این کنسول پورت می کنند. خبر نا امید کننده ای است. نینتندو همیشه به ساپورت نرم افزاری پلتفرم های خود معروف بوده و سالیانه بازی های تحسین برانگیز زیادی برای آن ها منتشر می کند.

Wii U کنسولی موفقی نبود و حتی نتوانست به فروش Wii هم نزدیک شود. بنابراین بازیکن ها انتظار داشتند با NX بتوانند عناوین پلتفرم نسل قبلی نینتندو را تجربه کنند. Sam Byford از وب سایت The Verge که مقاله پیش رو هم ترجمه حرف های او با تغییراتی است به تئوری جالبی اشاره کرده، فرضیه ای که خودش هم می داند ژاپنی ها هیچ گاه به آن فکر نمی کنند.؛ چرا نینتندو به نت فلیکس صنعت گیمینگ تبدیل نشود؟

nintendo-nx

نت فلیکس که می دانید چیست، سرویسی اینترنتی که علاقه مندان با خرید اشتراک ماهیانه می توانند به گستره گوناگونی از محتوا مانند فیلم ها دسترسی داشته باشند. فکر کنید نینتندو چنین سرویسی را راه بیاندازد. به اعتقاد Byford چنین چیزی بعضی مشکلات قدیمی ژاپنی ها را از سر راه برداشته و شاهد ارتباط بهتری میان این کمپانی و مردم خواهیم بود. یکی از بدیهی ترین مزیت های سرویس اشتراکی، دسترسی به بازی های قدیمی نینتندو است.

می دانیم، هم اکنون ژاپنی ها این گونه عناوین را با قیمت های 5 تا 10 دلار روی 3DS و Wii U به فروش می رسانند. ولی به یک نکته توجه کنید؛ باید تک تک آن ها را بخرید. زمان Wii هم چنین چیزی را دیده بودیم. دنیا تغییر کرده است. نینتندو می تواند با راه اندازی یک سرویس، امکان استفاده همگانی از بازی های خود را بدهد. ساده تر بگوییم، ماهیانه اشتراک می گیرید و به کتاب خانه ای از بازی های گوناگون دسترسی دارید.

خبر NES Classic Edition را شنیده اید؟ این کنسول ورژن کوچک تر کنسول اولیه نینتندو هست که خودش 30 بازی از پیش نصب شده دارد. همین مسئله نشان می دهد مردم همچنان به تجربه بازی های قدیمی این کمپانی علاقه مند هستند و حتی خرید تک تک عناوین هم نمی تواند جلو آن ها را بگیرد. چنین چیزی حکم غنیمت برای نینتندو داشته و حضور یک سرویس اشتراکی ماهیانه نه تنها می تواند دسترسی بیشتری به مردم بدهد، بلکه سود زیاد تری هم نصیب خود ناشر ماریو می کند.

TheLegendofZeldaBreathoftheWild

مزیت دوم شاید کمی غیر ممکن به نظر می رسد، ولی قابلیت پشت سر گذاشتن یکی از بزرگترین موانع نینتندو را دارد. اگر شایعات رنگ و بوی حقیقت به خود بگیرند، NX بر پایه سخت افزار موبایل انویدیا هست. به همین منظور، Byford ابراز امیدواری کرده تا شاهد حضور سرویس استریم GeForce Now روی کنسول باشیم. GeForce Now به بازیکن ها اجازه می دهد تا بازی های پی سی را روی دیوایس هایی از جمله تبلت Shield و Android TV استریم کنند.

شما با این سرویس انویدیا نه تنها می توانید بازی ها را تک تک خریداری نمایید، بلکه کتاب خانه ای هم وجود دارد که با پرداخت اشتراک ماهیانه به بعضی عناوین دسترسی خواهید داشت. درست است، استریم بازی ها نیازمند اینترنتی قدرتمند خواهد بود ولی همچنان بعضی ها قابلیت استفاده از آن را دارند و سرعت اینترنت هم روز به روز افزایش می یابد. بنابراین نینتندو می تواند این گونه پشتیبانی از کمپانی های شخص ثالث که سال هاست از دست داده را دوباره به دست بیاورد.

my-nintendo

شاید حتی با تحقق فرضیه بالا هم همچنان انتظار حضور بعضی بازی ها روی پلتفرم نینتندو امیدواهی بوده و به واسطه موفقیت های نه چندان زیاد سرویس های استریم گیمینگ مانند Playstation Now ناشر زلدا راه درازی در پیش خواهد داشت اما ترکیب هوشمندانه چنین چیزی با NX می تواند تجربه ای خوش طعم تر با به مخاطب هدیه بدهد. حتی اگر کسی قابلیت استفاده از آن را نداشته باشد.

انتظار نداریم نینتندو ساخت بازی های بزرگ و 60 دلاری خود را کنار بگذارد. ولی آن ها می توانند با ساخت عناوین کوچک تر، بازیکن ها را به اشتراک ماهیانه سرویس خود هم جذب کنند. تقریبا مشابه چنین چیزی را روی فروشگاه مجازی 3DS هم دیده ایم. یا پلی استیشن پلاس و اکس باکس لایو گلد را ببینید. مردم به کمپانی ها اعتماد کرده و هزینه اشتراک می دهند. شرکت سازنده هم ماهیانه عناوینی را رایگان به آن ها می دهد.

نینتندو حتی می تواند چنین چیزی را با My Nintendo هم ترکیب کند. این سرویس جدید که جایگزین Club Nintendo شده به اعضای خود مزایایی می دهد. NX به مدل بازاریابی امروزی نیاز دارد و سرویس اشتراکی نه تنها می تواند درآمد آن ها از مشتریان وفادارشان را تضمین کند بلکه دسترسی بیشتری به بازی های این کمپانی می دهد. در نهایت باید بگوییم NX اوایل سال اینده به بازار عرضه می شود.

منبع: دیجیاتو

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد