تفکر و سبک زندگی چهار جوان برتر دنیای IT

به گزارش فناوری فرهنگی، امیرمسعودرادی* – کامپیوتر و فناوری‌های رایانه‌ای در مقایسه با سایر حوزه‌ها بسیار جوان‌تر است، از این‌رو به اقتضای این روحیه‌ جوان و ساختار سیال این صنعت، افراد فعال، تاثیرگذار و ایده‌پرداز شاغل در این حوزه نیز دارای سن و سال کمی‌هستند، بطوریکه برخی حتی به موجب سن کم صلاحیت قانونی برای انجام برخی کارها را ندارند.

مارک زاکربرگ؛ مرموز و متفاوت

مارک زاکربرگ (Mark Elliot Zuckerberg)  متولد ۱۴ مه ۱۹۸۴، موسس و مدیرعامل فیس‌بوک، محبوب‌ترین شبکه‌ اجتماعی حال حاضر جهان است. شهرت اوتنها به‌دلیل بنیان نهادن فیس‌بوک نبوده است، بلکه به‌دلیل آینده‌نگری که در خرید اپلیکیشن‌های ناشناخته چون Glancee و سرویس نام‌آشنایی چون WhatsApp متجلی است و با ثروتی برابر 47 میلیارد دلار در دنیای فناوری اطلاعات نام‌آور شده است. در سن 32 سالگی به عنوان چهارمین ثروتمند در آمریکا و ششمین ثروتمند جهان شناخته شد. به گزارش مجله اقتصادی آمریکایی Forbes که فهرست نام میلیاردرها را هرسال در ماه مارس منتشر می‌کند، موسس فیس‌بوک دارای یک میلیارد و 600 میلیون جمعیت، یعنی یک پنجم کل ساکنان کره زمین عضو و «فالوور» در سایت خود است و از نظر مالی رتبه ششمین ثروتمند دنیا را کسب کرده است.

وی سبک زندگی ساده را ترجیح می‌دهد. پیشتر وی از خودرو آکورا TSX استفاده می‌کرد و اخیراً، آن را به فولکس واگن گلف GTI ارتقا داده است؛ که هر دو آن‌ها در محدوده قیمت 30 هزار دلار قرار دارند.

در سال 2011، زاکربرگ خانه ای 7 میلیون دلاری را در پالو آلتو خریداری کرد که این خانه نیز همچنان در برابر ثروت وی خرید بزرگی محسوب نمی‌شود. مارک زاکربرگ به ساندویچ همبرگر علاقه  بسیار دارد و لباس‌های غیر رسمی‌را ترجیح می‌دهد. پریسیلا چان، پزشک اطفال و نیکوکار اهل ایالات متحده آمریکا همسر مارک زاکربرگ در سال 2012 با مالک فیسبوک، ازدواج کرد. همسر چینی مارک، موسسه خیریه Chan Zuckerberg Initiative را اداره می‌کند. این میلیارد جوان دارای یک دختر به نام مکس (Max) است که در اوائل ماه سبتامبر سال 2015 به دنیا آمد.

فیسبوک از زمان تاسیس‌اش تا کنون میلیون‌ها کاربر را جذب کرده است. مدیر عامل این شرکت اعلام کرده که احتمالا تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵ میلیارد نفر عضو این شبکه‌ اجتماعی خواهند بود.

مارک زاکربرگ، فیسبوک را زمانی که دانشجوی‌هاروارد بود، در خوابگاه دانشگاه طراحی کرد و از همان زمان پرونده‌ فیسبوک به عنوان یک شبکه‌ اجتماعی باز شد. تعداد کاربرانی که عضو فیسبوک می‌شوند، روز به روز در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۱ حدود ۷۵۰ میلیون عضو فیسبوک بودند و امروز این آمار به ۱٫۶ میلیارد رسیده است.

زاکربرگ احتمال می‌دهد که این رقم در دهه‌ی آینده افزایش پیدا کند، به طوری که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵ میلیارد نفر عضو خواهد داشت. او دراین‌باره می‌گوید: «ما می‌خواهیم ارتباط را بین تمام آدم‌ها برقرار کنیم و این کار را با کمک دولت‌ها و شرکت‌های مختلف در سرتاسر دنیا عملی خواهیم کرد.»

مارک زاکربرگ در این سال‌ها تجربه‌های ارزشمندی بدست آورده است که بخشی از آن‌ها، به زبان خودش در زیر آمده است.

1. «سریع حرکت کن و همه چیز را به هم بریز… تا وقتیکه مرتب و منظم بخواهید در بازار پیشروی کنید رقبا اجازه پیشرفت به شما نمی‌دهند. اگر به حد کافی اوضاع را به هم نریزید به حد کافی سریع حرکت نمی‌کنید.» (اکتبر 2009)

2. «اگر من الان شروع کرده بودم، خیلی متفاوت تر عمل می‌کردم. من اوایل در منطقه سیلیکون هیچ چیزی نمی‌دانستم. اما شما تنها چیزی که به آن اطمینان دارید این است که باید اینجا باشید. اگر من الان شروع کرده بودم در بوستون ادامه می‌دادم.» (اکتبر 2011)

3. «به خوبی به خاطر دارم؛ یک یا دو روز بعد از اینکه اولین نسخه از فیس‌بوک را راه اندازی کردم با دوستانم داشتیم پیتزا می‌خوردیم که با خودم فکر کردم، یه همچنین خدماتی باید در اینترنت برای مردم وجود داشته باشد؛ واقعاً مردم به آن نیاز دارند و وقتی فهمیدم که من خودم باید این نیاز را برطرف کنم محتاط تر از قبل عمل کردم.» (ژانویه 2014)

4. «سوال این نیست که، ما می‌خواهیم چه از مردم بدانیم؟ بلکه سوال اینجاست، مردم می‌خواهند چه چیزی درباره خودشان بگویند.» (نوامبر 2011)

5. «بزرگترین ریسک، ریسک نکردن است. در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، بهترین و تنها استراتژی برای شکست، ریسک نکردن است.» (اکتبر 2011)

6. «تحقق یک ماموریت و ساختن یک کسب و کار هردو باهم اتفاق می‌افتد. درست است که تحقق ماموریت بیشتر به من انگیزه می‌دهد تا پیشروی کنم، اما از همان ابتدا دریافتم که باید هردو باهم عملی شوند.» (سپتامبر 2012)

7. «جای هکر‌ها در زندان‌ها نیست. بلکه در شرکت‌های کامپیوتری بزرگ است. هکر‌ها یکی از مهمترین سمت‌های هر شرکت تکنولوژیکی را باید داشته باشند؛ زیرا آن‌ها اعتقاد دارند همیشه یک راه بهتر و مطمئن‌تری وجود دارد.» (فوریه 2012)

8. «مردم شاید یک ایده آلی داشته باشند که واقعا دنیا را تکان دهد؛ اما اگر به آن باور نداشته باشند، هیچوقت این ایده به واقعیت تحقق نخواهد یافت.» (اکتبر 2005)

9. «من نمی‌خواهم فیس‌بوک یک شرکت آمریکایی باشد. من نمی‌خواهم شرکتی باشد که در حال گسترش ارزش‌های آمریکایی در جهان باشد. دیدگاه من این است که شما با فیس‌بوک بتوانید فوق العاده در مردم ریزبین باشید و بفهمید چطور فکر می‌کنند.» (ژانویه 2011)

10. «هدف من این نبود که فقط یک شرکت تاسیس کنم. اکثر مردم برداشت غلطی از این حرف من دارند و فکر می‌کنند سود، درآمد و سهام و … برای من اهمیت ندارد. هدف من از تأسیس این شرکت این است که قرار است یک تغییر اساسی در دنیا ایجاد شود.» (فوریه 2011)

مایک کرگر؛ خالق کادر مربع

وی که متولد ۴مارس۱۹۸۶ است، هم اکنون سی سال دارد و موسس اینستاگرام، سرویس اشتراک‌گذاری تصاویر است. وی اینستاگرام را همراه با کوین سیستروم در سال ۲۰۱۰ میلادی بنیان نهاده است و نقش پررنگی در توسعهی این سرویس داشته است. اینستاگرام پس از همکاری این دو برای توسعه‌ یک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری مکان‌محور متولد شده است.

مایک کریگر (Mike Krieger) متولد سائو پائولو، ‌بزرگ‌ترین شهر برزیل است. مایک در سال ۲۰۰۴ برای ادامه‌ تحصیل در دانشگاه استنفورد، به آمریکا مهاجرت کرد. کارآموزی خود را در شرکت مایکروسافت گذراند و همان‌جا با نحوه‌ کسب‌و‌کار در دنیای فناوری آشنا شد.

کریگر پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد خود را به این اختصاص داد که چگونه رابط‌های کاربری می‌توانند همکاری در سطحی گسترده را بهبود دهند. او بعد از فارغ‌التحصیلی یک سال و نیمی‌به عنوان طراح تجربه‌ی کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) در شرکت Meebo که در زمینه‌ پیام‌رسان‌های فوری فعالیت می‌کرد، مشغول بود.

کوین سیستروم و مایک کریگر، دو موسس اینستاگرام، ایده‌ی اپلیکیشن‌شان را از دوربین‌های ظهور فوری عکس گرفتند. دوربین‌های شرکت پولاروید (Polaroid) از جمله پیشگامان این صنعت بود و آن‌ها سادگی و سهولت استفاده را از محصولات این شرکت الهام گرفتند. اپلیکیشن اینستاگرام ابتدا در سال ۲۰۱۰ و تنها برای آیفون عرضه شد.

دوربین‌های پولاروید دسترسی گسترده و فوری به عکس‌ها را برای مصرف‌کنندگانی فراهم می‌کردند که نمی‌خواستند ساعت‌ها یا حتی روزها منتظر دریافت آن‌ها بمانند. عکس‌های دوربین‌های فوری همیشه مربعی بود و رنگ و لعاب خاصی داشتند. این عکس‌ها الهام‌بخش فیلترهایی شدند که امروزه در اپلیکیشن اینستاگرام می‌بینیم.

ظرف چند ساعت آغازین انتشار اپلیکیشن، اینستاگرام بیش از ده هزار بار دانلود شد. طی یک هفته این عدد به ۲۰۰ هزار دانلود رسید.

وقتی هدف، سرعت در انتشار باشد زمان آپلود اهمیت پیدا می‌کند. راز آپلود سریع اینستاگرام این است که تصاویر را با رزولوشن کامل بارگذاری نمی‌کند؛ یعنی مثلا یک عکس ۳ مگاپیکسلی را با حجم ۶۰ کیلوبایت روی صفحه قرار می‌دهد.

رشد اینستاگرام از زمان راه‌اندازی تاکنون بی‌وقفه ادامه داشته تا جایی که امروز بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد که روزانه میلیون‌ها عکس را به اشتراک می‌گذارند. این رشد فزاینده، علاوه بر ایده و تلاش‌های دو موسس اینستاگرام مرهون آینده‌نگری خالق فیسبوک، مارک زاکربرگ است که به‌جز تصاحب به‌موقع رقیب، امکان گسترش مستقل آن را هم فراهم آورد.

آرش فردوسی؛ شرکتی که به استیوجاز فروخته نشد

وی که متولد ۷ اکتبر 19۸۵ است، هم اکنون سی سال دارد و موسس و مدیر اجرایی دراپ‌باکس است. به‌همراه دریو‌هاستون دیگر بنیان‌گذار دراپ‌باکس که ۳2 سال دارد، نحوه‌ ذخیره‌ فایل‌ها و استفاده از سرویس‌های ذخیره‌ ابری را تغییر داده است. شاید جالب باشد بدانید که هم‌اکنون هر پنج دقیقه بیش از یک میلیون فایل در دراپ‌باکس ذخیره می‌شود. این کمپانی براساس آخرین گزارش سرمایه‌ای ۱.۱ میلیارد دلاری را در اختیار داشته و ۶۹۴ نفر نیز در آن مشغول به کار هستند.

آرش فردوسی، ((Arash Ferdowsi  به عنوان کارآفرین آمریکایی- ایرانی، در سال 2004 از دبیرستان آبی شمال غربی در پارک زمینی کانزاس فارغ التحصیل شد. بعد از آن در موسسه تکنولوژی ماساچوست حضور رساند و روی کسب و کار خود متمرکز شد. آرش در ژوئن سال 2007 با شریک کسب و کار خود، درو‌هاستون، در موسسه تکنولوژی ماساچوست، دراپ باکس را راه اندازی کرد. در سپتامبر 2007 نیز آرش شرکت خود را به سان فرانسیسکو منتقل کرد و سرمایه شرکت را از طریق شرکت‌های کپیتال سکویا، همکاران آکس، ایگرگ کامبینیتور و تعداد انگشت شماری از سرمایه گذاران فردی افزایش داد. هم اکنون ثروت آرش فردوسی، 400 میلیون دلار برآورد شده است.

شرکت دراپ باکس، تاحدی نوآورانه بود که به سرعت مورد توجه استیو جابز قرار گرفت؛ به طوریکه در دسامبر 2009 جابز،‌ هاستون و فردوسی را به دفتر خود در شرکت اپل واقع در کوپرتینو دعوت کرد.‌ هاستون در گفتگویی که با مجله فوربس داشت، گفت: «جابز با همان شلوار جین و تی شرت یقه سه سانتی همیشگی حاضر بود و زمانی که لپ تاپم را بیرون آوردم تا یک نمونه نمایشی از فعالیت شرکت را به وی نشان دهم به ملایمت دستش را تکان داد و گفت: می‌دانم می‌خواهی چه کار کنی.»

دراپ باکس یک سرویس ذخیره سازی اطلاعات دیجیتال است که در آن زمان بیش از 50 میلیون کاربر داشت و به همین دلیل جابز به‌ هاستون و فردوسی برای خرید این شرکت، یک مبلغ با 8 صفر را پیشنهاد کرد. جابز، فردوسی و‌ هاستون باهم چای خوردند و جابز گفت که به خرید این شرکت تمایل دارد. اما‌ هاستون گفت: «من مصمم هستم که شرکت بزرگی را بسازم و بنابراین آن را نمی‌فروشم. برایم اهمیت ندارد که پیشنهاد دهنده‌ام کیست.»‌ هاستون تاکید کرد که جابز برایش یک قهرمان بود باوجود این، پیشنهاد خرید را نپذیرفت. جابز نیز به گرمی ‌تبسمی‌ کرد و به این دو جوان گفت: «دراپ باکس یک محصول نیست، بلکه یک مشخصه کاربردی است.»

تلاش بی‌ثمر استیو جابز در متقاعد کردن دریو‌ هاستون و آرش فردوسی نیم‌ساعت به طول انجامید. چند ماه بعد، جابز به آنها پیشنهاد داد که این دو بنیانگذار جوان را در عوض دیدار مجدد در “سیلیکون ولی” در دفتر کار آن‌ها در شرکت دراپ باکس در سانفرانسیسکو ملاقات کند، اما آن دو خواستند که این ملاقات در “سیلیکون ولی” انجام شود که این بار رئیس اپل از این دیدار خودداری کرد و پس از مدتی از سرویس iCloud رونمایی کرد.

پس از رونمایی از iCloud‌ هاستون اینگونه واکنش نشان داد: «اه… لعنت!» و روز بعد اطلاعیه‌ای را برای تمام کارمندانش ارسال کرد: «ما یکی از شرکت‌هایی را در اختیار داریم که برخلاف نام‌هایی چون مای- اسپیس، پالم و یاهو سریع ترین رشد را در دنیا داشته است.»

دیوید کارپ؛ مهم نیست از کجا آغاز کنید

دیوید کارپ (David Karp) متولد 6 ژوئیه ۱۹۸۶ و هم اکنون سی سال دارد؛ وی کارآفرین آمریکایی و موسس و مدیرعامل پلتفرم تامبلر (Tumblr) است، وبلاگ‌نویسی را با جذاب‌کردن داشبورد، بسیار جالب‌تر و دوست داشتنی‌تر کرد. کارپ در حال حاضر ثروتی برابر ۲۰۰ میلیون دلار دارد.

تامبلر یک سایت شبکه اجتماعی و یک پلتفرم وبلاگ است که در سال 2013 با پرداخت ۱.۱ میلیارد دلار به یاهو (Yahoo) تعلق گرفت؛ اما کارپ همچنان به عنوان مدیرعامل تامبلر باقی ماند. این ‌سایت به کاربران خود اجازه ارسال متن، عکس‌، ویدئو، فایل صوتی، لینک‌ها و تصاویر انیمیشنی را از طریق tumblelog می‌دهد. کاربران می‌توانند کاربران دیگر را دنبال یا وبلاگ خود را خصوصی کنند؛ که استفاده از خدمات آن بسیار ساده است. تا یک اکتبر 2015، تامبلر بیش از 256میلیون وبلاگ را میزبانی کرده است.

کارپ کار کمپانی گسترش وبش را از تختخوابش و در سن 15 سالگی آغاز کرد. اینکه کسب‌وکارتان را از میز آشپزخانه کم‌نورتان یا در اتاق نشیمن شیک‌تان آغاز کنید، بیشترین منابع در اختیارتان است. بیشتر کسب‌وکارها به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در یک دفتر کار بزرگ نیاز ندارند. بنابراین مهم نیست از کجا کارتان را آغاز کنید.

یکی از بزرگترین ولخرجی‌های وی خرید خانه‌ای هزار و 700 فوت مربعی به ارزش 1.6 میلیون دلار در ویلیامزبورگ، بروکلین بوده است. با این وجود، تقریبا نصف خانه وی خالی است. کارپ شگفتی خود از این که مردم خانه خود را با وسایل مختلف پر می‌کنند ابراز داشته است.

با بررسی روند رشد و پیشرفت کارآفرینان بزرگی چون دیوید کارپ، می‌توان پذیرفت، کارآفرین بودن به معنای توانایی انجام کار بیشتر با پول کمتر است. روش زندگی غیرمعقول و تجملی یکی از راه‌های به موفقیت نرسیدن کارآفرینان است. خرج کردن پول کار آسانی است، اینکه بتوانید پول‌تان را منطقی خرج کنید، عملی است که یادگیری آن زمانبر است.

*مدرس دانشگاه

 منبع: ایتانالیز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد