ایران با هم‌افزایی صنایع خلاق از خام فروشی رها می شود

به گزارش فناوری فرهنگی،دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی اسباب‌بازی با اشاره به ضرورت هم‌افزایی حوزه‌های صنایع خلاق با اسباب‌بازی، گفت: این ارتباط می‌تواند ایران را از وابستگی به خام فروشی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی اسباب‌بازی که در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: کانون پرورش فکری کودکان، یادآور خاطرات شیرینی برای یک‌یک ما است. این سرمایه اجتماعی باید بیش از گذشته بتواند با نوآوری و خلاقیت مسیر شکوفایی را برای بچه‌های این سرزمین فراهم کند.
وی بیان کرد: موضوع کودکان این سرزمین، توجه به شکوفایی خلاقیت و آینده‌ای که برآمده از خاطرات کودکی بچه‌هاست، نکته‌ای موردتوجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم محسوب می‌شود.
سجادی نیری افزود: در کشور ما زمانی که صحبت از علم و فناوری می‌شود این‌طور به نظر می‌رسد که باید تنها به موضوعاتی چون بیوتکنولوژی، هوافضا، نانو، ICT و امثال این توجه شود. درصورتی‌که حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی حوزه‌ای است که اگر اهمیت آن بیش از موضوعات اشاره‌شده نباشد کمتر نیست.
وی با تاکید بر این که فناوری‌ نرم، فناوری‌ای است که به‌جای این‌که اثرات آن در طبیعت باشد و با تغییر در طبیعت نتایجی دریافت کنیم، محل اثر فناوری انسان، روح و عقل انسان است، گفت: فناوری‌های نرم به شکلی قرار است به توسعه و تعالی روح و شخصیت بشر کمک کنند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ادامه داد: زیرشاخه‌ای از حوزه فناوری‌های نرم تحت عنوان فناوری‌های فرهنگی که زیربنای صنایع خلاق محسوب می‌شود، چیزی است که در دهه گذشته بسیار موردتوجه کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفت. تا جایی که بعضاً 10 درصد GDP این کشورها توسط همین صنایع خلاق تأمین می‌شود.
به گفته وی اسباب‌بازی، پویانمایی (انیمیشن)، کمیک استریپ (پی نمایی) گردشگری، صنایع‌دستی، سینما و بسیاری از این موارد زیرمجموعه‌هایی از حوزه صنایع خلاق و صنایع فرهنگی است.
سجادی نیری با اشاره به این نکته که اسباب‌بازی از جهات مختلف در این زمینه تأثیرگذار است، گفت: اسباب‌بازی خود به‌تنهایی مقوله‌ای است که کمک می‌کند سایر بخش‌های صنایع خلاق و فرهنگی به بالندگی برسد و توان اقتصادی شدن پیدا کند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی بیان کرد: نکته دیگری که در حوزه اسباب‌بازی اهمیت دارد و باید به آن توجه کنیم این مسئله است که اسباب‌بازی می‌تواند موجب بالندگی شخصیت کودک شود و از طرفی می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد. لذا توجه به حوزه‌های فرهنگی در کشور نمی‌تواند بدون توجه به حوزه اسباب‌بازی محقق شود.
وی افزود: پس حوزه اسباب‌بازی یکی از زیربناهای توسعه فرهنگی  کشور است، نکته‌ای که در سال‌های گذشته کمتر به آن توجه شد.
سجادی نیری گفت: در عصر حاضر شرکت‌هایی موفق هستند که خلاق و نوآور باشند. خلاقیت و نوآوری باید از زمان کودکی موردتوجه قرار گیرد. یک کشور نمی‌تواند جمعیتی خلاق و نوآور داشته باشد بدون این‌که در کودکی به شخصیت و شکوفایی کودک توجه کرده باشد.
وی خاطرنشان کرد: حوزه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز یکی از حوزه‌هایی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در نظر دارد تا در آن نقشی داشته باشد و در کنار دست‌اندرکاران این حوزه بتواند آینده مناسبی را برای کودکان این سرزمین رقم بزند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ابراز امیدواری کرد تا این ستاد بتواند موضوعات دیگر را با توجه به سرمایه اجتماعی کانون کنار مبحث حوزه فعالان اسباب‌بازی گرد هم آورد. چراکه از هم‌افزایی حوزه‌های دیگر می‌توان اقتصاد این حوزه را شکل داد و از اقتصاد وابسته به نفت و خام فروشی به اقتصاد دانش‌بنیان راه پیدا کرد.

منبع: کالتک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد