انتقاد تولیدکنندگان اسباب بازی از عدم حمایت دولت+فیلم

به گزارش فناوری فرهنگی، دومین جشنواره ملی اسباب بازی با حضور تولید کنندگان و خدمات دهندگان اسباب بازی داخلی از 18 تا 22 مرداد در سالن حجاب کانون فکری فرهنگی کودک و نوجوان برگزار شد.

در این جشنواره سعی شده بود که صرفاً از اسباب بازی و تولیداتی که متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است استفاده شود، اما در حقیقت کمتر اسباب بازی مشاهده می‌کردیم که متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد. همچنین وقتی با غرفه داران این نمایشگاه سخن می‌گفتیم اکثراً از عدم حمایت دولت و ارگان ها سخن می‌گفتند و بیان می‌کردند که فعالیت خود را به صورت خودجوش و با هزینه شخصی شروع کرده اند.

با نگاهی به میزان واردات اسباب بازی از دیگر کشورها به خصوص کشور چین به ایران در میابیم که علت عدم فعالیت قوی در حوزه اسباب بازی داخلی در کشور چیست و مشخص نیست که همین تعداد معدودی که تولیدات مناسبی برای قشر کودک دارند تا چه زمانی می‌تواند کار خود را ادامه دهند.

کارشناسان معتقدند یکی دیگر از مشکلات در حوزه اسباب بازی نبود پیوست فرهنگی در این موضوع است. برای نمونه وقتی عروسکی با زحمت فراوان تولید می‌شود کودک هیچ شناخت و قرابتی با آن ندارد برای همین اشتیاقی برای استفاده از آن ندارد؛  این امر آنقدر مهم بوده است که سال 92 رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن توصیه های مختلف، موضوع اسباب بازی های کودک و نوجوان را امری مهم در تهاجم فرهنگی دانستند و فرمودند:

تهاجم فرهنگی یک حقیقتی است که وجود دارد؛ میخواهند برروی ذهن ملّت ما و برروی رفتار ملّت ما – جوان، نوجوان، حتّی کودک – اثرگذاری کنند. این بازیهای اینترنتی از جمله‌ی همین است؛ این اسباببازی‌هایی که وارد کشور میشود از جمله‌ی همین است که من چقدر سر قضیّه‌ی تولید اسباببازی داخلیِ معنی‌دار و جذّاب حرص خوردم با بعضی از مسئولین این کار که این کار را دنبال بکنند؛ البتّه بحمدالله ظاهراً اینجا یک تصمیمی در این زمینه گرفته شد، حالا ان‌شاءالله همان تصمیم را هم دنبال کنید که اجرایی بشود. خب، دوستان ما آمدند در یکی از دستگاه‌های فعّال و مسئول، عروسکهای خوبی درست کردند؛ خوب هم بود؛ اوّل هم حسّاسیّت طرف مقابل را – یعنی مخالفین را، خارجی‌ها را – برانگیخت که اینها آمدند در مقابل باربی و مانند اینها، این [عروسکها] را درست کردند؛ ولی نگرفت. من به اینها گفتم که اشکال کار شما این است که شما آمدید به فلان نام، یک پسری را، یک دختری را آوردید در بازار، این عروسک شما را بچّه‌ی ما اصلاً نمی‌شناسد – ببینید، پیوست فرهنگی که میگوییم اینها است – خب، یک عروسک است فقط، در حالی که مرد عنکبوتی را بچّه‌ی ما میشناسد، بتمن را بچّه‌ی ما میشناسد. ده بیست فیلم درست کرده‌اند، این فیلم را آنجا دیده، بعد که میبیند همان عروسکی که در فیلم داشت کار میکرد، در مغازه هست، به پدر و مادرش میگوید این را برای من بخرید؛ عروسک را می‌شناسد؛ این پیوست فرهنگی [است‌]. شما بایستی این عروسک را که ساختید، در کنار ساخت عروسک، ده بیست فیلم کودک درست میکردید برای اینکه این عروسک معرّفی بشود پیش بچّه‌ها؛ بعد که معرّفی شد، آن‌وقت خودشان میخرند، [ولی‌] وقتی معرّفی نشد، بازار ندارد و ورشکست میشود؛ و ورشکست شد. یعنی یک چنین دقّتهایی را بایست کرد. به‌هرحال این تهاجم فرهنگی به این شکل یک واقعیّتی است.

اکنون سه سال از بیانات رهبری میگذرد و به جرات می‌توتن گفت اقدام اساسی در این حوزه توسط دولت و دیگر ارگان ها انجام نشده است. در ادامه گزارشی از دومین جشنواره ملی اسباب بازی های ملی و در دل تولید کنندگان داخلی را مشاهده می‌کنیم.

پایان پیام/

322254555

منبع: کالتک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد