فرهنگ‌کشی با چراغ خاموش

به گزارش فناوری فرهنگی، مدتی است پا را از انیمیشن‌ها و بازار عروسک‌ها فراتر گذاشته اند و به بازار لوازم‌التحریر وارد شده‌اند؛ نمونه‌هایی مانند باربی، باب اسفنجی و… این شخصیت‌ها شاید تا مدتی قبل محدود به انیمیشن‌ها و عروسک‌ها بودند، اما اکنون با نزدیک شدن به فصل آغاز مدارس در بازار بیش از پیش خودنمایی می‌کنند، چراکه تصاویر آنها روی وسایلی به چشم می‌خورد که قرار است ابزاری باشند برای شکل گرفتن فرهنگ و هویت کودکان ما.

نمی‌توان منکر این شد که دوره‌های پیش‌دبستانی و مقطع ابتدایی در آموزش و تربیت کودکان بسیار تاثیرگذار است، چراکه کودک اطلاعات زیادی ندارد به همین خاطر تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار می‌گیرد که یکی از آنها تصاویر نمادهایی است که با رنگ و لعاب روی لوازم‌التحریر نقش بسته‌اند.

این درحالی است که به نظر می‌رسد والدین، اولیای مدارس و بالاتر از آنها ارگان‌هایی مانند آموزش و پرورش و وزارت ارشاد به این مهم توجه چندانی ندارند، چراکه این نمادهای بیگانه به قدری در بین خانواده‌ها و کودکان نفوذ کرده‌اند که برای آنها به نوعی نقش قهرمان یا شخصیت محبوبشان را بازی می‌کنند.

نباید از این مهم غافل شد که چنین نفوذی سبب می‌شود ساختار و ذهنیت کودکان با فرهنگ و ارزش‌های بیگانه شکل بگیرد و نسبت به ارزش‌های بومی خویش غافل شوند.

چنین شرایطی به این دلیل به وجود آمده که ما نتوانسته‌ایم نیازهای کودکان و خانواده‌ها را بخوبی برآورده کنیم درحالی که فرهنگ و تاریخ ما سرشار از الگوهای مناسب است، برای نمونه اگر تاریخ کشورمان یا تاریخ دفاع مقدس را ورق بزنیم الگوهای زیادی پیدا می‌کنیم.

افزون بر این در حوزه ورزش، علم و هنر نیز ما الگوهای بسیار مناسب و تاثیر‌گذاری داریم که می‌توانند در انتقال ارزش‌هایی که به آنها پایبند هستیم نقش ایفا کنند.

بر این باورم که این اتفاق که فرهنگ ما را نشانه رفته است بدون برنامه‌ریزی اتفاق نیفتاده به همین دلیل باید برای مقابله با آن وارد عمل شد برای این کار نیز باید تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها دست به دست هم بدهند یعنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و کانون‌های فرهنگی و هنری و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانیم الگوهای مناسبی را که معرف فرهنگ این مرز و بوم است به فرزندانمان معرفی کنیم و آنها از این طریق با ارزش‌های واقعی آشنا شده و برای حفظ آنها تلاش کنند.

احد آزادی‌خواه – سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس

منبع: کالتک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد