تحول بسیار بزرگ در ترانزیت دیتا از ایران/ از حریم خصوصی مردم صیانت می‌کنیم

به گزارش فناوری فرهنگی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات یکی از مطالبات ۱۲ ساله نظام بوده و وجودش در فضای مجازی لازم بود، گفت: ما از ابتدای این دولت با جدیت انجام آن را دنبال کردیم برای همگان روشن بود تا زمانی که زیرساخت‌ها فراهم نشده، معنی نداشت اسمی از شبکه ملی اطلاعات بیاوریم.

محمود واعظی در حاشیه مراسم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز کار بزرگی انجام شده که فقط مربوط به وزارت ارتباطات نیست، افزود: با مجموعه‌ای عظیم از بخش خصوصی، سه اپراتور همراه، شرکت مخابرات ایران، FCP‌ها و شرکت‌های تولید محتوا در کشور هستند که در این هشت ماه گذشته جلسات منظمی داشتیم و آنها هر کدام در داخل شرکت خود کمیته ویژه‌ای برای شبکه ملی اطلاعات تشکیل دادند و نتیجه‌اش چیزی است که امروز به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: همه محتوایی که مردم در داخل کشور نیاز دارند تا قبل از این در تهران بود، ما این محتوا را به مصرف‌کننده نزدیک کردیم، در نتیجه با کیفیت بالاتر و سرعت بیشتر می‌توان محتوا را دریافت کردو کار دیگری که انجام دادیم امنیت اینهاست، زیرا وقتی محتوا در داخل باشد امنیت بالاتری دارد و همچنین کسانی که از محتوای داخلی استفاده می‌کنند هزینه کمتری پرداخت می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در ادامه با اشاره به تولید محتوای داخلی اظهار کرد: ما تولید محتوا را برای کسی که محتوا تولید می‌کند به عنوان درآمد تلقی کردیم و برای این کسی که از محتوای داخلی استفاده می‌کند تعرفه را کاهش دادیم که برایش اقتصادی باشد. البته اگر در گذشته مردم برخی از نیازمندی‌های خود را از اینترنت خارجی تامین می‌کردند، الان هم می‌توانند و ما هیچ محدودیتی برای هیچ کاربری ایجاد نکردیم.

واعظی با اشاره به درآمدزایی و صرفه‌جویی در درآمدهای کشور گفت: امروز زندگی عادی مردم، شرکت‌ها و سازمان‌ها با بحث اینترنت عجین شد، طبیعی است که وقتی نمی‌توانند نیازمندی‌های خود را در داخل کشور تهیه کنند به خارج از کشور می‌روند. اما هنگامی که شما از پهنای باند خارجی استفاده می‌کنید ما باید رقم بسیار بالایی را به کشوری که از آن خدمات دریافت می‌کنیم، می‌پردازیم، بنابراین با استفاده از شبکه ملی اطلاعات، هم دولت و هم مردم صرفه‌جویی زیادی می‌کنند.

وی در ادامه ایجاد شغل را از دیگر مزایای شبکه ملی اطلاعات دانست و افزود: وقتی در کشور نهضت تولید محتوا و خدمات و اپلیکیشن‌نویسی راه می‌افتد، طبیعی است که شغل ایجاد می‌شود. این‌که امروز در چند سال گذشته 120 هزار اپلیکیشن نوشته شده یعنی جوان‌ها و فارغ‌التحصیلانی در بخش‌های مختلف دانشگاه‌ها این اپلیکیشن‌ها را نوشتند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه  بیان کرد: همچنین می‌بینیم که در حال حاضر مردم به فیلم‌های ویدئویی داخلی دسترسی دارند و اگر تا دیروز برای دیدن یک فیلم سینمای داخلی باید 10 تا 15 تومان پرداخت می‌کردند الان می‌توانند با 1500 تومان آن فیلم را ببینند.

واعظی خاطرنشان کرد: تلاش ما براین است که با راه‌افتادن شبکه ملی اطلاعات ضمن این‌که مردم احساس کنند آنچه که نیاز دارند به راحتی در اختیارشان قرار می‌گیرد، بتوانیم در حوزه ICT شغل ایجاد کنیم و پیش‌بینی ما این است که شبکه ملی اطلاعات فضایی به وجود بیاورد که هم در تولید محتوا هم شرکت‌های دانش‌بنیان کسب‌وکارهای زیادی راه بیفتد. ما هم امیدواریم به راه‌اندازی این شرکت‌ها کمک کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه داریم فاز دوم شبکه ملی اطلاعات در دهه فجر و فاز سوم آن تا پایان دولت راه‌اندازی شود، گفت: همه توسعه زیرساخت و هزینه‌هایی که دولت و بخش خصوصی اجرا می‌کند، در بستر ملی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: کسانی که با شبکه ملی اطلاعات موافق نیستند همواره از گذشته شبهات زیادی را مطرح کردند در رابطه با این‌که اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود، دسترسی مردم به اینترنت مردم قطع می‌شود که ما بارها در دو سال گذشته تکذیب کردیم و از امروز هم مردم می‌بینند که این موضوع تفاوتی نکرده است.

واعظی با بیان اینکه بحث حریم خصوصی هیچ ارتباطی به شبکه ملی اطلاعات ندارد، افزود: ما یک نظام مانند همه نظام‌های دنیا داریم و طبق قانون ما هویت همه مصرف‌کنندگان تلفن و اینترنت مشخص است و ارتباطی به شبکه ملی اطلاعات ندارد و قبل از شبکه ملی اطلاعات نیز هویت‌ها مشخص بود.

وی با تاکید بر حفظ حریم خصوصی از طرف دولت بیان کرد: دولت خودش را موظف می‌داند که حریم خصوصی کسانی که از شبکه چه در زمینه‌ی مخابرات و چه IT استفاده می‌کنند صیانت کند و البته این‌که اطلاعات مردم در ایران تحت نظر دولت باشد بیشتر صیانت می‌شود تا این‌که اطلاعات به خارج برود و هیچ کسی مسوول آن نباشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطرنشان کرد: موضوع حریم خصوصی و حقوقی و شهروندی جزو اولویت‌های ماست که باید رعایت شود و ما باید ملی فکر کنیم و فکر نکنیم اگر شبکه‌ای در داخل ایران است و توسط محققان، دانشگاهیان و شرکت‌های خصوصی به وجود می‌آید قابل اعتماد نیست و شبکه‌ای که در خارج ایجاد می‌شود قابل اعتماد است.

واعظی با تاکید بر اینکه حریم خصوصی با استفاده از شبکه‌های داخلی قطعا بیشتر حفظ می‌شود، گفت: به عنوان یک مسوول عرض می‌کنم شبکه‌ای که توسط شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان، پژوهشگران و دانشجویان پیش می‌آید امنیت بیشتری دارد و حریم خصوصی در آنها بیشتر حفظ می‌شود. همان‌طور که در شرکت مخابرات چه هنگامی که دولتی بود و چه حالا که خصوصی شده به دلیل نظارتی که رگولاتوری دارد، وظیفه دارد حریم خصوصی را حفظ کند. اپراتورها و شرکت‌های دیگر هم همین‌طور.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی بیان کرد: بعد از برجام و برداشته شدن تحریم‌ها رویکردی که شرکت‌های بزرگ IT برای همکاری با ما نشان می‌دهند کاملا فرق کرده است و همایشی که هفته آینده در ایران برگزار می‌شود و تمام شرکت‌های بزرگ IT شرکت می‌کنند از این موضوع حکایت می‌کند. هدف این همایش نیز این است که همه اپراتورهای بزرگ دنیا ضمن این‌که دستاوردهای جدید خود را می‌گویند با هم تعامل ‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در گذشته همواره از شرکت‌ها دعوت می‌شد اما به دلیل تحریم‌ها نمی‌آمدند، افزود: مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت سالی دوبار در این جلسه و شرکت‌های مختلف شرکت می‌کند و ما امروز شاهدیم که با این دعوت اعلام آمادگی کردند و همایش خود را در ایران خواهند داشت. این نوع نگاه در بقیه کشورها و شرکت‌ها هم هست.

واعظی با بیان اینکه ترانزیت دیتای ما در حال افزایش است و حدود پنج برابر شده و ما پیش‌بینی می‌کنیم تا سال آینده تحول بسیار بزرگی در ترانزیت دیتا از ایران به وجود بیاید، ادامه داد: همچنین  تعدادی از شرکت‌ها علاقه‌مندند سرورهای خود را به ایران بیاورند و ما در تدارک هستیم در چابهار یک مرکز IXP بین‌الملل ایجاد کنیم که آنها بتوانند اطلاعات خود را به آنجا بیاورند و قطعا با این کار، ما با گام بیشتری پیش می‌رویم برای این‌که مردم محتوای بین‌الملل را نیز با سرعت بالاتر و کیفیت بهتر دریافت کنند.

منبع: کالتک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد