راه اندازی صندوق اعتباری هنر برای حمایت از اقتصاد فرهنگ

به گزارش فناوری فرهنگی، فعالیت های مرتبط با فرهنگ و هنر از نظر بسیاری از افراد به عنوان سرگرمی محسوب می شوند؛ این درحالیست که بخش فرهنگ و هنر یک بخش رشد یابنده است که با سرعتی بیش از سایر بخش‌های اقتصادی توسعه می‌یابد. با این رویکرد در سال اقتصاد مقاومتی، وزارت فرهنگ ارشاد برای حمایت از فعالیت های مرتبط، صندوق اعتباری هنر را راه اندازی کرده است.

روزنامه ایران در یادداشتی در خصوص “اقتصاد فرهنگ” منتشر نمود:

شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، که طبق سنت چند ساله اخیر مبنی بر نامگذاری هدفمند سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری، به‌عنوان شعار سال‌جاری در نظر گرفته شده است؛ نامی وزین و شایسته است. چرا که در جهت نیل به اهداف خطیر اقتصاد مقاومتی به‌عنوان الگوی جدید اقتصادی کشور، چه چیز مهم‌تر از اقدام و عمل، با عزم جدی و دوشادوش دولت و ملت در سایه رهنمون‌های رهبری است.

ایشان دو ویژگی مهم را به‌عنوان ماهیت این الگوی اقتصادی برشمرده‌اند: درون‌زایی که به بهره‌برداری جامع از کلیه ظرفیت‌های موجود در کشور اشاره دارد؛ و برون‌گرایی که بر شناخت، تعامل و هدف قرار دادن بازار جهانی و نه فقط بازار داخلی، تأکید می‌ورزد. لذا ارائه شاخص‌های عملکردی کلیه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در چارچوب و راستای اقتصاد مقاومتی در هفته دولت، می‌تواند عملکرد و اقدامات شاخص دولت را بیش از پیش نمایان کند.

مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با محوریت صندوق اعتباری هنر نیز در این راستا، موضوع اقتصاد خلاق را به عنوان راهکاری عملیاتی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش فرهنگ و هنر کشور، از سال ۱۳۹۳ در دستور کار قرار داده است. اقتصاد خلاق که ریشه در ثروت‌آفرینی از طریق به‌کارگیری مهارت، خلاقیت و استعدادهای افراد جامعه و ظرفیت‌های دیگری چون فرهنگ و میراث آن دارد، می‌تواند در جهت دستیابی به این مهم برای کشور تأثیرگذار باشد.

گنجینه‌های عظیم و بیکرانی که از دانش و فرهنگ و هنر در سرزمین و مردم ما وجود دارد بر کسی پوشیده نیست. اتکا به همین سرمایه‌های درونی است که جهت عبور از بحران‌های اقتصادی باید از آنها کمک گرفت. مردم و بخصوص جوانان ما باید باور کنند که می‌توان از اقتصاد متکی به نفت آزاد شد و گزینه‌های دیگری نظیر اقتصاد دانش‌بنیان و به تبع آن، اقتصاد فرهنگ و هنر را در سبد توسعه‌ای کشور جای داد.

تشکیل کنفدراسیون فرهنگ و هنر در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، نیز تلاشی در جهت رونق کسب و کارهای فرهنگی و هنری است. یکی از اهداف تأسیس چنین نهادی، نهادینه کردن کسب و کار هنری و تقویت این واقعیت در ذهن مردم و مسئولان است که به هنر به عنوان یک کسب و کار بنگرند.

مقولات فرهنگ و هنر از نظر بسیاری از افراد یک موضوع روشنفکری و سرگرمی محسوب می‌شود. نتیجه این تفکر این است که سهم این بخش در اقتصاد کشور یک سهم حاشیه‌ای است. در حالی که بخش فرهنگ و هنر یک بخش رشد یابنده است، که با سرعتی بیش از سایر بخش‌های اقتصادی توسعه می‌یابد. به علاوه این بخش امکانات و فرصت‌های شغلی بسیار متفاوت و غالباً با مهارت‌های بالا را ایجاد می‌کند. در کشور ما بسیارند فرهیختگان و هنرمندان فعال در زمینه‌های مختلف مانند موسیقی، نقاشی، خطاطی، طراحی و حتی فیلمسازی که خوشبختانه در چند سال اخیر بخوبی خود را در رویدادها و جشنواره‌های معتبر بین‌المللی به جهانیان ثابت کرده و نام ایران را بر فراز قله‌های افتخار به اهتزاز درآورده‌اند؛ هنر و خلاقیت در این سرزمین و در روح مردم آن ریشه دوانده است. نکته جالب توجه در رابطه با اقتصاد خلاق و صنایع وابسته به آن این است که آنها ضمن سرچشمه گرفتن از هویت یک ملت، خود نیز برای افراد آن سرزمین هویت ساز هستند.

لذا صندوق اعتباری هنر ضمن تلاش مستمر در جهت گام برداشتن در این راه، قصد آشناسازی هر چه بیشتر ملت عزیز را با اقتصاد خلاق دارد و در این میان، رسانه‌ها هستند که با مطرح کردن موضوع و اهمیت و ظرفیت بالای آن در توسعه اقتصادی، بستر مناسبی را جهت پیشبرد و تحقق اقتصاد خلاق و اقتصاد مقاومتی در کشور فراهم خواهند آورد. امید است که با همراهی و تعامل مثبت دولتمردان و رسانه‌ها در زمینه توسعه و ترویج اقتصاد خلاق، شاهد تقویت هر چه بیشتر جایگاه اقتصادی و اقتدار ملی کشور عزیزمان ایران باشیم.

منبع: کالتک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد