LEGO و مسابقات روباتیک در ایران

به گزارش فناوری فرهنگی،حدود پنجاه سال از انتخاب لگو به عنوان “بهترین اسباب بازی قرن” می گذرد، اما برای برندی که “فقط بهترین کافیست” Only the Best Is Enough این اتفاق نقطه توقف به شمار نیامد و برای رسیدن به بهترین های دیگر به تولید خلاقانه خود ادامه داد. از حدود سال ۱۹۸۰ مدیران این کمپانی دانمارکی قابلیت های جدیدی در این اسباب بازی کشف کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که این ابزار به عنوان یک وسیله کمک آموزشی قابلیت های بالایی دارد. به همین دلیل لگو برای پروراندن این ایده با بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا از جمله Tufts و MIT شروع به همکاری کرد تا جایی که این همکاری به تأسیس شاخه جدیدی در لگو، به نام لگوی آموزشی (LEGO Education) گردید.

پس از گذشت ۳۰ سال از تشکیل لگوی آموزشی، هم اکنون این مجموعه رویکرد جدیدی را در آموزش و پرورش دنیا بنا نهاده که بدان آموزش همگام با ساخت (Learning by making) می گویند.

لگوی اموزشی در سطوح مختلف پایه، مقدماتی و پیشرفته به ترتیب برای گروه های سنی 3-8، 9-12 و 13- 17 سال طراحی شده است که در هر یک از این مراحل مهارت های شناختی، حسی، علمی، عملی و مفاهیمی مانند کار گروهی، برنامه ریزی، روحیه انعطاف پذیری و خلاقیت که یکی از مهم ترین ارکان لگو به حساب می آید به کاربرانش آموزش داده می شود.

سال 1999 لگو خط تولید روبات‌های اسباب بازی را راه‌‌اندازی کرد. ایده اصلی این روبا‌تها از توسعه و ساخت یک آجر قابل برنامه‌ریزی، در آزمایشگاه رسانه‌ای دانشگاه MIT شروع شد. در همین راستا مسابقات جهانی روباتیک هر ساله زیر نظر لگو بر گزار می شود. این حرکت، رویدادی علمی، فن‌آورانه و آموزشی برای نوجوانان و جوانان سراسر جهان است تا مهارت‌هایی نظیر حل مسأله و خلاقیت را در خود پرورش دهند. شرکت در این رقابت‌ها تلفیقی از دانش، مهندسی، ریاضی و برنامه‌نویسی کامپیوتری را به کار می‌گیرد.

مسابقات WRO اولین بار در سال 2004 با شرکت 12 کشور آغاز شد. از این تاریخ هر سال مسابقات جهانی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر تعداد کشورهای حاضر در مسابقات به 50 کشور رسیده است. این رویداد در سال‌های اخیر به بزرگترین مسابقات روباتیک دانش‌آموزی تبدیل شده‌ است. رویدادی که در طی مراحل مختلف آن، چند هزار دانش‌آموز درگیر فرایندهای آموزشی آن می‌شوند.

سایت رسمی WRO هدف‌های زیر را به عنوان اهداف اصلی مسابقات جهانی روباتیک برگزیده‌است:

– گرد‌هم‌آوردن دانش‌آموزان سراسر جهان تا سن 19 سالگی، جهت پرورش خلاقیت و مهارت حل مسأله از طریق اکتشاف و جست‌و‌جو در روباتیک و برنامه‌نویسی.
– معرفی مفهوم علم مدرن در فعالیت‌هایی آموزشی و کارگاهی مدارس.
– ایجاد فرصت برای ترویج تفکر خلاق، بهبود ارتباطات و مهارت‌های کار گروهی، تقویت توانایی در کسب دانش‌های جدید.
– گسترش افق دید دانش‌آموزان در زمینه علم و فن‌آوری، بالابردن توانایی یادگیری و تشویق آنها به منظور پرورش دانش‌مندان، مهندسان و مخترعان آینده.

LEGO و مسابقات روباتیک در ایران

این رقابت‌ها در 4 رشته و برخی رشته‌ها در 3 گروه سنی برگزار می‌شود:

1. Regular Category
در این رده روبات‌ها باید مأموریتی مشخص را انجام دهند. مأموریتی که از قبل مشخص شده‌ و معمولاً برگرفته از یک مسأله واقعی است.
2. Open Category
در این رده دانش‌آموزان به ساخت پروژه‌های خود می‌پردازند. آنها ضمن ساخت خلاقانه پروژه باید برای ارائه هرچه بهتر آن در یک غرفه تلاش کنند
3. Football Gen II
تیم‌های شرکت‌کننده در این رده با دو روبات خود با تیم‌های حریف فوتبال روباتیکی بازی می‌کنند
4. Category College
در این رده، دانشجویان دانشگاه‌ها به کمک ابزارهای پیچیده‌تری نظیر بسته‌های Tetrix و Matrix به حل مسائل مورد نظر می‌پردازند سازه های پیچیده‌تر و برنامه‌نویسی مفصل تر وجه تمایز این گروه با گروه‌های دیگر است.

حضور الگوی آموزشی در ایران از سال ۱۳۸۵ توسط شرکت اندیشه یکتا نماینده رسمی LEGO education آغاز شده است. این شرکت علاوه بر پخش محصولات لگو در سرتاسر ایران، برگزار کننده دوره های آموزشی و مسابقات مختلف در این زمینه از جمله مسابقات مقدماتی و انتخابی WRO در ایران نیز هست. این مسابقات هر ساله در ایران برگزار می شود تا تیم نمایندگان ایرانی در المپیاد جهانی روباتیک لگو مشخص شوند. امسال نیز به رسم هر سال این دوره از مسابقات مقدماتی، این بار در شاهرود و در اوایل مرداد برگزار شد تا کاروان نوجوانان منتخب ایرانی در این رشته، نوامبر امسال در دهلی نو حضور یابند.

حامد امیرلو، مدیر تبلیغات لگو در شهر شاهرود درباره این رویداد می گوید:
«در سیزدهمین دوره مسابقات مقدماتی المپاد روباتیک، امسال دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان میزبان این دوره انتخاب شد. حدود 200شرکت کننده به همراه خانواده هایشان در تاریخ پنجشنبه و جمعه 7و8 مرداد مهمان این برنامه بودند. داوران این مسابقه از لگوی آموزشی تهران و شاهرود به قضاوت مسابقات پرداختند و نهایتا تیم برگزیده انتخاب و آماده مسابقات جهانی شد. در انتهای این رویداد نیز تور بازدید از مناطق دیدنی شاهرود مانند جنگل ابر صورت گرفت.»

LEGO و مسابقات روباتیک در ایران

امیرلو، درباره سایر اقداماتش در این حوزه نیز اضافه می کند:
«شاهرود شهر به نسبت کوچکی به حساب می آید و حضور لگو در این شهر سابقه زیادی ندارد و به کم تر از هفت سال پیش باز می گردد. بعد از برگزاری این دوره از مسابقات شاهرود، فعالیت های خودم را برای ایجاد شناخت بیشتر و گسترش لگوی آموزشی در شاهرود، در ایران و نهایتا در دنیا آغاز کردم تا از این طریق اخبار مربوط به لگوی آموزشی ایران را در سطح جهانی منتشر کنم.

LEGO و مسابقات روباتیک در ایران

این اقدامات به طور عمده در فضای مجازی و صفحه اینستاگرام لگوی آموزشی شاهرود با نام lego_education_shahrood صورت گرفت. در این صفحه علاوه بر معرفی دوره ها و رویدادهای مرتبط با لگوی آموزشی در شاهرود، پست هایی با گرافیک واحد و خاص به دو زبان فارسی و انگلیسی در حوزه لگو به خصوص لگوی آموزشی برای بالابردن سطح شناخت صحیح عموم مردم در این باره قرار دارد. علاوه بر این اقداماتی مانند مسابقات اینستاگرامی و سایر فعالیت های مشابه نیز اتفاقات جالب توجه در این صفحه مجازی است.»

لگو در 13 شهر ایران نمایندگی دارد که نمایندگان این مناطق در کنار لگوشاپ ها به برگزاری دوره های لگوی آموزشی نیز می پردازند. او اضافه کرد که برنامه های قابل توجهی برای آینده لگوی آموزشی دارد و در نهایت اظهار امیدواری کرد تا بتواند فعالیت های گسترده تری برای اطلاع رسانی در زمینه لگوی آموزشی در ایران داشته باشد تا خانواده های ایرانی از این فرصت برای آموزش و سرگرمی دوجانبه فرزندانشان نهایت بهره را ببرند.

منبع: کالتک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد