جایگاه برابر صنایع تئاتر و موسیقی اتریش با صنایع پوشاک

به گزارش فناوری فرهنگی، بررسی آمار و ارقام اقتصاد موسیقی کشور قلب موسیقی اروپا؛

خلق ارزش صنعت موسیقی اتریش بالغ بر دو میلیارد یورو است که سهم 1.25 درصدی در درآمد ناخالص کشور دارد. بدین وسیله صنعت موسیقی از لحاظ اشتغال و خلق ارزش در همان جایگاهی است که صنایع پوشاک، کاغذسازی، شیمی و پلاستیک قرار دارند. اتریش از نظر درآمد ناخالص در مقایسه با دیگر کشورهای جهان با انگلیس و هلند برابری می‌کند. حتی در ارقام نهایی نیز درآمد سرانه اتریش در جایگاه 15 جهانی و 10 اروپایی است.

کمتر کشوری به اندازه اتریش تحت‌تاثیر تاریخ موسیقی خود بوده است؛ کشور موسیقی، قسمت اعظمی از هویت خود را در آثار موسیقی نشان می‌دهد که خود عامل اقتصادی و گردشگری مهمی است. رابطه خوب میان سنت، عصر حاضر و پیشگام یکی از عوامل موفقیت آن است.

کشور موزار، هایدن و بتهوون

اتریش کشور موزار، هایدن و بتهوون است. کشور شوبرت و بروکنر، کشور والس وین و سلسله اشتراوس. منزلگاه ارکسترهای صاحب‌نام جهانی همچون ارکستر سمفونیک و فیل‌هارمونیک وین، ارکستر وین ویا پسران خواننده وین. وقایع مهمی همچون کنسرت سال نو در تمام دنیا نشان داده می‌شوند و جزو اساسی هویت کشور اتریش و یک کالای صادراتی درجه یک برای اتریشی‌ها به‌شمار می‌رود.

ابداع موسیقی 12صدایی گامی بزرگ در تاریخ موسیقی

تاریخ موسیقی اتریش از اشخاص پیشرو و صاحب‌نامی بهره می‌برد که مبنای نوسازی خلاقانه هستند. مبنای این کار توانایی ترکیب و تلفیق تاثیرات مختلف به یک واحد جدید و مستقل است.

ابداع موسیقی 12 صدایی از سوی آرنولد شونبرگ خود گامی بزرگ در تاریخ موسیقی به‌شمار می‌رود. اوتو ام‌زیکان، گرهارد روم، ارنست کرنک، فریدریش سزا، رومان هاوبن شتک‌رمتی یا آنستیس لوگو‌تتیس هر یک پیشرو در صنعت موسیقی هستند. صدای وین؛ عنوان جنبش موسیقی الکترونیک است که در دهه نود در وین شکل گرفت و آن‌را می‌توان گونه نوینی از نوسازی دانست.

زنجیره خلق ارزش

زنجیره خلق ارزش در قیاس با توسعه جهانی در حوزه تولید و توزیع همچون راه تجارت سنتی رو به کاهش نهاده و تا اندازه‌ای از سوی شکل‌های تجارت الکترونیک توسعه یافته است. رشد در حوزه تولید موسیقی در دهه نود میلادی یک دگرگونی را به‌خود دید. پس از این آغاز جهانی صنعت موسیقی در ابتدای هزاره جدید این بخش دوباره تثبیت شد. در مقایسه مستقیم میان تولید و توزیع در اتریش حدود 80 درصد خلق ارزش در حوزه تولید و 20 درصد در توزیع شکل می‌گیرد.

زمینه‌های مهم موسیقی داخلی عبارتند از موزیک کلاسیک، موزیک به سبک جدید، مدرن یا معاصر، موزیک پاپ، موزیک ملی، موسیقی جاز، موسیقی هارمونیک و موسیقی الکترونیک.

کامل‌ترین خانه‌های تئاتر و موسیقی اروپا در اتریش

زنجیره خلق ارزش به‌خصوص در بخش موسیقی سنتی و ملی از محل‌های کارآموزی، ماهیت نشر موسیقی، ماهیت موسسات و تکنولوﮋی استودیوی صدا گرفته، تا محل‌های اجرا توسعه یافته است. خانه‌های موسیقی و تئاتر اتریش در تمام اروپا کامل‌ترین در نوع خود هستند. وین با داشتن 54 درصد از مکان‌های اجرای فعال در این کشور مرکز این صنعت است و این آماری درخشان در این زمینه محسوب می‌شود.

خلق و تولید

کتب مرجع بسیاری در تمامی حوزه‌های موسیقی به‌همراه اطلاعات مورد نیاز در بخش تولید و توزیع هستند «Österreichische Musikatlas» اطلس موسیقی اتریش، مرجعی است که سالی یک بار زیر چاپ می‌رود و به‌صورت آنلاین هم در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. «Creativ-Branchenbuch creation/production» کتاب نوآوری‌های خلق و تولید که انتشارات فالتر به طور مرتب آن را منتشر می‌کند.

ارکسترهای بادی بیش از مکان‌های توریستی

در موسیقی ملی اتریش تاثیرات فرامرزی آشکار است و مسبب جریانات مختلفی در اقصی نقاط جهان شده است. صنعت موسیقی بادی جای خود را در اتریش یافته است. در این کشور تعداد ارکسترهای موسیقی بادی بیش از محل‌های توریستی است. موسیقیدانان و آهنگسازانی همچون مایکل جارل، الگا نویویرت، جورج فریدریش‌هاس، بیت فورر، توماس پرنس، گرد کور، کارل هاینتس‌اسل و برنهارد لانگ نمایندگان موسیقی جدید و تجربی هستند. در بخش تولید نیز فعالان موسیقی در اتریش به چهار دسته تقسیم می‌شوند استودیوهای صدا، صنعت حاملان، صدا ناشرین و موسیقی آژانس‌ها.

تولید موسیقی در اتریش در مقایسه جهانی یک تفاوت جزیی در تخصص‌ها و توانایی بالقوه شرکت‌های کوچک و بسیار خرد را نشان می‌دهد. بسیاری از استودیو‌های کوچک صدا در برابر این رشد و خاص‌گرایی همچون ضبط با کیفیت بالا و مسترینگ آنالوگ از خود عکس‌العمل نشان داده‌اند. موسیقیدانان سعی می‌کنند هرچه بیشتر عمل‌های خلق، تولید، توزیع و بازاریابی را در یک‌جا خلاصه کنند.

کنترل 80 درصدی مجتمع‌های بین‌المللی موسیقی بر بازار اتریش

بازار جهانی موسیقی تا حدود 80 درصد از سوی مجتمع‌های بزرگ کنترل می‌شود. با داشتن بازار کوچک داخلی، حتی اتریش هم از این قاعده مستثنی نیست. شرکت بین‌المللی موسیقی اتریش، نماینده گروه بین‌المللی موسیقی با دارا بودن حدود 35 درصد سهم بازار، بزرگ‌ترین تولیدکننده سی‌دی‌های مربوط به موسیقی در اتریش محسوب می‌شود.

سونی، بی‌ام‌جی، ا‌ام‌آی و وارنر دیگر شرکت‌های عمده فعال در این حوزه هستند. شرکت‌های دیگر توزیع‌کننده تنها در اندازه‌های کوچک و داخلی مطرح هستند.

شرکت‌های خصوصی تولید‌کننده سی‌دی

شرکت‌های خصوصی تولیدکننده سی‌دی جزو ویژگی‌های اقتصاد موسیقی کشور اتریش به‌شمار می‌روند. اینان که با نام «ایندیز» در سرتاسر جهان شناخته می‌شوند این امکان را به واسطه توزیع مطلوب به‌دست آورده‌اند. این شرکت‌های کوچک و گوناگون یک صحنه موسیقی تقریبا جهانی را با تولیدات خود تامین می‌کنند. آنها در مجموعه‌ها و زیر مجموعه‌های موسیقی قوی هستند.

حمایت از موسیقی در اتریش

سازمان موسیقی اتریش از تولیدات حرفه‌ای موسیقی در اتریش حمایت می‌کند. از جمله اهداف آن، افزایش بازیافت و گسترش است و این‌که چهره اتریش را به‌عنوان یک مکان خلاق قوی‌تر کند. سازمان موسیقی اتریش از تولیدات موسیقی از آلبوم‌هایی که روی سی‌دی یا دیگر حاملان صدا و وسایل ارتباطی قرار می‌گیرند حمایت می‌کند.

فروشگاه دانلود موسیقی

توزیع دیجیتال موسیقی از طریق اینترنت و موبایل در اتریش رو به گسترش است. در سال 2006 این میزان با رشد 50 درصدی مواجه شد که دو سوم از آن مربوط به فروش از طریق موبایل و یک سوم دیگر از طریق دنیای اینترنت می‌شود. سهم بازار دیجیتال در بازار کلی 5.5 درصد است.

……….

هویت جدید در موسیقی پاپ

حوزه خلق اتریش به‌واسطه توانایی‌های چندجانبه خود در انواع مختلف موسیقی سرآمد است. این‌گونه نیست که در اتریش تنها موسیقی کلاسیک و معاصر رشد کرده باشد. رشد موسیقی در این کشور به‌طور همگون و متوازن اتفاق افتاده است و سبک‌های صنعتی و تجاری نیز در این کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. «آستروپاپ» که در سال‌های دهه هفتاد میلادی همسان با «پاپ ساخت اتریش» وارد این عرصه شد، برای خود یک هویت پاپ جدید خلق کرد و در حوزه رقص و الکترونیک جدید در اوایل دهه نود یک صحن موسیقی الکترونیک خاص خود را ابداع کرد. با بازخوانی‌هایی به سبک خاص و شرکت‌های تولید سی‌دی‌های غیر وابسته و مخصوص آن سبک توانست در عرصه جهانی موفق ظاهر شود.

منبع: کالتک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد