دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری: پویانمایی یک حوزه‌ی دانش‌بنیان و موثر در اقتصاد مقاومتی است/پویانمایی در کشور متولی ندارد

به گزارش فناوری فرهنگی،مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال پارک علم و فناوری یزد با حضور دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در مرکز رشد اقبال افتتاح شد.

“سیدمحمدحسین سجادی نیری” دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم با بیان این که پویانمایی و انیمیشن یکی از موضوعات دارای مزیت جدی در کشورمان است، از این حوزه به عنوان یک حوزه دانش‌بنیان و موثر در اقتصاد مقاومتی یاد کرد.

وی پویانمایی را یک حوزه درآمدزا خواند که با حمایت بیشتر از آن می‌تواند به یک جایگزین مناسب در مقابل خام فروشی و فروش نفت در کشورمان باشد.

سجادی نیری در همین رابطه به تولید هشت فیلم سینمایی انیمیشن در کشورمان طی سال گذشته اشاره کرد که بعضاً نیز فروش خوبی نیز د رکشور داشته است.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال در پارک علم و فناوری یزد، اظهار کرد: این مرکز در نظر دارد با جمع‌آوری ایده‌ها و ارائه آموزش‌های لازم، تیم‌ها و ایده‌ها را در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان شکل دهد و این در حالی است که پارک علم و فناوری یزد به لحاظ ویژگی‌ها و پتانسیل‌های موجود، امکان استقرار و توسعه شرکت‌ها و بازاریابی برای فروش محصولات، گرفتن سفارش و همراهی ارگان‌های مختلف را نیز دارد و می‌تواند کمکی جدی به توسعه حوزه پونمایی کند و حتی به عنوان الگویی برای دیگر استان‌ها مطرح شود.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های ستاد تاکنون پویانمایی در کشورمان دارای نهاد متولی نبوده است، تصریح کرد: تلاش‌هایی از سوی ستاد برای ایجاد هم‌افزایی در بین تمام دستگاه‌های مرتبط در این حوزه همچنان در حال انجام است.

سجادی‌نیری به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های پویانمایی در برخی از استان‌های کشور مانند یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و اصفهان و برخی بخش‌های نیمه دولتی و خصوصی اشاره و ابراز امیدواری کرد که شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این حوزه در کشورمان باشیم.

“احسان فرشادی” مدیر مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال پارک علم و فناوری یزد نیز اظهار کرد: این مرکز با هدف ایجاد زیرساخت برای توسعه صنعت انیمیشن و باز‌های رایانه‌ای در استان ایجاد شده است.

وی با بیان این که این مرکز درصدد بسترسازی و ایجاد زیرساخت‌های اولیه برای ورود شرکت‌های کوچک به حوزه تولید است، گفت: این بسترسازی با تامین امکانات سخت‌افزاری، ارائه آموزش‌‌های مورد نیاز جهت تربیت نیروی انسانی و کمک به بازار یابی و بازارسازی جهت فروش تولیدات، دنبال خواهد شد.

فرشادی با اشاره به روند رو به رشد فناوری‌های نرم در کشورمان، اظهار کرد: متاسفانه در بسیاری از رشته‌های مرتبط با این حوزه فارغ‌التحصیلان فاقد شغل داریم در حالی که شناخت خوبی از این صنعت درامدزا ندارند و از این طریق می‌توان برای آنها اشتغالزایی کرد.

به گفته‌ی وی، از آنجایی که مرکز از صفر کار خود را آغاز کرده است، هم‌اکنون دو فیلم انیمیشن را در دستور کار دارد و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در طول تابستان و در ماه‌های آتی در تلاش برای تربیت و جذب نیروی انسانی هستیم.

فرشادی همچنین از رایزنی با برخی شرکت‌ها و صنایع داخل و خارج از استان که نیازمند تولیدات انیمیشن هستند جهت بازسازی برای فروش تولیدات این مرکز خبر داد.

گفتنی است؛ مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال در زمینی به وسعت 150 مترمربع و با اعتباری معادل سه میلیارد ریال در دو بخش بازی‌سازی و انیمیشن فعالیت می‌کند و قرار است تا پایان نخستین سال فعالیت خود، 600 دقیقه انیمیشن تولید کند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد