آیین افتتاح مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال در پارک علم و فناوری یزد برگزار شد

به گزارش فناوری فرهنگی، مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال در پارک علم و فناوری یزد طی مراسمی با حضور محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، داریوش پورسراجیان، رئیس پارک علم و فناوری یزد، صداقت کشفی، قائم مقام صدا و سیمای استان یزد، معاونین اداره کل میراث فرهنگی استان یزد و جمعی از اصحاب رسانه استان، مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال 17 شهریور 95 در پارک علم و فناوری یزد افتتاح شد.

سیدمحمدحسین سجادی نیری ، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، در حاشیه افتتاح مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال پارک علم و فناوری یزد با بیان اینکه طی سال های اخیر پیشرفت پارک علم و فناوری یزد در میان دیگر پارک های  کشور نمود داشته است، گفت: یکی از این پیشرفت ها تاسیس مراکز توسعه فناوری از جمله مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال در یزد بوده است.

سجادی فناوری های نرم و فرهنگی را به عنوان یکی از اولویت های اول سند جامع ملی کشور برشمرد و  گفت:  با توجه به نگاه چندین ساله ی کشور به فناوری های سخت، متاسفانه فناوری های نرم همچنان مهجور و نامانوس مانده است.

وی با بیان اینکه فناوری های نرم ، فناوری است که با تغییر در نگاه ، رفتار و یا روح انسان استخراج و حوزه های علوم انسانی و هنر را در بر می گیرد، گفت: در سال های آینده رقابت و مزیت جدی کشور ها در حوزه ی فناوری های نرم خواهد بود

وی افزود: اصولافناوری های سخت پیچیده به کشور های در حال توسعه واگذار شده است و کشور های توسعه یافته تر مراکز گفتمان فناوری های نرم از جمله فناوری های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خواهند بود.

رئیس ستاد توسعه ی فناوری های نرم با اشاره به این موضوع که 55 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور از رشته های علوم انسانی و هنر هستند اظهار داشت: باید توجه ویژه ای به فناوری نرم مبذول داشت.

وی پویانمایی را یکی از حوزه های درآمدزا عنوان کرد و گفت: توجه بیشتر به این حوزه می تواند جایگزین خوبی برای خام فروشی و فروش نفت باشد.

سجادی نیری افزود: پارک علم و فناوری یزد امکان استقرار و توسعه شرکت ها، بازاریابی برای فروش محصولات، اخذ سفارش و همراهی ارگان های مختلف را دارد و می تواند کمک جدی به توسعه حوزه پونمایی و انیمیشن نموده و الگویی برای دیگر استانها شود.

داریوش پورسراجیان، رئیس پارک علم و فناوری یزد، در این مراسم با بیان اینکه این مرکز در راستای ایجاد مراکز توسعه فناوری در پارک یزد و با همکاری و حمایت ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر دستگاه های مرتبط راه اندازی شده است، گفت: قرار است متناظر با ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی و با توجه به ارزیابی های صورت گرفته از پتانسیل های منطقه، راه اندازی مراکز توسعه فناوری در پارک یزد صورت گیرد.

وی افزود:  پیش از این نیز مراکز توسعه فناوری آب، کاشی و سرامیک ، مرکز توسعه صنایع هوایی و هوانوردی و توسعه نانو  در پارک علم و فناوری یزد فعالیت خود را آغاز کردند.

داریوش پورسراجیان با بیان اینکه مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال در زمینی به وسعت 150 متر و سه میلیارد ریال اعتبارات دولتی احداث شده و در دو بخش بازی سازی و انیمیشن فعالیت می کند، گفت:
تاکنون 100 نفر برای فعالیت در این مرکز آموزش دیده اند و قرار است تا پایان نخستین سال فعالیت، 600 دقیقه انیمیشن تولید شود.

وی تصریح کرد: مرحله توسعه این مرکز نیز سال آینده با سرمایه گذاری سه میلیارد و 800 میلیون ریال به بهره برداری خواهد رسید.

شهرام شکوهی، معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری یزد نیز در این مراسم با بیان اینکه حدود سه سال پیش نیاز به راه اندازی چنین مرکزی در استان احساس شد، گفت: بسیاری از صنایع استان برای انجام کارهای تبلیغی_ ترویجی خود به سراغ شرکت ها و مراکز خارج از استان می رفتند درحالی که پتانسیل های فراوانی در این حوزه در داخل استان وجود داشت.

وی با بیان اینکه با ورود پارک علم و فناوری یزد به این حوزه و تعامل ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی، مرکزی راه اندازی شد که این پتانسیل ها را در یک نقطه متمرکز کند،گفت: در این راستا دوره های آموزشی با حضور کارشناسان پیشروی این حوزه از تهران و کرمان، برگزار  شد و از این طریق انتقال تجارب جهت تربیت و آماده سازی نیروی انسانی انجام گرفت.

احسان فرشادی مدیر مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال پارک علم و فناوری یزد نیز هدف از راه اندازی  این مرکز را ایجاد زیرساخت برای توسعه هنرصنعت انیمیشن و بازی های رایانه ای در یزد عنوان کرد و گفت: بر این اساس بسترسازی اولیه برای ورود شرکت های کوچک در حوزه تولید نیز انجام می شود.

در حاشیه افتتاح مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال در پارک علم و فناوری یزد، تفاهم نامه همکاری میان این مرکز و خانه انیمیشن کرمان امضا شد.

این تفاهم نامه با هدف استفاده از ظرفیت های علمی و فناوری طرفین و در راستای ایجاد اشتغال پایدار دانش بنیان و توسعه بازار محصولات فناوری های نرم به امضای محمدحسین صادقه به نمایندگی از خانه انیمیشن کرمان و احسان فرشادی به نمایندگی از مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال یزد رسید .

گفتنی است، مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال با حضور محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، داریوش پورسراجیان، رئیس پارک علم و فناوری یزد،  صداقت کشفی، قائم مقام صدا و سیمای استان یزد، معاونین اداره کل میراث فرهنگی استانو جمعی از اصحاب رسانه ، 17 شهریور 95 در پارک علم و فناوری یزد افتتاح شد.

منبع: ستادتوسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد