نوشت افزار پیش قراول صنایع فرهنگی در ایران است

به گزارش فناوری فرهنگی، مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی گفت: صنعت نوشت افزار امروز پیش قراول صنایع فرهنگی در هر کشوری به ویژه ایران است.

سید سعید حسینی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: صنایع فرهنگی قدمت و پیشینه‌ای دیرینه در ایران دارد و می‌طلبد مسئولان به این مهم نگاهی ویژه‌ای داشته باشند.
وی اظهار داشت : صنایع فرهنگی به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتیمی پردازد که ماهیت فرهنگی دارند و در عین حال تولید محصولات و خدمات فرهنگی بر خلاقیت، مهارت، دانش و استعداد تولیدکنندگان استوار است.
مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی با اشاره به اینکه صنایع فرهنگی هویت بخش هستند، گفت: هویت فرهنگی ملت‌ها و تمدن‌ها جزء از طریق صنایع فرهنگی با هیچ صنعت دیگری نمی‌تواند به دیگران معرفی شود.
وی افزود: فرهنگ امروزه به پدیدهای فراگیر و در اختیار توده‌های مردم تبدیل شده و محصولات فرهنگی در سطح وسیعی وارد زندگی مردم شده است.
حسینی اظهار داشت : در جهان امروز رمز ماندگاری و گسترش هر پیام فرهنگی در تبدیل شدن آن به یک محصول با تولید انبوه است. در این حالت فرهنگ به طور ملموسی وارد زندگی روزمره جمع کثیری از مردم شده و با زندگی تلفیق و ماندگار می‌شود.
وی تاکید کرد: توسعه صنایع فرهنگی با وحدت ملی و همبستگی مردم، آموزش و پرورش، رادیو و تلویزیون، تشکل سیاسی و عمومی، امنیت کشور، اخلاق، دین، سنت، هنر و تفریحات رابطه مستقیم دارد.
مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی گفت: هویت بخشی از ویژگی‌های مهم صنایع فرهنگی است برای مثال هویت اسلامی و انقلابی کشور جزء صنایع فرهنگی هیچ صنعت دیگری نمی‌تواند به دنیا معرفی کند.
وی در ادامه با بیان اینکه افزود: صنعت نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر از جمله صنایع پرکاربرد فرهنگی در جهان به شمار می‌رود که طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان را شامل می‌شود، افزود: نوشت افزارها امروزه فقط برای نوشتن نبوده بلکه وسیله‌ای برای انتقال یک فرهنگ است.
حسینی همچنین به مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی هم اشاره کرد و اظهارداشت: این مجمع در سال 1391 در حالی کار خود را آغاز کرد که عمده بازار نوشت افزار در تصرف محصولات غربی بود.
وی بیان داشت: فعالیت این مجمع با دو برند آغاز شد و هم اکنون پس از گذشت چهار سال 50 برند مشغول فعالیت در زمینه تولید نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی هستند.
مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی گفت: امسال علاوه‌بر محصولات سال گذشته تولیدات جدیدی به بازار مصرف عرضه شده که می‌توان به شخصیت‌های جذاب تلویزیونی چون «جناب‌خان» یا پویانمایی «شاهزاده روم» اشاره کرد.
وی افزود: بر اساس این پویانمایی، محصولات جانبی چون نوشت‌افزار، پیکسل، لیوان و… تولید شده است.
حسینی تصریح کرد: شخصیت‌های تازه چون شهدای مدافع حرم از جمله چهره سردار حسین همدانی از دیگر محصولات تازه‌ای است که امسال به جمع نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی اضافه شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس شخصیت‌های انیمیشن طنزآمیز «دیرین دیرین» طرح جلدهای تازه و نوشت افزارهای جدید را تولید و به مخاطب ارائه شده است.
مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی- اسلامی گفت: امسال بیش از 100 محصول جدید در زمینه نوشت افزار ایرانی – اسلامی در کشور تولید شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه هر ساله به صورت تخمینی 150 میلیون جلد دفتر در کشور مصرف می‌شود، افزود: اگر جلد بخشی از این میزان دفاتر به نمادهای اسلامی – ایرانی منقش شود بطور قطع و یقین در جریان فرهنگی کشور تاثیرگذار خواهد بود.
حسینی بیان داشت: حوزه نوشت افزار 20 میلیون مخاطب دارد که زیر مجموعه‌ای از حوزه صنایع فرهنگی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه برای واردات یا تولید محصولات نوشت افزار در کشور تعریف و ساختار مشخصی وجود ندارد، اذعان داشت: متولی حوزه‌هایی مانند اسباب بازی و نوشت افزار مشخص نیست. تمام هدف مجمع این بوده که در این عرصه فعالیت کند و به فضاسازی بپردازد.
مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی با اعلام اینکه هر ساله طبق آمار 4 هزار میلیارد سهم فروش دفتر تحریر در کشور است، گفت: برنامه جامع مجمع برای 10 سال آینده برخورداری از بازار سالم و عاری از محصولات پرخطر برای فرهنگ کشور است.
وی افزود : مهم‌ترین مشکل در این حوزه تولید کارکترهای ملی و بومی است چرا که تولید شخصیت‌ها در کشور براساس نمادهای بومی و ملی جریان مستمری نیست.
حسینی اذعان داشت : طراحی شخصیت‌های جدید هزینه بر است و از پس بخش خصوصی برنمی‌آید به همین منظور مجمع برای طراحی شخصیت‌های جدید با صدا و سیما، حوزه هنری و شهرداری وارد مذاکره شد.
وی همچنین با بیان اینکه مبحث طراحی و تولید نوشت افزار اسلامی – ایرانی بطور جدی از چهار سال پیش در بخش حوزه فرهنگی و اقتصادی مطرح شده است، گفت: حوزه نوشت افزار و لوازم تحریر از اهمیت بسزایی در بین دانش آموزان و کودکان برخوردار است و تولیدکنندگان در این عرصه برای جلب این دسته افراد از شخصیت‌های موجود روی این لوازم الگوبرداری می‌کنند.
مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر به تدریج نوشت افزارهای اسلامی – ایرانی جای خود را در بازار محصولات فرهنگی و لوازم التحریر باز کرده و برای تسلط و تکیه بر جایگاه واقعی نیازمند حمایت‌های جدی تراست، گفت: در کنار کار تولید، برای رفع موانع پیش رو و اعمال قانون در این زمینه نسبت به کارهای کلان و مبنایی بویژه در حوزه حاکمیتی با پیگیری از دستگاه‌های دولتی در عرصه تولید فرهنگی صنعتی، اقدامات بسیار مطلوبی از سوی مجمع انجام شده است.
وی در ادامه با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب که در حوزه اصلاح سبک زندگی یکی از مهمترین ارکان ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی، تعلیم و تربیت نسلی آگاه و دلبسته به هویت اسلامی و ایرانی است، افزود: به همین منظور باید از همه ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی استفاده کرد.
وی اظهارداشت: در این راستا و طی این ایام اهتمام جدی برای تولید این نوشت افزارها آغاز شده و هر ساله در روزهای منتهی به آغاز سال تحصیلی نمایشگاه‌هایی در این خصوص برگزار می‌شود.
حسینی بیان داشت: این مجمع در اقدامی فرهنگی به ترویج فرهنگ دینی و ایرانی می‌پردازد و به جای تولید لوازم التحریرهایی با نقش و نمای کاراکترهای غربی اقدام به تولید نوشت افزار با نقش و تصاویر شخصیت‌های کارتونی داخلی عکس شهدای و یا چهره‌های برجسته فرهنگی، ادبی و اجتماعی ایرانی دارد.
وی تصریح کرد: در این خصوص تا کنون همکاری‌های خوبی از سوی صدا و سیما و سازمان بسیج و برخی نهادهای اطلاع رسان برای گسترش این فرهنگ در بین خانواده شده و همواره نگاه مردمی، قیمت مناسب و کیفیت مطلوب محصولات مد نظر تولید کنندگان بوده و بعد اقتصادی هرگز استراتژی این نهاد نیست.
مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی از آموزش و پرورش به عنوان موثرترین متولی امر فرهنگ سازی استفاده از نوشت افزار اسلامی- ایرانی در بین دانش آموزان نام برد و یادآورشد: این مجمع آمادگی دارد تا سرمایه گذاران و نهادی مرتبط با این حرکت را برای حضوری پرشور و جدی در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی کشور یاری رساند.
عباس تویسرکانی تولید کننده نوشت افزار در کشور هم به رادیو اقتصاد گفت: در حال حاضر 100 درصد دفتر مورد نیاز کشور به وسیله تولید کنندگان داخلی تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه دفاتر تحریر 50 گرمی، 60 گرمی و 70 گرمی امروز با بهترین کاغذ در اندازه‌های مختلف و طرح‌های متنوع و جذابیت در کشور تولید می‌شود، افزود: کاغذ مورد نیاز کارخانه‌های تولید دفتر تحریر کشور از هند، اندونزی، پرتغال و برزیل وارد می‌شود.
تویسرکانی در ادامه از وجود 5 کارخانه مدرن تولید دفتر تحریر در کشور خبرداد و اظهارداشت: این واحدهای اغلب دفترهای 40 برگ، 60 برگ، 80 برگ و 100 برگ‌های معمولی تولید می‌کنند.
وی همچنین به فعالیت 500 واحد تولید دفتر تحریر سیمی، فانتزی و غیره در ایران اشاره کرد و اظهارداشت: تولید تمامی این واحدها بصورت سنتی است.
تویسرکانی با اشاره به این جمله که در حال حاضر 20 درصد خودکار در ایران تولید می‌شود، گفت: درصورت حمایت توان 100 درصد خودکار مورد نیاز کشور در داخل وجود دارد.
وی با اعلام اینکه کارخانه بیک سالانه 200 میلیون خودکار در ایران تولید می‌کرد، افزود: این کارخانه 95 درصد مصرف خودکار کشور را به تنهایی تأمین می‌کرد که متاسفانه به دلیل عدم حمایت‌های لازم در سال 1380 ورشکست و از گردونه تولید خارج شد.
به هر حال در سال‌های بعد از انقلاب مسئولان و متولیان فرهنگی کشور از اهمیت تصاویر حک شده بر روی لوازم‌التحریر دانش آموزان کشور به شدت غافل و در برنامه‌های فرهنگی خود به موضوع نوشت‌افزار بی توجه بودند این در حالیکه میلیون‌ها کودک و نوجوان هر روز با این اقلام روبه‌روست.
با توجه به آنچه که گفته شد این سئوال در ذهن تداعی می‌شود که چرا کودکان کشور با وجود این همه قهرمان وطنی باید یک شخصیت کارتونی غربی را الگوی خود قرار دهند؟

منبع: واحد مرکزی خبر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد