نیاز اندونزی به سرمایه‌ خارجی در زمینه اقتصاد خلاق

به گزارش فناوری فرهنگی،دولت اندونزی در صدد است تا به منظور توسعه صنایع خلاق در این کشور، راه‌های ورود سرمایه گذاران خارجی فعال در زمینه اقتصاد خلاق را هموار کند.

یک مقام رسمی در دولت اندونزی گفت: تعدادی از بخش‌های درون گردشگری و اقتصاد خلاق به روی سرمایه گذاران خارجی باز است و این مساله نشانگر پیام دولت برای تجدید عهد در زمینه استقبال از سرمایه گذاری خارجی است.

فرانکی سیبارانی رئیس هیات هماهنگی سرمایه گذاری اندونزی اعلام کرد: دولت انتظار دارد که فهرست شش سرمایه گذاری جدید را بین شش و هفت بخش صنعتی نهایی کند که این مرحله نخست از این طرح خواهد بود.

وی افزود: امیدوارم که طرح‌های سرمایه گذاری مربوط به توریسم و اقتصاد خلاق به زودی اعلام شود. در بین کسب و کارهای بخش اقتصاد خلاق می‌توان به توزیع فیلم، خانه‌های تولید فیلم اشاره کرد. در بخش گردشگری نیز هتل‌های زنجیره‌ای و جاذبه‌های توریستی هستند.

فرانکی گفت: طرح‌های جدید سرمایه گذاری، مساله مالکیت خارجی در این دو صنعت تا بیش از 50 تا 100 درصد را مطرح می‌کند.

در حال حاضر سرمایه گذاری مستقیم خارجی اجازه دارد تا حداکثر 49 درصد سهام در شرکت‌هایی را در اختیار داشته باشد که کمک فنی در زمینه تولید فیلم ارائه می‌دهند شامل تولید فیلم، خانه‌های تولید و توزیع فیلم.

با این حال، سرمایه گذاران خارجی می‌توانند سهام پیمانکاران سینما را در بازار بورس خریداری کنند. بخشی از سهام «گراها لایار پریما» که به سینماهای زنجیره‌ای «بلیتزمگاپلکس» مشهور است، در اختیار یک شرکت کره جنوبی است.

سهم مالکیت خارجی در کسب و کارهای گردشگری مثل هتل‌ها و رستوران‌ها نیز بین 49 تا 51 درصد است. خدمات اقامت با مالکیت خارجی که محدود به 49 تا 51 درصد است شامل هتل‌های دو ستاره سه ستاره، خوابگاه‌ها و موتل‌هاست. سرمایه گذاران آسه آن می‌توانند تا 70 درصد مالکیت موتل‌ها را در اختیار داشته باشند.

در کنار گردشگری و اقتصاد خلاق، سایر 15 بخش صنعتی نیز برای مقررات مربوط به سرمایه گذاری خارجی آماده هستند. در میان این بخش‌ها، کشاورزی، جنگلداری، امور دریایی و شیلات، کارهای عمومی و تجارت است.

دولت اندونزی پیش از این اعلام کرد که طرح‌های سرمایه گذاری خارجی جدیدی را برای 16 بخش صنعتی اعلام خواهد کرد و بخش‌های کسب و کار بیشتری برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی باز می‌شود.

به طور جداگانه رئیس انجمن هتل‌ها و رستوران‌های اندونزی نیز به دولت توصیه کرد تا مالکیت در هتل‌های محلی را همچنان حفظ کند. وی گفت: به جای اجازه دادن برای مالکیت 100 درصدی خارجی برای هتل‌های دو یا سه ستاره، من فکر می‌کنم دولت باید وام‌های کم بهره‌ای را به مردم محلی که زمین دارند و قصد ساخت و ساز هتل‌های با کیفیت بالا را دارند، ارائه دهد.

«تولوس عبادی» رئیس بنیاد مصرف کنندگان اندونزی نیز با اشاره به همین نگرانی‌ها، گفت: در شرایطی که افزایش شکاف در خصوص مالکیت خارجی سینماها و خدمات اقامت به مصرف کنندگان گزینه‌های بیشتری را می‌دهد، ولی مالکیت داخلی و بومی نیز باید حفظ شود.

وی افزود: بسیاری از پروژه‌های مشترک در توریسم و اقتصاد خلاق که پیش از این توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی شکل گرفته بسیاری از نیازهای مصرف کنندگان را تامین کرده است.

در مقابل، آژانس اقتصاد خلاق اندونزی پیش از این اعلام کرده است که کشور به سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیشتری در سینماها نیاز دارد، گرچه هنوز شکاف زیادی بین تعداد سینماها و تماشاگران وجود دارد.

این آژانس اعلام کرده است که برای هر 237 هزار تماشاگر تنها یک پرده سینما وجود دارد یک تضاد کامل با مالزی که برای هر 39 هزار تا 40 هزار تماشاگر یک سینما وجود دارد.

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد