طراحی، صنعتی که به کمک اقتصاد سنگاپور می‌آید

به گزارش فناوری فرهنگی، سنگاپور با تاکید راهبردی بر اقتصاد خلاق، قطعا می‌تواند به مکان جذابی برای استعدادهای خلاق منطقه تبدیل شود تا فعالیت‌های خود را آغاز کنند و سنگاپور به پلت فرم اصلی برای طراحان منطقه و سایر نقاط جهان تبدیل شود.

سنگاپور (پایتخت کشور جمهوری سنگاپور) جایزه شهر خلاق را از سوی سازمان فرهنگی و علمی و آموزشی ملل متحد یونسکو دریافت کرد. سنگاپور به شبکه شهرهای خلاق شامل پکن، برلین، بیلبائو، بوئنس آیرس، هلسینکی، کوبه، مونترال، ناگویا، سئول، شانگهای و تورین پیوسته است.

شبکه شهرهای خلاق در سال 2004 با هدف ترویج همکاری در بین شهرهایی که به عنوان شهرهای خلاق شناخته شده بودند و نقش راهبردی در توسعه پایدار شهری داشتند، ایجاد شد. روندهای کاربردی و انتخابی بسیار دقیق بوده به عنوان برند یونسکو، با گذشت 11 سال از تشکیل این شبکه، تنها 116 شهر به این فهرست پیوسته‌اند در 7 رشته خلاق شامل صنایع دستی و هنرهای عامیانه، طراحی، فیلم، سلیقه در غذا، ادبیات، رسانه‌های هنری و موسیقی.

از عمل گرایی تا خلاق بودن

از زمان پیدایش آن و توسعه به عنوان شهر دولت، جمهوری سنگاپور همواره به عنوان یک شهر عمل گرا و یا حتی استریل مورد استهزا و تمسخر قرار می‌گرفت. مانند بسیاری از شهرهای نوظهور در سراسر جهان، این مساله اجتناب ناپذیر بود که سنگاپور آن را انتخاب کرد. سنگاپور مجبور بود پیش از توجه و تاکید بر فرهنگ و خلاقیت، به فکر تامین نیازهای معیشتی و زیرساخت‌های اصلی باشد.

برای یک شهر یا کشور که بخواهد واقعا توسعه یافته شود، این لازم است که تنها به فکر ارزش‌ها و منافع اقتصادی نباشد. تعالی خلاقیت و فرهنگ به همان اندازه اهمیت در جایگاه شهر دارد و سهم مهمی نیز در اقتصاد جهانی دارد. اقتصاد خلاق مربوط به فعالیت‌هایی است که با خلاقیت، اطلاعات، تولید علم و اشتراک گذاشتن آن در ارتباط است. این مساله در بعد جهانی رو به افزایش است و در حال ایجاد روند اشتغال و فرصت‌های جدید است، ثروت تولید می‌کند و به قدرت نرم شهر می‌افزاید.

چرخش سنگاپور به سوی تبدیل به یک کلانشهر خلاق در 10 سال گذشته تسریع شده است. این یک پیشرفت ضروری بود چرا که ما درک کرده بودیم که سنگاپور دیگر نمی‌تواند برتری اقتصادی خود تنها با تکیه بر قابلیت‌های موجود و با توجه به افزایش رقابت از سوی بازیگران منطقه‌ای، حفظ کند.

شرکت‌ها از طریق برنامه‌های حمایتی و مشورتی دولت، تشویق شدند تا در ایجاد مالکیت فکری سرمایه گذاری کنند، چیزی که ملموس ترین ابزار برای اندازه گیری اقتصاد خلاق است.

در برنامه ریزی شهری، دولت همواره آگاهانه بر ایجاد زندگی ایده آل و فضاهای کاری برای شهروندان تاکید داشته است و بهترین استفاده را از سرزمین محدود ما کرده است. مشارکت شهروندان در روند برنامه ریزی شهری در سال‌های گذشته از طریق کارگروه‌های طراحی فکر، یک اقدام جسورانه و خلاقانه بوده تا شهروندان سنگاپوری در شکل دهی شهری که می‌خواهند همچنان عاشق آن باشند و در آن زندگی کنند، نقش داشته باشند.

طراحی و توسعه استعداد

به عنوان یک شهر خلاق یونسکو، سنگاپور از اینجا به کجا می‌رود؟ اولین و مهمترین، عنوانی است که برند سنگاپور را ارتقا می‌دهد.

سنگاپور از زمانی که به فهرست شبکه شهرهای خلاق پیوسته است، سهم بیشتری در جامعه خلاق جهانی داشته است. تمرکز پایتخت آلمان بر توسعه صنایع خلاق خود، به خصوص در زمینه هنر و طراحی، بی شک رنسانس بزرگی را در اقتصاد این شهر به وجود آورد.

جذب استعدادها از زمینه‌های معماری، طراحی صنعتی، مد و هنرهای زیبا، برلین را از یک شهر با سابقه درخشان به یکی از شهرهای مهم فرهنگی و خلاق تبدیل کرد. با فضای فیزیکی و روانی برای استعدادهای خلاق، برلین درخشش زیادی در بین سایر شهرهای هنری و خلاق اروپا از جمله پاریس و لندن و میلان داشته است. برلین همچنین در زمره بهترین شهرهای جهان برای زندگی پیشرفت زیادی داشته و در سال‌های اخیر شهر مورد علاقه ساکنان و بازدید کنندگان خارجی لقب گرفته است.

به عنوان مثال برلین خود را به عنوان یک شهر برتر در زمینه شهر خلاق معرفی کرده است و این را می‌توان از تغییر اخیر در نقاط مختلف این شهر مشاهده کرد. به همین شیوه، فضاهایی که قبلا در برلین شرقی به عنوان مکان‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفته، برای فعالیت‌های خلاقانه تغییر کاربری یافته است و فضای مناسبی را برای کسب و کارهای خلاق به وجود آورده است.

به همین ترتیب سنگاپور نیز باید از جایگاهی که به تازگی به دست آورده استفاده کند و استعدادهای مختلف را از سراسر منطقه جذب نماید. با تاکید راهبردی ما بر اقتصاد خلاق، ما قطعا می‌توانیم به مکان جذابی برای استعدادهای خلاق منطقه تبدیل شویم تا فعالیت‌های خود را آغاز کنند و سنگاپور به پلت فرم اصلی برای طراحان منطقه و سایر نقاط جهان تبدیل شود.

برای این منظور، سنگاپور طرح‌های ابتکاری زیادی را معرفی کرده است تا اعتبار خود را در سطح جهانی ارتقا دهد. «سینگاپلورال»، مهمترین رویداد هفته طراحی سنگاپور بود که چندی پیش برگزار شد و همچنان توجه داخلی و جهانی را جلب می‌کند. جوایز مختلف داخلی در زمینه طراحی مثل اس جی مارک، جایزه طراحی سنگاپور، جایزه طراحی رئیس جمهور و جایزه نقطه قرمز، موجب جذب بسیاری از طراحان شده است.

سنگاپور حدود 50 هزار نیروی حرفه‌ای را در صنعت طراحی در سال 2010 میلادی استخدام کرد و این رقم رو به افزایش است. ارزش افزوده اقتصادی از صنایع خلاق رو به افزایش است و در سال 2012 به بیش از 1.6 میلیارد دلار رسیده است. چندین نهاد آموزشی طراحی از جمله دانشگاه طراحی سنگاپور ایجاد شده است.

وضعیت تازه ما به عنوان شهر طراحی باید حفظ شده و از طریق تلاش‌ها برای جذب استعدادهای خلاق تعمیق یابد،  تا سنگاپور را به عنوان یک پلت فرم اصلی انتخاب کنند. این کار را می‌توان از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌های مربوط به طراحی، تعامل بیشتر شهروندان در طراحی و برنامه ریزی شهری و کاهش هزینه‌های کسب و کار برای صنایع خلاق انجام داد.

از دارایی‌های خلاق و فرهنگی تا ارزش اقتصادی

به عنوان شهر طراحی یونسکو، سنگاپور مصمم است تا خلاقیت و به خصوص طراحی را به عنوان یک نیروی محرک برای اقتصاد خود قرار دهد. شرکت‌های داخلی باید به دنبال شراکت و همکاری با سایر شرکت‌ها باشند تا از تجریبات و دانش یکدیگر که در ایجاد مالکیت فکری، فرصت‌های تجاری جدید و بازارهای جدید مفید است، استفاده کنند.

شرکت‌های سنگاپور به خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط باید از وضعیت جدید صنعت طراحی استفاده کنند تا شبکه جهانی خود را گسترش دهند و با استفاده از نوآوری‌های بیشتر بتوانند ارزش کسب و کارهای خود را ارتقا دهند.

جشنواره‌های داخلی مربوط به طراحی مثل «سینگاپلورال» و گروه‌های مرتبط مثل «اسفیک» و «دی بی سی اس» یا اتحادیه‌های طراحی مثل «دیزاین اس» می‌توانند از طریق همکاری نزدیک با کسب و کارها و افراد در سنگاپور و اعمال نفوذ در طرح‌های دولتی به منظور تبدیل چشم انداز طراحی داخلی و تثبیت صنعت طراحی، نقش مهمی ایفا کنند.

قدرت نرم

ما باید آگاهانه و به صورت راهبردی قدرت خلاق خود را از طریق یک رویکرد چند جانبه ایجاد کنیم که شهروندان، کسب و کارها، توریست‌ها و سرمایه گذاران را درگیر کند. ما باید صحبت کنیم و به یک شهر واقعی از نظر طراحی تبدیل شویم تا پذیرای جامعه جهانی باشد و فضای بیشتری را برای متنوع کردن سنگاپور به وجود آورد. سنگاپور می‌تواند از طریق تاکید بر طراحی رشد کند و به یک قدرت نرم بین‌المللی تبدیل شود.

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد