مرندی: «اتل متل یه جنگل» رکورد سرعت تولید انیمیشن در ایران را شکست/ اثری هم‌گام با اقتصاد مقاومتی

به گزارش فناوری فرهنگی، مدیر موسسه پویانمایی صبیان گفت: قبل از تولید انیمیشن «اتل متل یه جنگل» هزینه، کیفیت و سرعت تولید در انیمیشن‌ها یکسان نبود و تلاش‌ کردیم تا این سه گزینه را به تعادل برسانیم تا گامی در جهت تحقق اقتصادی مقاومتی برداریم.

  ظهر امروز مراسم پایان تولید انیمیشن «اتل متل یه جنگل» با حضور امیر مرندی مدیر موسسه پویانمایی صبیان، محمد امین همدانی مدیر خانه پویانمایی صبیان، حسین صفارزادگان کارگردان انیمیشن «اتل متل یه جنگل» و … در تالار ملاصدرا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، امیر مرندی تهیه‌کننده این انیمیشن و مدیر موسسه پویانمایی صبیان گفت: سال گذشته شبکه کودک و نوجوان درخواست تولید چندین انیمیشن با حجم بالا، کیفیت مطلوب و هزینه متعادل داشت و بر همین اساس می‌خواستند تا حجم تولیدات داخلی را بالا برده تا پیام‌رسانی خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: همین موضوع ما را به این فکر انداخت تا تغییراتی اساسی در فرایند تولید انیمیشن به وجود بیاوریم. تا قبل از آن، آن زمان هزینه کیفیت و سرعت تولید در انیمیشن‌ها یکسان نبود و ما تمام تلاش‌مان را کردیم تا این سه گزینه را به تعادل برسانیم تا در شرایط اقتصادی کشور مؤثر واقع شده و گام‌هایی در جهت تحقق اقتصادی مقاومتی برداریم.

مرندی در ادامه بیان داشت: بعد از یک سال از تأسیس این مؤسسه، 48 نفر استخدام رسمی شدند و با منابع محدودی که دراختیارمان است شروع به کار کردیم. شبکه پویا نیز بودجه محدودی دارد و ما بر همان اساس تولیدات را پیش می‌بریم.

وی درباره تولید صنعتی این مؤسسه گفت: ما در تولید صنعتی سعی کردیم با تولید کمتر و سرعت بیشتر و کیفیت مطلوب انیمیشن‌هایی را روانه آنتن تلویزیون کنیم و تولید انیمیشن «اتل متل یه جنگل» اولین اقدام مؤسسه انیمیشنی صبیان بود. ما از مهر 94 کار خود را شروع کردیم و از دی‌ماه 94 فیلم‌نامه‌هایی به دست ما رسید. از دی‌ماه تا الان 728 دقیقه انیمیشن در بازه زمانی 8 ماه تولید کردیم که این آمار بسیاری از افرادی که برای استخدام و مصاحبه می‌آمدند را شگفت‌زده کرد و خیلی از آنها می‌گفتند که در چنین بازه زمانه‌ای تولید 728 دقیقه انیمیشن کار ساده‌ای نیست.

مدیر مؤسسه پویانمایی صبیان در ادامه با اشاره به تجربه‌های جدیدی که از تولید این انیمیشن به دست آورده، گفت: برای تولید این انیمیشن تجربه‌های جالبی را کسب کرده‌ایم و در مجموع اتفاق خوش‌یمنی بود که کاری را هر روز ساعت 10 صبح از شبکه پویا شاهد باشیم که هم‌چنان در حال تولید بود.

وی درباره نحوه تولید انیمیشن «اتل متل یه جنگل» بیان داشت: هر هفته حدود چهار قسمت به شبکه و گروه خردسال تحویل می‌دادیم که در یک ماه مجموعاً 112 دقیقه می‌شد و امیدواریم حجم تولیداتمان در فصل پاییز با پخش انیمیشن بچه‌های ساختمان گلها بیشتر شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در گروه تولید ما افتاد این بود که میانگین سنی گروه تولیدمان حدود 30 سال بود. اگر بتوانیم به تولید صنعتی انیمیشن ادامه دهیم، استودیوی پویانمایی صبیان طوری طراحی شده که تا چند ماه دیگر بتوانیم خط تولید موازی داشته باشیم و از 8 ماه به 6 ماه رسیده و تولیدهایمان را بیشتر کنیم.

مرندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: عدد تمام‌شده ما در بخش هزینه‌ها 35 درصد پایین‌تر از عددی است که شبکه پویا تا به حال به تولیدکننده‌های انیمیشن پرداخت کرده است و باید ببینیم با وجود چنین شرایطی چند درصد ابلاغ پیام به صورت مؤثر صورت گرفته است.

در بخش دیگری از این مراسم کلیپی از پشت صحنه تولید «اتل متل یه جنگل» برای حضار به نمایش درآمد که در آن هرکدام از عوامل درباره بخشی که مربوط به خود بود صحبت کردند.

حسین صفارزادگان کارگردان انیمیشن «اتل متل یه جنگل» در این کلیپ گفت: زمانی که تولید چنین انیمیشنی پیشنهاد شد، در وهله اول برایم جذابیت داشت چرا که تا به حال انیمیشنی نساخته بودم که با کیفیت بالا هزینه کمی داشته باشد و در ادامه هم بیشتر سعی کردم بین عوامل تولید هماهنگی لازم را برقرار کنم.

وی ادامه داد: از همان ابتدا فکر نمی‌کردیم در اولین تجربه‌مان بتوانیم به هدف ایده‌آلمان نزدیک شویم، اما خوشبختانه به این ایده‌آل رسیدیم و توانستیم 728 دقیقه را مدت زمان کمتر از 8 ماه تولید کنیم.

محمدامین همدانی مدیر خانه پویانمایی صبیان در ادامه این مراسم در صحبت‌هایی گفت: در ابتدا از این تریبون برای تشکری ویژه از تمام عوامل تولید «اتل متل یه جنگل» تشکر ویژه دارم.

وی در ادامه بیان داشت: اختتامیه این انیمیشن از مهمترین گام‌های ما برای شروع دوره بعدی است و امیدوارم الگوی موفق صبیان در فضاهای دیگر کشور نیز تکرار شود. به طور قطع تولیدی این‌چنینی با شناختی که از شبکه های سازمان صدا و سیما داریم، به شدت مورد توجه شبکه‌های کودک و نوجوان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مسیری که ما در تولید این اثر پیمودیم، مسیری است که خیلی سریع‌تر از تولیدات زنده توانایی عوامل را به سایر نقاط دنیا معرفی می‌کند و گام بزرگی در جهت رشد و ارتقاء انیمیشن در سطح کشور ما خواهد بود و این انیمیشن‌ها راحت‌تر به قلب بچه‌ها نفوذ پیدا خواهد کرد.

سعید شیخ‌زاده مدیر دوبلاژ این انیمیشن در ادامه این مراسم با تشکر از تمامی عوامل گفت: جا دارد از کسانی که بعد از پایان دوبله با سرعت زیادی تولید انیمیشن را انجام دادند تشکر ویژه ای داشته باشم.

وی با اشاره به ویژگی‌های این انیمیشن گفت: برخلاف خیلی از کارهایی که من در آن حضور داشته‌ام این انیمیشن با سرعت تولید بسیاری به آنتن شبکه کودک و نوجوان رسید، این در شرایطی بود که بسیاری از انیمیشن‌های با فاصله زمانی 4 تا 5 سال از تولید به پخش می‌رسد، امیدوارم که مؤسسه‌هایی شبیه تبیان بیشتر تکثیر شود و افرادی در حوزه انیمیشن بیایند تا کشور ما در این حوزه پیشرفت شایانی داشته باشد.

در پایان این مراسم، از تمامی عوامل تولید انیمیشن «اتل متل یه جنگل» با اهدای لوح تقدیری قدردانی شد.

منبع: فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد