اقتصاد خلاق جهانی یک کسب و کار بزرگ

به گزارش فناوری فرهنگی، یک گزارش جدید موفقیت‌ها و محدودیت‌های صنایع خلاق در سراسر جهان را نشان می‌دهد.

ریچارد فلوریدا محقق و نویسنده کانادایی در مطلبی می‌نویسد: من برای مدت زیادی است که استدلال می کنم خلاقیت یک موتور محرک مهم برای موفقیت اقتصادی است. تحقیق من که متمرکز بر نقش طبقه خلاق در سراسر شهرهای آمریکا است، نشانگر ارتباط بین خلاقیت و ثروت ، نوآوری و رقابت پذیری کشورها است.

گزارش جدید یونسکو و گروه مشاوره‌ای ئی وای، گسترش و افق اقتصاد خلاق در بعد جهانی را نشان می دهد.

برای دستیابی به این نتیجه، گزارش از آمارهای سازمان بین المللی کار استفاده کرده است تا تعداد کارکنان و همین طور تاثیر جهانی اقتصادی اقتصاد خلاق را نشان دهد که شامل 11 بخش مهم و کلیدی است، از جمله هنرهای تجسمی، رادیو، موسیقی، کتاب، روزنامه و نشریات، فیلم، تلویزیون، معماری بازی و تبلیغات.

علاوه بر این، گزارش شامل 150 مصاحبه و گفتگو با کارشناسان در سراسر جهان است.

بر اساس این گزارش، اقتصاد خلاق بیش از 30 میلیون نفر را در سراسر جهان به کار گرفته و در سال 2013 میلادی 2.25 تریلیون دلار درآمد ایجاد کرده است که 3 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد. این رقم بیشتر از ارزش صنعت ارتباطات جهان 1.57 تریلیون دلار بوده و بزرگتر از تولید ناخالص داخلی روسیه، هند یا کانادا است.

تلویزیون با 477 میلیارد دلار درآمد بزرگترین بخش به شمار می رود و پس از آن هنرهای تجسمی و روزنامه و نشریات قرار دارد. این 3 بخش در مجموع بیش از 1.2 تریلیون دلار از درآمد جهانی را تشکیل می دهد و حدود 54 درصد کل اقتصاد خلاق جهان را شامل می شود.

این گزارش اشاره می‌کند که افزایش سرقت نه تنها به خدمات توزیع قانونی ضربه وارد کرده است بلکه به هنرمندان با استعداد و نوآوران نیز لطمه زده است. بر اساس این آمارها، سرقت موجب از بین رفتن 71 هزار فرصت شغلی در آمریکا در سال می شود و 12.5 میلیارد دلار زیان اقتصادی به بار می آورد.

اقتصاد خلاق به طور قابل ملاحظه‌ای در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی متمرکز شده است. اقتصاد خلاق آسیا اقیانوسیه بزرگترین به شمار می رود و 743 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده است که معادل 33 درصد کل صنایع خلاق در جهان است و 12.7 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده که معادل 43 درصد کل اشتغال جهانی است.

اروپا با 709 میلیارد دلار و سهم 32 درصدی از کل در جایگاه دوم است و 7.7 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده که 26 درصد سهم جهانی را در اختیار دارد.  آمریکای شمالی با 620 میلیارد دلار در رتبه سوم است 27 درصد و 4.7 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده معادل 16 درصد کل جهان.

آمریکای شمالی بزرگترین مصرف کننده محتوای دیجیتال است و همین طور بیشترین سهم را در درآمد جهانی فیلم و تلویزیون در اختیار دارد. اروپا در زمینه درآمد تبلیغات حرف اول را در سطح جهان می زند و آسیا اقیانوسیه نیز در زمینه بازی و معماری در جایگاه نخست است. این آمارها برای آمریکای لاتین و کاراییب با کاهش روبرو می شود.

اقتصاد خلاق در این منطقه 124 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده (6 درصد) و 1.9 میلیون فرصت شغلی 7 درصد ایجاد کرده است.

آفریقا و خاورمیانه نیز 58 میلیارد دلار درآمد را در اختیار دارند معادل 3 درصد و 2.4 میلیون فرصت شغلی معادل 8 درصد را ایجاد کرده اند.

تلویزیون بزرگترین صنعت فرهنگی و خلاق در آمریکای لاتین و کاراییب و آفریقا و خاورمیانه به شمار می رود. البته درآمد این بخش نسبت به سایر مناطق جهان کمتر است.

البته باید به این مساله اشاره کرد که این آمارها شامل بخش غیر رسمی اقتصاد نمی شود. یعنی بخشی از تولید که در آمارهای تولید ناخالص داخلی اشاره ای نمی شود.

در بخش غیر رسمی اقتصاد خلاق 33 میلیارد دلار درآمد در سال 2013 میلادی ایجاد شده و 1.2 میلیون نفر نیز در این بخش مشغول به کار هستند. بسیاری از این شغل ها در بخش هنری است. این مساله بیشتر در کشورهای نوظهور قابل مشاهده است.

این گزارش نشان می دهد که پیشروترین بخش در صنایع خلاق و فرهنگی آمریکا، تلویزیون و هنرهای تجسمی است، در کانادا موسیقی و بازی است، در فرانسه کتاب و تبلیغات است، در هند فیلم و روزنامه ها و در چین فیلم و هنرهای تجسمی.

این گزارش نشان می دهد که همگرایی بین صنایع خلاق نقش مهمی در رشد و توسعه این بخش داشته است. تمرکز بر فناوری های جدید و دیجیتال نیز می تواند تاثیر زیادی بر افزایش رشد و رونق صنایع خلاق داشته باشد.

این گزارش بر استعداد به عنوان عامل مهم و موتور محرک اقتصاد خلاق تمرکز می کند و کشورها را تشویق می کند تا سرمایه گذاری بیشتری را برای آموزش و پرورش استعدادها انجام دهند.

در نهایت، اقتصاد خلاق جهانی به واسطه قدرتمندی شهرها تقویت می شود. نیویورک به عنوان یک مرکز اصلی برای اقتصاد خلاق در جهان مطرح است و در رتبه نخست قرار دارد. لندن در جایگاه دوم است. پاریس در رتبه سوم است. سانفرانسیسکو، چهارم است، سنگاپور در رتبه پنجم است. سیدنی، لس آنجلس، برلین، توکیو، و بارسلونا نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

منبع: اقتصاد خلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد