گوگل هم شبکه اجتماعی زد

به گزارش فناوری فرهنگی،خب، در کمال تعجب امروز گوگل به صورت غافلگیرکننده‌ای یک سرویس جدید به نام Spaces را معرفی کرد.

آن طور که خود گوگل می‌گوید این سرویس با هدف آسان کردن اشتراک و ارتباط بین گروه‌های کوچک بنا شده است.

طبعا به عنوان یک کاربر، ما از داشتن انتخاب‌های متنوع در زمینه ارتباطی، استقبال می‌کنیم، مخصوصا اگر در این آشفتگی که اپ‌های چت برایمان ایجاد کرده‌اند، شرکتی پیدا شود و شیوه ارتباطی با هدف و کارکرد متفاوت بسازد.

بنابراین در نگاه نخست، از تصور اینکه شاید گوگل در پی ساختن یک اپلیکیشن محتوامحور، و نه کاربر محور بوده، به شوق آمدم.

در Spaces هر کاربر می‌تواند هر میزان که دلش بخواهد Space یا فضا بسازد و بعد افراد مورد علاقه خود را به هر کدام از این فضاها دعوت کند و سپس داخل هر فضا، با متن و عکس و ویدئو، هر بار یک تاپیک بزند. سایر کاربران می‌توانند در زیر هر موضوع کامنت بگذارند و بحث را ادامه دهند.

5-17-2016 4-51-35 PM

اما اگر راست‌اش را بخواهید و اگر نخواهم شلوغ کنم، باید بگویم Spaces موجودی است، ناقص‌الخلقه!

چرا؟

۱- اگر گوگل می‌خواهد از این به بعد روی Spaces تمرکز کند، پس با گوگل پلاس چه خواهد کرد؟ مگر در گوگل پلاس قرار نبود، ما امکان اشتراک آسان به گروه‌های منتخب داشته باشیم؟ بهتر نیست گوگل به جای ساخت یک سرویس جدید، گوگل پلاس را جراحی کند و نسخه جدید از آن را ارائه کند.

گوگل پلاس اگر چه این روزها بسیار خلوت و تهی از کاربر است، اما هنوز هم پست‌های به اشتراک‌گذاشته در آن، یک سر و گردن از پست‌های سایر شبکه‌های اجتماعی، کیفیت بهتری دارند.

۲- حالا تصور کنیم، گوگل با دیدن محبوبیت واتس اپ و تلگرام در برخی کشورها، به فکر ساختن یک اپلیکیشن ارتباطی متفاوت افتاده باشد. در این صورت هم بگوییم که امکانت Spaces ، فعلا بسیار کمتر از تلگرام است.

رابط کاربری Spaces ایرادات اساسی دارد، محتواها بسیار کند بارگزاری می‌شوند و از نظر امنیتی فعلا گوگل تمهیداتی در این سرویس به کار نبرده است.

۳- عده‌ای ممکن است بگویند که گوگل با هدف ساخت یک سرویس محتوامحور این کار را کرده است. در Spaces شما به جا اینکه در یک فضای ایجاد شده، پشت سر هم بنویسید و عکس و ویدئو بگذارید، می‌توانید هر بار روی یک مسئله متمرکز شوید و سایر کاربران فضای شما هم می‌توانند کامنت بگذارند و بحث را دنبال کنند.

این مسئله می‌تواند بحث‌ها را متمرکزتر و با معناتر کند.

اما باید با صراحت بگویم که برای گوگل که با کنار نهادن گوگل ریدر و توسعه ندادنش، امکان ساخت یک شبکه جهانی اشتراک و گردآوری خبر را از دست داد، دیگر خیلی دیر شده که با سرویسی چنین ابتدایی سهمی از بازار چت و ارتباط را برای خود داشته باشد.

اصلا می‌دانید مشکل و واهمه گوگل چیست؟

این است که اینترنت و وب در حال از دست مفهوم اولیه خود هستند. شالوده اینترنت بر این بنا نهاده شده بود که شما مرتب از لینکی به لینک دیگر پرش کنید. اما حالا زمانه مرگ هایپرلینک فرارسیده است، چرا که اپلیکیشن‌ها، می‌خواهند، محیطی جذاب درست کنند و شما را ساعت‌ها در درون خود اسیر نگاه دارند، بدون اینکه شما لحظه‌ای از مثل اینستاگرام یا تلگرام، بیرون بروید.

اما پایه اصلی تجارت گوگل چیست؟

اینکه شما مرتب جستجو کنید و از این سایت به سایت دیگر بروید و در کنار نتایج جستجو ، آگهی‌های گوگل را ببینید و بر روی آنها کلیک کنید یا اینکه از آگهی‌های کلمه‌ای درج شده در سایت‌ها، آنها را ببینید.


خب، نقد گوگل بس است!

Spaces ، بدون فایده هم نیست!

  • بسیار پیش آمده که ما در پی ایجاد یک گروه کوچک ۴- ۵ نفره بوده‌ایم. تلگرام هم می‌تواند راه خوبی برای این کار باشد. اما باز کردن اپلیکیشن تلگرام، با توجه به شلوغی بسیار آن، به احتمال زیاد، تمرکز ما راز ما می‌گیرد. پس برای گروه‌های کوچک چندنفره که می‌خواهند محیطی دنج داشته باشند و در طی کار، حواسشان با دیدن فعالیت گروه‌های بغل‌دستی پرت نشود، Spaces محیط خوبی خواهد بود.
  • به علاوه همان طور که گفتم در Spaces می‌شود در هر فضای ایجاد شده، هر بار یک موضوع یا تاپیک ایجاد کرد و در مورد آن صحبت کرد. در صورتی که شما در اپلیکیشن‌های دیگر چنین انتخابی را ندارید.
  • یک کاربرد خوب این سرویس، هم این است که کاربران یک فضا، می‌توانند زیر یک صفحه وب، مثلا یک مقاله که باز شده است، به بحث و گفتگو بپردازند.

5-17-2016 4-54-16 PM

خوشبختانه Spaces سه نسخه وبی اندروید و iOS دارد.

کانال

 

یک نظر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد