آیا باید دکان سفر و گردشگری را با کرونا بست؟

به گزارش فناوری فرهنگی،  هر چند همچنان بسیاری از مردم سردرگم بین بایدها و نبایدهای مروبط به کرونا هستند و در این میان سفر و گردشگری بیشترین بار این تناقضات را پس از رفع محدودیت‌ها به دوش می‌کشد، برخی از مسئولان معتقدند که نه تنها در این شرایط نباید سفرها لغو شود بلکه باید آن را سازگار با کرونا به عنوان مساله‌ای پذیرفته شده در دنیا، رونق بخشید.

افزون بر سه ماه از جنگ تن به تن مردم، کادر درمان و مسئولان با ویروس منحوس کرونا می‌گذرد ولی این روزها فارغ از خساراتی که تاکنون این اپیدمی به تمام بخش‌های کشورمان وارد کرده، عامه مردم بدون هیچ ترس و نگرانی از شیوع مجدد آن به فعالیت‌های عادی و معمول خود می‌پردارند، گویا این بیماری کاملاً از بین رفته یا هیچگاه سلامتی آنها از جانب این بیماری به خطر نخواهد افتاد.

این روزها هرچند مسئولان حوزه سلامت و بهداشت کشورمان روزانه آمارهای تلفات این بیماری و ضرورت رعایت نکات و موازین بهداشتی برای یشگیری از ابتلا به کووید 19 را متذکر می‌شوند ولی تقریباً تمام مشاغل به فعالیت معمول خود بازگشته‌اند.

بسیاری از مغازه‌ها بدون اعمال هیچ محدودیتی در ورودی‌هایشان به منظور فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت می‌کنند و به نظر می‌رسد رعایت بسیاری از محدودیت‌های قبلی مانند تعطیلی مراکز صنفی یا فعالیت آنها تا ساعت هشت شب نیز نه ترس ابتلا به این بیماری نبوده بلکه از هراس پلمب واحدهایشان بوده است.

بانک‌ها هم که اکثراً پس از فوت تعدادی از پرسنلشان بر اثر کرونا، محدودیت‌های خود را بیشتر کرده بودند، دوباره به روال عادی برگشته‌اند و شلوغی‌ و ازدحام مراجعان در آن‌ها بیداد می‌کند، حال بماند از دادگستری‌ها، دادسراها و دادگاه‌ها که به گفته برخی پرسنل، در روزهای کرونایی هم اوضاع شلوغی کم از این روزها نداشتند.

اتوبوس‌ها و حمل و نقل عمومی با وجود تاکید بر اعمال محدودیت‌ها همچنان وجه نقد دریافت می‌کنند و تاکسی‌های اینترنتی با وجود این که بیشتر رانندگانشان هنوز پایبند به رعایت نکات بهداشتی هستند، گاهی از مشتری می‌خواهند فراموش نکند که در مورد دستکش و ماسک، گزینه تایید را بزند یا بگوید مثلاً این راننده با این مشخصات دستکش و ماسک نداشت.

این روزها نماز جماعت نیز در برخی از مساجد برگزار می‌شود و گاهاً احوال پرسی‌های نمازگزاران در حالی به درازای صفوفی که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در آن‌ها همواره مورد تاکید مسئولان بهداشت بوده، انجام می‌شود که انگار مردم روزهای سخت قرنطینگی در خانه و تعطیلی کسب و کارشان را به یاد ندارند.

در حالی شرایط کرونازده طاقت مردم را طاق کرده و دوباره دید و بازدیدها نیز به روال عادی برگشته است که شاید مقصر همه این رفتارها، افراد یا اخباری بودند که باور گرم شدن هوا بر فعالیت این ویروس را در ذهن مردم نهادینه کردند؛ باوری که هر چند هنوز ثابت نشده اما مردم را خوشحال و خرسند از گرم شدن هوا و کم شدن قوت و نیروی کرونا، راهی سفر کرده است.

هشدارهای مکرر مسئولان حوزه سلامت کشورمان از وزارت بهداشت گرفته تا پرستاران و پزشکان، خبر از عادی نشدن شرایطی را می‌دهد که برای مردم کاملاً عادی شده و کمتر آنها را نسبت به رعایت نکات بهداشتی متعهد کرده است به طور که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تایید این موضوع، اعلام کرده است که کاهش حساسیت‌ها در استان منجر به بی‌خیالی ۶۰ درصد از مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده و همین مسئله نگران کننده است.

البته استاندار یزد هم نسبت به این مسئله در پستی اینستاگرامی در صفحه شخصی خود، ابراز نگرانی کرده و نوشته است که مسافرت‌ها زنگ خطر را برای استان یزد به صدا در آورده و اگر احتیاط نکنیم، باز گرفتار کرونا می‌شویم.

نگرانی در این خصوص حتی موجب واکنش رییس جمهور کشورمان شده به طوری که دکتر روحانی گفته است که اگر مردم همچنان عادی باشند، امکان بازگشت محدودیت‌ها وجود دارد.

البته تمام این نگرانی‌های به جا را در حالی شاهد هستیم که اجتماعاتی مانند نمازهای جماعت، جلسات غیرآنلاین مسئولان و حتی تورهای گردشگری در حال برگزاری است و تمام این موارد تصدیق کننده‌ی بی‌توجهی و سهل انگاری مردم نسبت به کروناست.

وضعیت سفید در ۵ شهرستان یزد و رفع محدودیت‌های جدید

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از سفید بودن وضعیت کرونا در پنج شهرستان استان یزد خبر می‌دهد و در این باره اظهار می‌کند: به علت سفید شدن وضعیت کرونا در این نقاط، بعضی از فعالیت‌های محدودکننده و محدودیت‌های اعمال شده در استان متوقف شده است.

وی که معتقد است وضعیت کنونی استان بیانگر اقدامات مثمر ثمر و مطلوب در راستای مدیریت و کنترل شیوع کرونا در این استان بوده است، خاطرنشان می‌کند: البته در نشست هفدهم ۱۷ خرداد ماه ستاد ملی کرونا، موارد جدیدی از رفع محدودیت‌های بیشتری مصوب شد که اکثر این مصوبات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی است.

وی برگزاری نمازهای جمعه در نقاط سفید استان و مناطقی با وضعیت زرد از ابتدای تیرماه را یکی از این مصوبات اعلام می‌کند و می‌گوید: اماکن و موسسات آموزشی مانند مهد کودک‌ها، کلاس‌های قرآن و آموزشگاه‌های زبان از ۲۴ خرداد ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند.

استاندار همچنین اضافه می‌کند: سینماها و کنسرت‌های موسیقی هم با ۵۰ درصد ظرفیت و به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای تیرماه مجاز به فعالیت هستند.

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی شانه به شانه رفع محدودیت‌ها

با وجود نیاز استان به رفع برخی از محدودیت‌ها، مسئله رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی برخی از افراد بر هیچ کسی پوشیده نیست به طوری که استاندار یزد با تایید این نکته به خبرنگار ایسنا می‌گوید: با وجود این که محدودیت‌های فعالیت‌های جمعی نیز در حال برطرف شدن است اما شرط برگزاری چنین برنامه‌هایی در استان، رعایت پروتکل‌‎های بهداشتی است ولی متاسفانه در برخی از فعالیت‌ها مانند برگزاری نماز جمعه در چند منطقه استان، پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده است که این مورد نیز مورد گلایه‌مندی ماست.استاندار یزد: متاسفانه در برخی از فعالیت‌ها مانند برگزاری نماز جمعه در چند منطقه استان پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده که این مورد مورد گلایه‌مندی است.

وی ضمن مطالبه جدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری برنامه‌های جمعی از سوی همه مردم، تاکید می‌کند: همه باید در انجام پروتکل‌های بهداشتی متعهد باشند چرا که در غیر این صورت بنا بر نظر دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی کرونا، همین فعالیت‌ها محدود یا اقدامات لازم در راستای متوقف شدن مجدد آن‌ها انجام خواهد شد.

اما مساله سفر به عنوان یکی از نیازهای عموم جامعه، مساله چالش برانگیزی است که با وجود هشدارها و تاکیدات متولیان مختلف استانی و کشوری، اکنون مجاز اعلام شده و حتی ترویج هم می‌شود؛ صنعتی که یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور به شمار می‌رود ولی نه تنها در یزد و کشور ایران بلکه در تمام دنیا هنوز درگیر ابهامات و تناقضاتی در رابطه با بایدها و نبایدهاست.

استاندار یزد در این رابطه نیز اظهار می‌کند: در روزهای گذشته به علت ورود بعضی از مسافران از مناطق آلوده یا مسافرت شهروندان به نقاط آلوده کشور، نگرانی در مورد افزایش کرونا شدت گرفته اما خوشبختانه اقدامات لازم به منظور کنترل شیوع کرونا در استان تاکنون انجام شده است.

وی اضافه می‌کند: البته اگر رفت و آمدها تشدید شود و مردم فاصله ‌ذاری اجتماعی و نکاتی مانند استفاده از ماسک و دستکش را رعایت نکنند، مواجه با پیک‌های بعدی کرونا در استان دور از انتظار نخواهد بود، هر چند که وضعیت بعضی از استان‌های کشور در حال حاضر نیز نگران کننده است.

سفر در یزد تعطیل نمی‌شود

طالبی سفر را از الزامات حیات اقتصادی یزد می‌داند و می‌گوید: در شرایط فعلی سفر را نمی‌توان تعطیل کرد چرا که تاکنون صدها میلیارد تومان خسارت به این صنعت وارد شده و بخش قابل توجهی از این خسارات جبران ناپذیر هستند یا در دراز مدت می‌توانیم شاهد جبران این خسارات باشیم. از طرفی تعداد زیادی از همشهریان فعال در این صنعت بیکار شده‌اند و به عبارتی سفر نه تنها یک مطالبه جدی در زمینه اقتصاد بلکه یک مطالبه‌ای عمومی و مردمی است.استاندار یزد: سفر نه تنها یک مطالبه جدی در زمینه اقتصاد بلکه مطالبه‌ای عمومی و مردمی است.

اما راهکار چیست؟ آیا تا ابد باید با کرونا جنگید؟ جنگ نابرابری که نه تنها به سلامت جسمی و جانی مردم بلکه به سلامت اقتصادی استان و کشور نیز خسارات زیادی وارد کرده است، مساله سازگاری و زندگی مسالمت آمیز با ویروس کرونا با توجه به این که این بیماری مهمان دور و درازی برای ایرانی‌ها و تمام دنیا خواهد بود، بسیار حائز اهمیت است.

کرونا را باید بپذیریم

«محمود نوری شادکام» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز بر مسئله سازگاری با ویروس کرونا تاکید می‌کند و به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: کرونا مهمان ماست، شاید مدت‌های طولانی و شاید در بازه زمانی کمتر، اما آنچه در حال حاضر باید بپذیریم نامشخص بودن این مساله و ضرورت سازگاری با این ویروس است.

وی با بیان این که اماکن تداوم محدودیت‌ها با توجه به شرایط خاص جامعه و اجتماع وجود ندارد، می‌گوید: مردم هم به تفریح و خرید و اشتغال و هم به فضاهای معنوی و اماکن تاریخی و گردشگری نیاز دارند، از طرفی همه کشورها نیز به مرور بر رفع محدودیت‌ها اقدام می‌کنند لذا ما نیز باید همسو با تمام دنیا در این زمینه اقدام کنیم.

این مسئول تنها راه سازگاری با کرونا را تغییر سبک زندگی می‌داند و می‌گوید: کار سختی نیست اگر استفاده از ماسک و دستکش به خصوص در فضاهای عمومی و شست و شوی دست‌ها به ویژه در تماس با سطوح مشکوک را به طور پیوسته در برنامه زندگی خود داشته باشیم، همین‌ها برای سازگاری کافی است.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد: تنها راه سازگاری با کرونا تغییر سبک زندگی است.

سازگاری و زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا از مهمترین نیازهای تداوم و احیای گردشگری است که استاندار یزد با صحه بر اهمیت آن، مشخصاً در رابطه با این نوع سازگاری در زمینه سفر و گردشگری می‌گوید: باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، صنعت گردشگری دوباره آغاز به کار کند و اقتصاد گردشگری در شریان‌های استانمان جاری شود، البته تمام برنامه‌های مرتبط به این صنعت به خصوص فعالیت تورهای گردشگری داخلی و حتی خارجی باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت جدی متولیان به خصوص اداره کل میراث فرهنگی انجام شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان یزد نیز در این رابطه، اصلاح سبک زندگی را راهکار اساسی سازگاری با کرونا می‌داند، در مورد سفر و گردشگری می‌گوید: آنچه با اعمال محدودیت انجام می‌شود، محدود کردن نیازهاست که امکان پذیر نیز نخواهد بود؛ سفر و گردشگری هم از نیازهای جامعه است و مردم نمی‌توانند به سفر نروند یا به تفریح و اقدامات مشابه نپردازند اما در این زمینه می‌توانند مسافرت خود را به نقاطی با وضعیت بهتر و مشکلات کمتر در زمینه کرونا موکول کنند و از سفر به نقاط آلوده بپرهیزند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد