اراده‌ای حمایت‌گر برای پیشبرد آموزش از طریق فضای مجازی وجود ندارد

به گزارش فناوری فرهنگی، نشست نقد و بررسی کتاب «جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران» با حضور حسین میرزایی رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فریدون رحیم زاده و حسین ابراهیم آبادی از دیگر اعضای هیات علمی این موسسه در سالن اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با همکاری موسسه فرهنگی حافظ رویش برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسین میرزایی رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش مجازی به عنوان مبحث مستقل در کتاب جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران مطرح شده و علی رغم اینکه آموزش مجازی از سال‌های گذشته در کشور مطرح شده و زیرساخت‌های قابل قبولی نیز برای این طرح ای جاده شده است؛ اما تاکنون اراده‌ای حمایت گر برای پیشبرد این مهم وجود نداشته است.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش آموزش عالی کشور در سال گذشته حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در سراسر دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند که از این بین تا سال گذشته فقط ۳۶ هزار نفر از این دانشجویان از طریق آموزش مجازی به تحصیل پرداختند؛ به عبارت دیگر فقط یک درصد از نظام آموزش عالی کشور در حوزه آموزش مجازی رسماً فعال بوده است.

میرزایی ادامه داد: با وجود چنین شرایطی که فقط یک درصد از نظام رسمی آموزش عالی کشور عملاً سیستم خود را بر آموزش مجازی معطوف کرده بود، با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته شاهد جهش بزرگی در این عرصه بودیم به طوری که ۱۰۰ درصد فعالیت‌ها در این نظام الکترونیکی شد. هم اکنون با رواج آموزش مجازی والدین ۱۵ میلیون دانش آموز در کشور وارد عرصه شده‌اند که بی تردید اختلالاتی را در پیشبرد امور روزمره آنها ایجاد کرده است؛ با تهیه و تولید این کتاب و مجموعه‌های دیگر سعی شده با بهره‌مندی از راهنمایی‌های صاحبنظران و اندیشمندان گام مثبتی برای مدیریت این بحران برداشته شود.

در ادامه این نشست فریدون رحیم زاده عضو هیات علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کتاب پژوهشی «جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران» در شرایط خاص، ویژه و اضطراری و با شیوع ویروس کرونا تهیه شد و کتاب دارای ۳۸ مقاله است.

وی ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در کشور ۲ بخشنامه به دانشگاه‌ها برای مدیریت این شرایط ابلاغ شد که در هر ۲مورد، آموزش عالی کشور نشان داد که آمادگی چندانی برای مواجه شدن با این شرایط را ندارد و کتاب «جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران» توانست تا حدودی ضعف‌های موجود را از میان بردارد.

حسین ابراهیم آبادی عضو دیگر هیات علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اکنون دنیا در حال تجربه آموزش مجازی است و در چنین شرایطی سبک یادگیری، الگوها، روابط و تعاملات باید تغییر کند.

نشست نقد و بررسی کتاب «جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران» با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و از طریق اینستاگرام اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی به آدرس andishgah.nlai پخش شد.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد