اسباب بازی در ایران متولی و اتحادیه مستقل ندارد

به گزارش فناوری فرهنگی، محسن رجبی تولیدکننده اسباب بازی و پژوهشگر  درباره جایگاه و اهمیت عروسک در زندگی افراد گفت: عروسک پرفروش ترین اسباب بازی در بازار دنیا و پرمخاطب ترین ابزار بازی کودکان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه عروسک در شکل گیری ابعاد مختلف شخصیتی و زندگی آینده کودکان به شدت تاثیرگذار است افزود: الان عروسک فقط مخصوص دختربچه‌ها نیست و پسربچه‌ها هم درگیر عروسک هستند.

تولیدکننده اسباب بازی ادامه داد: بچه‌ها علاوه براینکه با عروسک زندگی کردن را یاد می‌گیرند طیف وسیعی از مهارتها و دیدگاه‌های مختلف را هم با یک عروسک کوچک تجربه می‌کنند.

رجبی بر این باور است که افرادی که در دوران کودکی عروسک دارند از نظر روحی و روانی در بزرگسالی افراد کاملاً متفاوتی می‌شوند.

این پژوهشگر درباره گردش مالی اسباب بازی در دنیا و ایران گفت: طبق آمارهای مربوط به سال ۹۶ گردش مالی اسباب بازی در دنیا ۸۵ میلیارد دلار و در ایران هم در بهترین حالت تقریباً ۹۵ میلیون دلار بوده است اما به طور کلی آمار دقیقی از گردش مالی اسباب بازی در داخل ایران وجود ندارد.

وی با اشاره به وضعیت کلی صنعت اسباب بازی طی چهار دهه اخیر بیان کرد: واردات اسباب بازی از سال ۵۷ ممنوع شد و یکی از دلایلی هم که بچه‌های دهه ۶۰ اسباب بازی نداشتند و در کوچه‌ها بازی می‌کردند نبود اسباب بازی بود، در دهه ۷۰ چند برند اسباب بازی در ایران تقریباً جای خودشان را پیدا کرد و تولیدکنندگان هم در حال رشد بودند اما با آزاد شدن واردات اسباب بازی در سال ۸۲ تولیدکنندگان دچار مشکل شدند و در ادامه هم فرآیند بازار اسباب بازی ایران به دست واردات افتاد بطوریکه سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار به زیر پنج درصد رسید.

ما در دهه ۵۰ و ۶۰ و نیمه اول دهه ۷۰ اسباب بازی زیادی در ایران نداشتیم اما از نیمه دوم دهه ۷۰ به تدریج تولیدکنندگان اسباب بازی در مسیر رشد قرار گرفتند.

در سال ۹۱ با اولین شوک ارزی در ایران و ممنوعیت واردات، تولیدکنندگان فرصت پیدا کردند که سهمشان را در بازار افزایش دهند و از آن سال تا به این لحظه شاهد رشد خوبی در تولید اسباب بازی در داخل کشور هستیم.

وی با انتقاد از رویکرد مسئولان به حوزه اسباب بازی گفت: بسیاری از مدیران و مسئولان دولتی که باید در حوزه کودک تصمیم گیری و تصمیم سازی کنند از پذیرش دعوت ما برای بازدید از نمایشگاه اسباب بازی و یا برگزاری جلسات در این زمینه اکراه دارند و این موضوع را کم اهمیت می‌دانند.

رجبی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان اسباب بازی هیچ اتحادیه مستقلی ندارند گفت: تولیدکنندگان این حوزه زیر نظر اتحادیه پلاستیک و فروشگاه داران هم تحت نظر اتحادیه خرازان فعالیت می‌کنند و جالب تر اینکه در برخی استانها تولیدکنندگان اسباب بازی زیرنظر اتحادیه لوازم خانگی یا طلا و جواهر کار می‌کنند.

این تولیدکننده اسباب بازی با بیان اینکه ۸۰ درصد بازی‌های تولید شده در ایران کپی برداری از بازی‌های خارجی است افزود: بحث اقتصادی تولید بازی و اسباب بازی برای تولیدکنندگان ایرانی بسیار جدی است اما هنوز کار پژوهشی و جدی در این خصوص انجام نشده است.

وی با بیان اینکه اسباب بازی در ایران متولی ندارد گفت: همه مسئولان اسباب بازی را یک کالای فرهنگی می‌دانند که در این صورت باید مانند کتاب با آن برخورد شود و سیستم‌های دولتی از آن حمایت کنند اما متاسفانه به محض مطرح شدن لزوم حمایت از تولیدکننده، اسباب بازی را یک کالای تجاری می‌دانند!

رجبی حمایت جدی از تولیدکنندگان اسباب بازی را ضروری خواند و مطرح کرد: رئیس جمهور می‌توانند در حوزه اسباب بازی شهرک صنعتی درست کنند و سوبسید دهند تا همه تولیدکنندگان امکان فعالیت داشته باشند.

منبع:رادیو گفت‌وگو

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد