تحقق انقلاب صنعتی چهارم را هوشمندانه دنبال می‌کنیم

به گزارش فناوری فرهنگی، از آب و انرژی بخار شروع شد و انقلاب صنعتی اول شکل گرفت. قدرت الکتریسیته را دنبال کرد تا به انقلاب صنعتی سوم رسید. انقلابی بر پایه الکترونیک و فناوری اطلاعات. این روزها را هم آغازگر انقلاب صنعتی چهارم می‌دانند.

ایران هم سوار بر موج آن، به کمک فناوری‌های هوشمند پا به انقلاب چهارم صنعتی گذاشته است. می‌گویند در این دوره مرزهای زیستی، دیجیتال و فیزیک به هم می‌رسند و فناوری‌های هوشمند هم به کمک می‌آیند. رخداد این انقلاب صنعتی با توسعه دسترسی میلیون‌ها انسان در سراسر کره زمین به تلفن همراه شتاب بیشتری گرفته است. البته که سرعت پیشرفت آن با ظهور و بروز فناوری‌های نوینی چون پرینترهای سه‌بعدی، هوش مصنوعی، ربات، اینترنت اشیا . غیره بیشتر هم شده است.

هوش مصنوعی هم تبدیل شده به دنیای این روزهای بشر. نماد این فناوری مدرن و پیشرفته هم خودروهای خودران، پهپادها، دستیارهای مجازی، ابزارهای جستجوی اینترنتی و غیره است. فناوری‌های پیچیده‌ای که به زندگی روزمره مردم رسوخ کرده‌اند و پایه شکل‌گیری انقلاب صنعتی چهارم را بنا نهاده‌اند.

باور فناوران این است که کیفیت زندگی و اقتصاد جهانی با پیوستن به این انقلاب افزایش می‌یابد. شهرهای هوشمند، صنعت هوشمند، کشاورزی هوشمند، حمل و نقل هوشمند و بهداشت و درمان هوشمند مصادیقی از پیشرفت‌های انقلاب صنعتی نسل ۴ هستند.

درصد بزرگی از حجم اقتصاد جهانی به هوشمندی می‌رسد

در این روزهایی که توسعه فناوری، تبادلات و تعاملات دنیا را تغییر داده است؛ همه کشورها به خط شده‌اند تا بیشترین بهره را از این رویداد فناورانه ببرند و کشور خود را هم‌پا با طوفان صنعتی چهارم به پیش برانند. ایران هم تلاش می‌کند در کنار دیگر کشورها حرکت کند. تلاشی که با داشته‌های علمی دانش‌بنیان‌ها ابتر نمانده است؛ اما راه طولانی است و باید برای رسیدن به این هدف، سرعتمان را بیشتر کنیم.

شاید در این میان برگزاری برخی رویدادهای فناورانه هم موثر باشد. رویدادهایی برای معرفی ادقامات صورت گرفته و تلاش‌هایی که نیاز است در یک همکاری مشترک میان نخبگان و سرآمدان علمی کشور و نهادهای دولتی بیشتر شود.

مدرسه تابستانی سیاستگذاری علم و فناوری انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران با موضوع “اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم” با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور هم با همین هدف برگزار شد.

این دوره آموزشی 60 دانشجوی دکترای مدیریت فناوری و سیاستگذاری و تعدادی از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان حوزه اقتصاد دیجیتال را به میدان آورد تا درباره ضرورت تحقق انقلاب صنعتی در کشور بحث و تبادل نظر کنند. رویدادی برای بررسی چیستی اقتصاد دیجیتال و هوشمند. مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این رویداد فناورانه، گفت: نوآوری معکوس و انجام مطالعات کاربردی از جمله ابزارهایی است که در فضای آموزشی مسیر توسعه فناوری‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم را هموار می‌کنند.

به گفته وی، هوش مصنوعی مهم‌ترین ابزار برای تحقق انقلاب صنعتی است. پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که در آینده مباحث مربوط به هوشمندسازی درصد بالایی از حجم اقتصاد جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: ما در ستاد تلاش می‌کنیم تسهیل‌گر تحقق اقتصاد دیجتیال و انقلاب چهارم باشیم. در این حوزه هم برنامه‌های زیادی برای توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال داریم که به کمک توان دانش‌بنیان‌ها اجرایی می‌کنیم.

جهانی منعطف‌تر در انتظار بشر

آینده انقلاب چهارم صنعتی را بر پایه 3 فناوری دیجیتال، زیستی و فیزیک تصور می‌کنند. فناوری‌‌هایی که زندگی انسان را مسحور خود می‌کند و چهره دیگری به آن می‌دهد. روزگاری که با کمک فناوری‌های پیچیده، نوید زندگی آسان‌تری را به انسان می‌دهد. در انقلاب صنعتی چهارم، جهانی منعطف، دیجیتالی شده، پاسخگو‌تر و آسان‌تر را برای انسان تصور می‌کنند. آینده‌ای که در آن همه اصول پذیرفته شده جهانی در حوزه آموزش، مدیریت و حتی روابط اجتماعی تغییر می‌کنند و شکل نوین و هوشمندانه‌ای می‌یابند.

البته که تحقق این اتفاق بزرگ فناورانه دنیای بشر را به شکلی بنیادین تغییر می‌دهد. رویدادی که از بنیادی‌ترین باورهای انسان تا روزمره‌ترین اتفاق‌های زندگیش رسوخ می‌کند و آن را تغییر می‌دهد. آینده‌ای که شاید این روزها بخشی از آن را شاهدیم و قسمتی از آن را تنها با دیدن فیلم‌های تخیلی تجربه کرده‌ایم. اما این روزهای فناورانه در راه است و نسل بعدی با چنین تجربه‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند.

منبع:معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد