تصمیم ناگهانی شرکت‌های هوایی گلوی فعالان گردشگری را فشرد

به گزارش فناوری فرهنگی، هر اتفاقی که باعث می‌شد تا صنعت گردشگری در هر نقطه‌ای از جهان به صفر برسد، در ایران افتاد تا این صنعت بدترین خسارت‌ها را ببیند. سال ۹۸ که پرحادثه‌ترین سال بود، از سیلی که نوروز هتل‌ها و بسیاری از استان‌ها را فلج کرد و گردشگری در آنها تعطیل شد و حتی شیراز و لرستان نیز پذیرای مسافران نبود.

سقوط هواپیمای اکراینی و شهادت سردار سلیمانی که پروازهای خارجی و سفر گردشگران خارجی به ایران را تحت الشعاع قرار داد و خیلی از تورهای گردشگری ورودی به ایران کنسل شد.

زلزله‌های پی در پی و سیل‌های گاه و بی گاه و از ریل خارج شدن قطارهای مسافربری و یا تصادف اتوبوس‌های مسافری در جاده‌های ایران هر روز به اخبار بد منتشر شده دامن می‌زد.

تا اینکه ویروس کرونا صنعت گردشگری نه تنها ایران بلکه کل جهان را از پای درآورد و هیچ مسافری جابه‌جا نشد و هیچ هواپیمایی به ایران رفت و آمد نداشت. حتی سفرهای داخلی نیز دچار مشکل شد و بسیاری از استان‌ها اعلام کردند که نمی‌توانند مسافر از شهرهای دیگر بپذیرند.

تیر آخر را کرونا نزد بلکه تیر آخر افزایش قیمت‌هایی بود که بعد از کرونا اجازه نداد فعالان گردشگری روی پا بایستند دفاتر مسافرتی که رزق و روزی شأن از سفر مردم بود بیشترین ضرر را کردند و هنوز که هنوز است خانه نشین شده‌اند، اما شاید بتوان گفت تیر آخر را کرونا نزد بلکه تیر آخر تصمیمات ناگهانی درباره افزایش قیمت‌هایی است که بعد از کرونا اجازه نداد فعالان گردشگری روی پا بایستند. اگرچه قیمت دلار بالا رفت اما نرخ بلیت هواپیماها خرداد ماه افزایش داشت و بار دیگر شرکت‌های هواپیمایی از افزایش نرخ خبر دادند.

آنقدر که سفر هوایی برای مردم آرزو شده بود با اجرایی شدن نرخ مورد نظر شرکت‌های هوایی مردم باید یا با قطارهایی سفر کنند که بسیاری از آنها از نظر رعایت بهداشت در حد ضعیفی هستند و با این وجود شرکت‌های ریلی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند از همه ظرفیت صندلی‌ها استفاده کنند و یا باید با اتوبوس‌هایی به سفر رفت که نه بهداشت و نه فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند آن هم با وضع جاده‌ها و تلفاتی که راننده‌ها و اتوبوس‌ها هنگام جابه‌جایی مسافران دارند.

قیمت مورد نظر شرکت‌ها به حدی گران اعلام شد که اگرچه سقف و کف نرخ برای مسیرهای مختلف تعیین شده بود اما حتی میانگین این نرخ‌ها نیز با وضعیت معیشتی مردم همخوان نبود.

سفر هوایی ۵ میلیون تومانی!

بر اساس این نرخ نامه، تعداد پروازهای با قیمت بالای یک میلیون تومان افزایش چشم گیر داشته و در بیشتر مسیرها، حداکثر قیمت بلیت بالای یک میلیون تومان است.

قیمت بلیت کیش _ تبریز جزو بلیت‌های بالای دو میلیون تومان بوده و به نرخ دو میلیون و ۵۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد. پرواز ماهشهر-مشهد هم ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان به مشتریان فروخته خواهد شد. حداکثر قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان و حداقل نرخ این مسیر ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

آژانس داران با شنیدن این نرخ نامه عصبانیت خود را در فضاهای مجازی اعلام کردند حتی در این باره، امیرپویان رفیعی شاد رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران به خبرنگار مهر گفت: همیشه صحبت ما این بوده که سفر را به عنوان یک کالای لوکس نبینیم بلکه تلاش کنیم سفر در سبد خانواده‌ها قرار گیرد در دنیا نیز به این باور رسیده‌اند که سفر بر روند کاری و رشد جامعه تأثیر می‌گذارد حتی در کشورهای توسعه یافته امکاناتی برای آن اختصاص می‌دهند تا مردم بیشتر به سفر بروند. اما با توجه به افزایش نرخ پروازها که به تازگی اعلام شده، طبق معمول حتماً سایر وسایل حمل و نقل عمومی نیز افزایش نرخ خواهند داشت درحالیکه باید به این موضوع فکر کنیم تا چند وقت دیگر که کرونا از بین رفت، پروازهای خارجی نیز راه می‌افتد آن موقع چطور می‌خواهیم با قیمت پروازهای خارجی رقابت کنیم. چند سال پیش قیمت پروازهای خارجی ارزان‌تر از داخلی بود و مردم می‌گفتند وقتی قیمت پرواز تهران به مشهد به اندازه سفر تهران به سوریه است پس چرا برویم مشهد؟ من تصور می‌کنم بعد از کرونا و راه اندازی پروازهای خارجی ما دوباره با چنین موضوعی رو به رو می‌شویم.

اگر ایرلاینی در فشار است و باید هزینه‌هایش را تأمین کند می‌تواند از دولت سوبسید بگیرد نه از مردم وی بیان کرد: کرونا به اقتصاد ما فارغ از تحریم و مشکلاتی که داشتیم آسیب زد باید برای این موضوع نیز تفکر بیشتری می‌شد. اگر ایرلاینی در فشار است و باید هزینه‌هایش را تأمین کند می‌تواند از دولت سوبسید بگیرد نه از مردم. اما اکنون این هزینه‌ها را مردم باید متحمل شوند. در حوزه گردشگری ما با کاهش شدید سفر مواجه می‌شویم چون مردم دیگر اقبالی به سفر نخواهند داشت و البته هزینه‌ها نیز این اجازه را به آنها نمی‌دهد بنابراین عملاً دفاتری که تا امروز دچار چالش بودند وضعیت به مراتب بدتری خواهند داشت.

این مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی گفت: باید قبل از افزایش نرخ بلیت بررسی می‌شد که میانگین درآمد مردم در جامعه چقدر است و چرا افراد نمی‌توانند سفر را در سبد خانواده قرار دهند. آیا باید سفر را به عنوان کالای لوکس در نظر گرفت؟ اکنون دیگر حتی قشر متوسط به بالا نیز نمی‌توانند سفر هوایی داشته باشند. این افزایش نرخ نشان می‌دهد که هیچ کار کارشناسی انجام نگرفته است.

رضا احمدی از مدیران آژانس‌های مسافرتی نیز به خبرنگار مهر گفت: چارتر کردن پروازها ممکن است اتفاق نیفتد اکنون پروازی فروخته نمی‌شود چون سفری وجود ندارد مگر برای کسانی که به مأموریت می‌روند. این افراد هم از جیب خودشان هزینه نمی‌کنند بلکه ادارات هستند که برای آنها بلیت چارتر می‌کنند. اما این وسط تنها مردم هستند که بیشترین ضرر را کرده‌اند آنها باید پول بلیت سفر شخصی شأن را گران‌تر بخرند. من نمی دانم آیا مسئولانی که دور یک میز می‌نشینند و برای مردم تصمیم می‌گیرند به این فکر نمی‌کنند که چند درصد از مردم باید با هواپیما سفر کنند و از جیب شأن خرج کنند؟ وقتی مسیری چهار میلیون تومان هزینه دارد آیا کسی می‌تواند با هواپیما جا به جا شود؟ آیا دیگر شوخی نیست اگر بگوییم می‌خواهیم گردشگری در شهرهای دور مانند چابهار و بندرعباس و یا بوشهر و قشم را توسعه دهیم؟

اینکه چقدر افزایش نرخ بلیط هواپیما به زیان مسافران و ایرلاین‌هاست را فعالان این حوزه خوب می‌دانند از جمله رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که گفته بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار است هواپیماها با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده و مابه‌التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیط جبران شود، حال این سوال پیش می‌آید که چرا هزینه اجرای این تصمیمات را مردم باید پرداخت کنند.

فاصله گذاری اجتماعی از اول آبان همزمان با افزایش نرخ بلیت

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که با افزایش قیمت بلیط هواپیما، حجم فروش بلیط و میزان ترددهای مسافران کاهش زیادی پیدا کند، این در حالی است که ایرلاین‌ها در سال‌های اخیر به دلیل تشدید تحریم و شیوع بیماری کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند، حال تصمیم اخیر وضعیت آن‌ها را وخیم‌تر خواهد کرد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس نیز از ورود این کمیسیون به پرونده افزایش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما خبر داد و گفت: به نظر من نرخ‌نامه جدید پروازهای هوایی غیرواقعی است. قطعاً این اقدام به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، زیرا مردم توان پرداخت چنین هزینه‌هایی برای خرید بلیط هواپیما را ندارند.

برخی دیگر از فعالان در حوزه فروش بلیت‌های مسافربری در فضاهای مجازی پیرامون این افزایش نرخ انتقاد کردند آنها معتقدند شاید قرار است سوبسید ایرلاین‌ها حذف شود به همین دلیل این افزایش نرخ بالا رفته است با این وجود وقتی مردم نتوانند خریدی انجام دهند خود به خود این نرخ‌ها کاهش می‌یابد.

اکنون ۷۰ درصد از دفاتر خدمات مسافرتی یا فعالیتی ندارند و یا دورکار هستند و روزهای آخر فعالیت شأن را سپری می‌کنند برخی هم درصدد هستند تا فعالیت‌هایشان را به صورت مجازی ادامه دهند آن هم با حداقل نیروی انسانی. آیا بهتر نبود با متولیان گردشگری درباره افزایش نرخ بلیت هواپیماها هم جلسه‌ای برگزار می‌شد تا این بخش از خانواده بزرگ گردشگری دچار ورشکستگی نشوند و مردم نیز در این وانفسای اقتصادی بیش از این آسیب نبینند؟

با وجود همه عصبانیت‌های بخش خصوصی گردشگری از شرایط موجود، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این سازمان صد درصد با نرخ جدید بلیت پروازهای داخلی مخالف است و آن را غیر منصفانه می‌داند. وزیر راه و شهرسازی نیز از لغو افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داده است.

با این وجود اما همچنان این شوک ناگهانی روی قیمت بلیت هواپیماها تأثیر داشته است چرا که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از چند سال پیش در حال انجام است.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد