تفاهم‌نامه راه‌اندازی پارک علم و فناوری «نرم و صنایع فرهنگی» امضا شد

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری در مراسم امضای این تفاهم نامه، حوزه فناوریهای نرم و صنایع خلاق و فرهنگی را از مصداق های مهم در اقتصاد مقاومتی معرفی کرد و گفت: ما در حوزه اقتصاد مقاومتی مدعی آن هستیم که اقتصاد دانش بنیان یکی از راه های دسترسی به اقتصاد مقاومتی است از این رو یکی از راه های نجات کشور و گذر از این پیچ خاص ایجاد شده، حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق و  فرهنگی است که میتواند نقش بسزایی را در توسعه کشور ایفا کند.

وی گفت: متاسفانه در کشور با وجود پتانسیل های بسیار زیاد در حوزه  صنایع دستی و توانمندیهای خاص در سایر حوزه های  فرهنگی  در خلال روی آوردن به  فناورهای سخت بسیاری از این پتانسیل ها نادیده گرفته میشود.

وی در ادامه با اشاره به توانمند سازی و کاربردی کردن علوم انسانی و اسلامی در کشور بیان کرد: در صنعت گردشگری،  فرش،  صنایع دستی از توانمندیهای بیشماری برخورداریم که آوازه آن از راه  ابریشم به اصناء نقاط جهان رسیده است از این رو اگر بتوانیم با دیدگاه و رویکردی نو در این حوزه از استعدادهای بی شماری که در کشور وجود دارد استفاده کنیم و با بارور کردن این حوزه و تجاری­سازی آن از آن بهره برداری کنیم این خود یک جهاد بزرگ است که مسلما جهاد گران حوزه دانشگاهی میتوانند نقش بسیار پر رنگی را در آن ایفا کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی گفت: حدود 6 مرکز رشد مرتبط با فناوریهای نرم حوزه علوم انسانی و صنایع خلاق انسانی در کشور ایجاد شده است و آمادگی آن را داریم تا پارک فناوری در این حوزهراه اندازی نماییم.  سجادی نیری با اشاره به اهمیت مدل سازی بومی در کشور اظهار کرد: استفاده صرف از مدل های غربی در حوزه فناوریهای نرم مسلما پیشرفتی را برای ما به همراه نخواهد داشت و باید بتوانیم با مدل سازی و بومی سازی طرح ها در این حوزه مدل های مجزا و مخصوص به خود را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: با توجه به رویکرد  تجاری سازی علوم انسانی در کشور،  به عنوان اولین قدم باید قادر باشیم علوم انسانی را در کشور به خدمت بگیریم و همچنین در حوزه پارک و صنایع فرهنگی دارای مدل مجزا و مخصوص به خود را باشیم.

مفاد تفاهم نامه

براساس تفاهم نامه ای که بین سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی به نمایندگی محمدرضا پورعابدی و ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نمایندگی محمدحسین سجادی نیری و دانشگاه علم و فرهنگ به نمایندگی محمدحسین ایمانی خوش خو به امضا رسید، راه اندازی، راهبری و توسعه پارک علم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی (پارک) در دانشگاه علم و فرهنگ در دستور کار قرار می گیرد.

از همین رو، «به کارگیری زیر ساخت ها و منابع داشگاه در راه اندازی پارک، با محوریت دانشگاه و حمایت ستفا و ستاد»، «به کار گیری توانمنیهای تخصصی ستفا به منظور راه اندازی و توسعه فعالیت های پارک» و «حمایت مادی و غیر مادی ستاد برای راه اندازی و توسعه فعالیت های پارک» انجام خواهد شد.

«تشکیل شورای راه اندازی پارک با حضور نمایندگان سه طرف و برگزاری جلسات منظم»، «پیگیری دریافت مجوزهای مورد نیاز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری دانشگاه» و «ارائه مشاوره های منظم و لازم به ستاد و دانشگاه در خصوص راه اندازی و راهبری پارک» از دیگر موضوعاتی است که در این تفاهمنامه مدنظر قرار گرفته است.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد