ساخت بازی ضد ایرانی«1979 » کلید خورد

این بار  از طریق بازی‌های رایانه ای، تاریخ انقلاب ما را هدف قرار دهند. برای این کار، نوید خوانساری، کارگردان سینمایی بازی‌های GTA  و Max Payne، انتخاب شده است. این بازی به طور کامل به وقایع و حوادث پایتخت ایران، تهران، در سال های 1979 میلادی میپردازد و حتی اسم آن نیز ”1979“ است. موضوع بازی کاملا مربوط به حوادث سرنگونی شاه و همچنین بحث حمله و اشغال سفارت آمریکا میباشد. این بازی به صورت چند شخصیتی است و داستان بازی از دید چند شخصیت قابل بازی، روایت میشود.

در این بازی بر روی ”گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا“ به عنوان یک واقعه مهم تاریخی تاکید میشود و بدون آنکه مفاسد رژیم پهلوی و رنجها و رشادتهای ملت ایران در مقابله با استبداد و استعمار نمایش داده شود، مظلومیت چند کارمند سفارت آمریکا به تصویر کشیده می‏شود. خوانساری اعلام کرده است که ویژگیهای جذابی مانند ”عبور با زحمت از بین ماموران گشت“ که به اختصار baton-pass نامیده میشود، در این بازی گنجانده شده است.

سناریو(گیم پلی) بازی 1979:

در این بازی بازیکن نقش یک مترجم آمریکایی ایرانی را بر عهده می‏گیرد. در ابتدای بازی بازیکن باید از بین سه گزینه راه ورود به ایران را انتخاب کند:

1- با هلیکوپتر تیم ویژه نظامیان آمریکایی وارد ایران شود.

2- از طریق مرز عراق و با پوشش سربازان صدام حسین وارد ایران شود.

3- از طریق مرز افغانستان و سربازان طالبان وارد ایران شود.

در این بازی شما می‏توانید از ویژگی‏های یک شوتر سوم شخص نیز بهره ببرید. زبان بازیکن نیز هم فارسی و هم انگلیسی است.

در این بازی شما انتخاب خواهید کرد که آیا می‏خواهید افراد گروگان گرفته شده را از ایران فراری بدهید یا اینکه به گروه انقلابی پیوسته و در مقابل آمریکا از کشود خود دفاع کنید. این بازی در نیمه راه تولید است و برای انتشار در سال آینده در حال آمادهسازی است.

نوید خوانساری

نوید خوانساری کیست؟

نوید خوانساری در ایران متولد شده است و در سن نوجوانی به همراه خانواده‌اش (پس از مدتی از سقوط نظام شاهنشاهی)، از ایران به کانادا فرار کرد. وی به عنوان یک فیلم‌ساز شروع به فعالیت کرد و بعدها به استودیوی راک استار گیمز (Rockstar Games) پیوست. او که تجربه‌ای 15 ساله در ساخت انیمیشن دارد در بازیهای GTA San Andreas، Vice City، دو نسخه Max Payne، نسخه اول Red Dead Revolver و همچنین Bully، بهعنوان کارگردان سینمایی مشغول به فعالیت بوده است و در بین سالهای 2001 تا 2005 نیز در تمامی پروژه های Rockstar همکاری داشته است.

بعدها او Rockstar را ترک کرد و به همراه همسر خود استودیوی iNKstories را تاسیس کردند و بخشهای سینمایی دو بازی Alan Wake و Homefront را در این استودیو ساخته‏ اند.

تنها کافی است نگاهی به بازی GTA که متاسفانه در میان نوجوانان ایرانی نیز رواج پیدا کرده است بیاندازیم تا عمق ”اباحه گری“ و ”قباحت زدایی“ از هرگونه رفتار غیر اخلاقی اعم از آزار و اذیت نوامیس مردم تا صحنه های کامل سکسی را در کارهای خوانساری مشاهده کنیم. جالب است که تمام نسخههای این بازی حتی در خود آمریکا نیز برای افراد بالاتر از 17 سال مجاز است؛ درحالیکه در کشور ما متاسفانه در میان کودکان مدارس ابتدایی توزیع میشود و فروشگاههای کشور نیز به راحتی آن را به فروش میرسانند.

معماری ”دنیای باز“

خوانساری در مصاحبه خود با سی ان ان (CNN) بازی 1979 را یک بازی ”دنیای باز“ قلمداد میکند. وی ادامه میدهد: »شما در این بازی انتخاب خوبی و بدی را در دست خود دارید. شما میتوانید تصمیم بگیرید که در جبهه خوبی مبارزه کنید یا در جبهه شر و رفتار شما در این جبهه‌ها شخصیت شما را می‏سازد. در واقع شما در یک حادثه واقعی و تاریخی هستید و باید زندگی واقعی خود و تقابل خود را با اتفاقات واقعی به سرانجام برسانید.«

این در حالی است که حتی در متونی که به تعریف معماری دنیای باز یا ”open world“ پرداخته اند، تصریح شده است که به هر حال نمیتوان محیطی بدون محدودیت و بدون عقوبت (پاداش یا تنبیه) در بازی ویدیویی داشت و لذا سازندگان بازی از طریق همین محدودیت‌ها و عقوبت‌ها اهداف خود را دنبال می‌کنند.

خوانساری در بخش دیگری از مصاحبه خود می‌گوید: »انتقادهایی از بازی در حال ساخت من می‏شود، من در این بازی نگاهی به ترویج امپریالیست توسط آمریکا، حمله به کشورهای مستقل و همچنین خشونت و تیراندازی در کشورهای نوپا توسط عوامل آمریکایی دارم و همچنین نگاهی نیز به بخشهای اسلامگرا در حکومت‌ها و بنیادگرایی اسلامی دارم.

من در این بازی شخص خاصی را مورد بررسی قرار نخواهم داد، اما ویژگی اصلی بازی حوادث تاریخی است و اعتقادات بازیکن مورد توجه ما نیست و در واقع برای ما این مهم است که بازیکن خود را در بخشی از تاریخ قرار بدهد.«

این اظهارنظرها در خصوص معماری ”دنیای باز“ در حالی است که  در مورد بازی GTA نیز چنین ادعایی می‌شد. ولی بعد از ساخت بازی معلوم شد که منظور از ”دنیای باز“، دنیای ”اباحه گر“ بوده است که در آن هر کاری مباح دانسته می‌شود. در ظاهر گفته می‌شود که انتخاب ”خوب“ و ”بد“ را به بازیکن واگذار کرده‌ایم، ولی در واقع ”خوب“ و ”بد“ جایی در بازی GTA ندارند، چراکه اثری از ”اخلاق“ در آن مشاهده نمی‌شود. این بازی به گونه‌ای طراحی شده است که آزار و اذیت مردم و نوامیس آنها باید با سرعت و بدون هیچ ابایی انجام شود.

بر اساس اطلاعات رسیده از منابع دیگر، بازی 1979 قرار است در سال 2012 میلادی روانه بازار شود. هرچند که  این بازی در ظاهر با دید سیاه و سفید ساخته نشده است؛ اما باید دقت کرد که بسیاری از بازیکنان این بازی بعد از دهه 80 و اوایل آن به دنیا آمده‏اند و اطلاع دقیقی از انقلاب ایران ندارند. آنها هر چیزی که در مورد ایران و حوادث آن گفته شود را باور می‏کنند.

 نویسنده:  احمدرضا نوری

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد