سینما از کودکانش مراقبت می کند؟!

به گزارش فناوری فرهنگی، در سینمای ایران کم نبوده‌اند فیلم‌هایی که بازیگر کودک یا نوجوانی در آن‌ها خوش درخشیده و تحسین تماشاگران را برانگیخته‌اند. گرچه برای برخی از این بچه‌ها فقط همان یک تجربه در سینما ثبت شد و دیگر بازیگری را ادامه ندادند یا نتوانستند ادامه دهند هرچند بعدها معلوم شد که بعضی‌ از آن‌ها چقدر حسرت به دل مانده بودند.

«رابطه»، «پرنده کوچک خوشبختی»، «بچه‌های آسمان»، «خواهران غریب»، «بچه‌های ابدی»، «خانه دوست کجاست؟» از جمله فیلم‌هایی هستند که بعد از همین یک بار دیگر چندان خبری از بازیگرهای کودک یا نوجوانش نشد و همه به فراموشی سپرده شدند.

اما بعضی پیگیری‌های رسانه‌ای در سال‌های اخیر نشان داد که اتفاقا برخی از این بچه‌ها چقدر از اینکه رها شده و دیگر کسی برای بازی سراغشان را نگرفته بود دلخور هستند. آن‌ها طعم تجربه‌ای متفاوت را در سینما چشیده بودند و اگرچه مسیرشان ادامه پیدا نکرد، اما مزه سینما و بازیگری زیر زبانشان باقی ماند.

فرخ هاشمیان – علی فیلم «بچه‌های آسمان» – یکی از آن‌هاست که چند سال قبل در گفت‌وگویی با ایسنا از خاطرات تلخ خود در نوجوانی و زمانی که پیگیر بود تا بازیگری را به نحوی ادامه دهد صحبت کرد.

حالا پس از چند سال، دوباره یک فیلم دیگر از جشنواره فجر سال قبل بر سر زبان‌ها افتاده که بازیگران اصلی‌ آن نوجوان‌هایی هستند که بجز “بچگی”، یک ویژگی خاص دیگر هم دارند؛ آن‌ها کودک کار هستند، یعنی بودند.

بچه‌های فیلم «خورشید» مجید مجیدی که هم در فجر درخشیدند و هم بازیگر اصلی‌اش در جشنواره ونیز جایزه بهترین بازیگر نوظهور را گرفت وارد مسیر تازه‌ای از زندگی‌ خود شده‌اند و در این مقطع مراقبت از این بچه‌ها هم از سوی رسانه‌ها و هم دست‌اندرکاران فیلم ضروری به نظر می‌رسد.

جایزه «مارچلو ماسترویانی» مهم‌ترین جایزه‌ای است که در این سطح به سینمای ایران داده شده و برنده‌اش نوجوانی است که بخاطر مبتلا شدن به کرونا نتوانست به ایتالیا سفر کند اما ویدیویی که برای پخش در جشنواره از روح‌اله زمانی منتشر شده، هیجان و ذوق و شوقی را نشان می‌دهد که قابل حدس است اگر خودش روی سن اختتامیه حاضر بود حسابی توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد. با این حال آینده روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد و دیگر بچه‌هایی که به سینما راه پیدا می‌کنند نیازمند توجهی جدی است تا اگر خودشان هم علاقه‌ای به ادامه کار در این عرصه دارند به شکلی اصولی‌ مورد حمایت قرار گیرند.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد