شیوع کرونا سفر و تحصیلات بین‌المللی را متحول کرد

به گزارش فناوری فرهنگی، پس از منع سفرهایی که در کرونا اتفاق افتاده است، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تمایلات و روندهای ویزاهای تحصیلی و کاری تغییر کرده است. با تغییر پارادایم‌های سفر، مهاجرت‌های کاری و شهروندی با سرعت بیش‌تری اتفاق خواهد افتاد

در حین منع سفرهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده است، سفر که تاکنون یک رویای دور از دسترس بود، اکنون غیرقانونی شده است. حتی برخی پیش بینی کردند که نحوه سفرها برای همیشه تغییر خواهد کرد. آسمان‌های خالی و امیدهایی که می‌توان با تغییرات آب و هوایی مقابله کرد از یک سو و ممنوعیت‌های ناشی از ویروس کرونا از سوی دیگر، چالش‌های جدی را به همراه داشته است.

در میان این نگرانی‌‌ها، در بسیاری از کشورها در زمان دقیق آغاز تعطیلات تابستان، محدودیت‌های سفر را کاهش دادند. بسیاری از سفرهای هوایی خودداری کردند. در اواسط آگوست سال 2020 ، پروازهای جهانی 47٪ نسبت به سال قبل کاهش داشتند. حتی در این صورت، صدها هزار نفر هنوز در خارج از کشور تعطیلات خود را پشت سر می گذارند.

این موضوع بر سفر دانشجویان بین‌المللی نیز تأثیرگذار بود. برخی از کشورها، سیاست‌های جذب دانشجویان بین‌المللی خود تغییراتی ایجاد کردند.

به طور مثال، اداره مهاجرت و گمرک آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود دانشجویانی که برای تحصیل در آمریکا حضور دارند اگر بخواهند در کلاس‌های مجازی شرکت کنند، امکان حضور در آمریکا را نخواهند داشت.

این اقدام روی زندگی هزاران دانشجویی که برای تحصیل در دانشگاه ها یا شرکت در برنامه های آموزشی به آمریکا سفر می کنند، تأثیر گذاشت.

اکنون دانشگاه‌های سراسر آمریکا در حال بررسی هستند که برگزاری آنلاین کلاس‌ها چه تأثیری بر ادامه وضعیت شهروندی و ادامه حیات مهاجرتی خواهد گذاشت. به عنوان مثال در دانشگاه هاروارد، تمام دوره های آموزشی برای دانشجویان به طور آنلاین ارائه می شود. این امر حتی شامل دانشجویانی می شود که در پردیس خوابگاه ها حضور دارند.

در بیانیه اداره مهاجرت و گمرک آمریکا اشاره شده دانشجویانی که از ویزاهای خاصی استفاده می کنند ممکن است تمام دروس را به طور آنلاین طی کنند و در آمریکا باقی بمانند. وزارت امور خارجه آمریکا به دانشجویانی که در دانشکده یا یا برنامه های آموزشی تمام آنلاین برای ترم پاییز ثبت نام کرده اند، ویزا نمی دهد و اداره مهاجرت و گمرک آمریکا نیز به چنین دانشجویانی اجازه ورود به آمریکا را نمی دهد.

دیگر کشورها در حوزه مهاجرتی با برنامه‌هایی متفاوت یا مشابه سیاست‌های مهاجرتی را بر اساس رخ‌داد تازه شیوع کرونا برنامه‌ریزی می‌کنند. استرالیا قصد دارد برنامه آزمایشی خود را برای بازگرداندن 300 دانشجوی بین‌المللی به این کشور متوقف کند.

در شرایط کنونی، ویزاهای کاری هم برای مهاجران کاری نیز دست‌خوش تحول شده است. سوال اصلی این است که آیا کارفرمایان به کارگران اجازه تغییر کشور را می دهند؟ به نظر دور از ذهن می رسد، اما کارکنان Google می توانند تا تابستان 2021 از راه دور کار کنند. توییتر و 17 شرکت دیگر اعلام کرده اند کارمندان می توانند از راه دور به طور نامحدود کار کنند.

به برخی از کارکنان در انگلیس نیز اجازه داده شده است که از راه دور و کنار خانواده خود کار را ادامه دهند. در کنفرانس مایکروسافت برای آینده کار، مشخص شد که اکثر شرکت های بزرگ در حال به کار بردن راهبردهای ویژه هستند و سیاست های کاری انعطاف پذیر جدیدی را در پاییز سال 2020 آغاز می کنند.

باید بررسی کرد آینده مهاجرت‌های دانشجویی و کاری، آن‌هم با ادامه دار شدن روند شیوع ویروس کرونا به چه سمت و سویی پیش می‌رود. همه چیز بستگی به این دارد که با تغییر روند در همه‌گیری، سیاست‌ها دست‌خوش چه تغییراتی خواهند شد.

منبع: Conversation

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد