نقش اسباب‌بازی در آموزش و پرورش و زندگی کودکان

به گزارش فناوری فرهنگی، مهدی علی‌اکبرزاده گفت: ابزارها و اسباب‎بازی‌های غیرمرتبط با پیشینه‌ فرهنگی یک جامعه، صدمات جبران‌ناپذیری را به کودک وارد می‌کند و اگر این تناسب وجود نداشته باشد ذهن کودک در مواجهه با این تناقض دچار آسیب می‌شود و برای او سردرگمی ایجاد می‌کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور هنری ضمن تشریح تاثیرات فرهنگی اسباب‌بازی گفت: اگر فرهنگی که اسباب‌بازی در آن ساخته شده باشد با فرهنگ غالب محل زندگی کودک همخوانی نداشته باشد، به ویژه اسباب‎بازی‎هایی که با اهدافی خاص تولید می‎شوند، می‎توانند مسیر زندگی و تربیتی کودک را به صورت کامل عوض کنند و او را از جامعه و فرهنگی که در آن زندگی می‎کند، دور کند.

او تصریح کرد: سخن ‌گفتن از اسباب‌بازی، سخن‌ گفتن از یک ابزار مهم و موثر است که نقش‌پذیری را به کودک می‌آموزد: اگر ما شغل یک بچه را بازی کردن در نظر بگیریم در واقع به این نتیجه می‎رسیم که کودکان و حتی نوجوانان ما به راحتی می‎توانند با اسباب‏بازی‎ها نقش‎پذیری داشته باشند؛ حتی این، شاکله‎ شخصیت کودکان را برای آینده پایه‎گذاری می‌‎کند؛ شاید برای ما بزرگ‌ترها اسباب‎بازی صرفا یک وسیله‎ تفریح و سرگرمی برای کودکان باشد؛ اما برای آن‏ها اینطور نیست،‌ در واقع این ابزارها برای آن‌ها گاهی تبدیل به وسلیه‎ای برای ساختن آینده می‎شود و نقش‌هایی که در آینده قرار است داشته باشند با اسباب‏بازی‎ها تمرین می‎کنند.

به گفته‌ این مقام مسئول؛ اگر ما تولید مناسب و متناسب با فرهنگ خود داشته باشیم، هویت فرهنگی فرزندان هم قوی و قدرتمند باقی خواهد ماند.

علی‌اکبرزاده درباره‌ نقش اسباب‌بازی در آموزش گفت: به اعتقاد من بچه‎ها وقتی وارد پیش‌دبستانی و حتی دبستان می‌شوند، هم دوست دارند بازی کنند، حتی دوست دارند معلم، ناظم و مدیر هم گاهی با آن‎ها همبازی شود. بچه‎ها حتی به نوعی احساس می‌کنند که مدرسه هم نوعی بازی در امتداد نقش‎های کودکانه‌ آن‌هاست و این کارها و وسایلی که در اختیار آن‌هاست هم نوعی اسباب‎بازی است؛ بنابراین ما باید از این فرصت استفاده کنیم و از طریق بازی و با استفاده از اسباب‎بازی‎ها چیزهایی را که لازم است به کودکان منتقل کنیم.

وی همچنین گفت: که اعتقاد بر این است که معلمان و مربیان مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها کاملا مسلط به بازی‎ها و اسباب‎بازی‎ها باشند؛ چه بسا درس دادن صرف به کودکان خیلی ناراحت کننده باشد درحالی‌که اگر همراه با بازی و اسباب‎بازی‎های مرتبط باشد بسیار شیرین و دلچسب خواهد بود.

مشاور وزیر گفت: تجارب و بررسی‌های ما بیان‌گر این است که مدارسی که سبک آموزش آن‌ها همراه با بازی و اسباب‎بازی و وسایل مربوط به آن است، کودکان حتی علاقه دارند در روزهای تعطیل هم به مدارس بروند چون این نوع آموزش و همراهی معلم برای آن‎ها جذاب و دوست داشتنی می‎شود؛ به همین دلیل ما باید تلاش کنیم با تولید مناسب اسباب‏بازی‏ها، متناسب با گروه‎های سنی، آموزش درست و اصولی به معلمان و مربیان مدارس و مهدها دانش‌آموزانی علاقه‌مند به مباحث درسی تربیت کنیم و مدرسه هم در کنار جامعه، مکمل این حرکت باشد.

 او درباره‌ برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش و رویکرد آن در زمینه‎ استفاده از اسباب‏بازی‎ها در آموزش کودکان گفت: مجموعه‌ای که در این زمینه فعالیت می‌کند، مجموعه‌ معاونت آموزش ابتدایی است که در آن دفتر آموزش پیش‎دبستانی نیز تعبیه شده است که مسئول اجرای طرح بازی و یادگیری است. ما طرح بازی و یادگیری را در سال تحصیلی گذشته در برخی مدارس ابتدایی و مراکز پیش‎دبستانی آغاز کردیم و از ۱۰۰۰ مدرسه در سراسر کشور برای اجرای آزمایشی شروع کردیم، اما نکته‎ مهم و قابل توجه این بود که مدارس و مراکز دیگر که در داخل طرح نبودند به قدری علاقه‌مند به آن شدند که خودشان به صورت خودجوش این طرح را در مدارس خود اجرا کردند؛ البته بسیاری از این مدارس هم که حتی قبل از شروع این طرح خودشان با تصمیم مدیر و سایر اعضای مدرسه برای انجام این کار پیش‌قدم شده بودند و در این زمینه فعالیت می‎کردند.

به گفته علی‌ اکبرزاده، این موضوع نشان دهنده‎ این است که مجموعه‎ آموزش و پرورش و نیروهای مدرسه به موضوع بازی و یادگیری اهمیت خاصی می‎دهد و ما هم به عنوان نهادی که می‌تواند این طرح را گسترش و ادامه بدهد از سال گذشته به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کردیم و امسال هم پیگیر اقدامات گذشته هستیم تا به تعداد مدارس تحت پوشش این طرح اضافه کنیم و در زمینه‌ دوره‎های آموزشی ضمن خدمت برای معلمان هم فعال باشیم.

یادآوری می‌شود جشنواره اسباب‌بازی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، شورای نظارت بر اسباب‌بازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری این رویداد مشارکت دارند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد