پروژه‌ی فای گوگل : اینترنت برای همه در همه جا

جدا از بحث اینترنت وایرلس و پهنای باند و… اخیراً اپراتورهای تلفن همراه در حال رقابت باهم هستند تا خدمات اینترنت بهتری را با هزینه‌ی کمتر ارائه دهند. البته هنوز هم بعد از مسئله‌ی قیمت مهم‌ترین نکته‌‌ای که باعث برتری اپراتورها نسبت به هم می‌شود مسئله‌ی سرعت خوب اینترنت و قابل دسترس بودن آن در تمام نقاط است.

چندین سال است که اپلیکیشن‌های مختلفی جهت برقراری تماس صوتی و تصویری طراحی شده اند. برنامه‌هایی مانند وایبر، تانگو و اسکایپ هر چند این امکانات را فراهم می‌آورند اما این قابلیت‌ها هنوز هم فقط وابسته به اپلیکیشن‌ها است. این در حالی است که گوگل در تلاش است با پروژه‌ی جدید خود امکان برقراری همین تماس‌های ویدئویی را بدون نیاز به نرم افزار و اپلیکیشن خاصی تحقق بخشد.

اخیراً شرکت گوگل از پروژه‌ی جدید خود با نام پروژه‌ی فای رونمایی کرده است و مدعی است که در این پروژه با یک قیمت‌گذاری منصفانه و به شکلی منحصر به فرد، اینترنتی با سرعت سریع و پوشش بسیار عالی برای کاربران آمریکا ارائه می‌دهد. البته شرط برخورداری از خدمات این نسل از اینترنت که از زیرساخت‌های سایر اپراتورها استفاده می‌کند داشتن یک گوشی Nexus 6 و دعوت‌نامه‌ی استفاده از این خدمات است. در حال حاضر این فناوری در سایر گوشی‌های تلفن همراه قابل استفاده نیست. اما گوگل در تلاش است که به زودی این پروژه در بیشتر گوشی‌های هوشمند قابل استفاده باشد.

پروژه‌ی فای چیست؟
پروژه‌ی فای یک سرویس اینترنت بی سیم است که در آن گوگل در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که همه همیشه و همه‌ جا به اینترنت با سرعت بالا دسترسی دارند. زیرا در عصر کنونی گاهی ما به اطلاعات و داده‌های مهمی نیاز داریم. از طرفی نیز ارائه این خدمات با کمترین هزینه‌ی ممکن یکی از دغدغه‌های گوگل است. برای این منظور نیز این پروژه به جای پرداخت‌های سرسام‌آور ماهانه نرخ ثابتی برای هر یک از تعرفه‌ها در نظر گرفته است.

از آن‌جایی که گوگل برای تحقق اهداف خود در پروژه‌ی فای به زیرساخت سایر اپراتور‌ها نیز نیاز دارد با دو شرکت Sprint و T-Mobile نیز همکاری می‌کند تا این پروژه به بهترین شکل ممکن عملی شود.

پروژه‌ی فای چگونه کار می‌کند؟
پروژه‌ی فای گوگل شبکه‌ی شبکه ها است و هدفش این است که اطمینان حاصل کند که کاربر در هر جایی که هست به بهترین شبکه متصل می‌شود. مثلاً اگر شما بر روی شبکه‌ی ورایزون هستید و فای تشخیص دهد که اسپرینت سیگنال قوی‌تری دارد شما از ورایزون به اسپرینت منتقل می‌شوید تا سریع‌ترین اینترنت ممکن در دسترس شما قرار گیرد. بنابراین در طول روز شما ممکن است که بین دو شبکه‌ی اینترنت نسل چهارم LTEو هات‌اسپات‌های وا‌ی‌فای عمومی جابجا شوید تا بتوانید بهترین خدمات را دریافت کنید.

بنابراین وقتی شما در رنج شبکه‌های وای فای عمومی قرار دارید، به صورت اتوماتیک و خودکار به اینترنت متصل می‌شوید و زمانی که سیگنال شروع به تضعیف شدن کرد دوباره به سریع‌ترین شبکه‌ی تلفن همراه در دسترس منتقل می‌شوید و به منظور حفظ امنیت تمام داده‌های ارسال شده از طریق هات‌اسپات وای‌فای رمزگذاری می‌شوند.

گوگل همچنین در نظر دارد که این سیستم را از نوع دستگاه الکترونیکی جدا کند. و شما با هر وسیله‌ی الکترونیکی که در اختیار دارید و با هر سیستم عاملی اعم از آندروید، iOS ، ویندوز، مک یا کروم بوک بتوانید تماس صوتی و تصویری برقرار کنید و یا پیغام‌های داخلی و بین‌المللی نامحدود ارسال کنید.

قیمت این نوع از اینترنت
پروژه‌ی فای یک رویکرد جدید برای طرح‌ها و قیمت‌گذاری‌ها در نظر می‌گیرد. در این پروژه هیچ قرارداد سالانه‌ای وجود ندارد و هزینه‌های پرداختی براساس استفاده از خدمات است.

بخش اول این طرح یعنی “بسته پایه فای” هزینه‌ای حدود ۲۰ دلار در هر ماه دارد. این طرح شامل گفتگو و ارسال متن نامحدود و ارسال متن بین‌المللی نامحدود و تماس‌های بین‌المللی کم هزینه و اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای با پوشش در بیش از ۱۲۰ کشور جهان است.

در حال حاضر هزینه‌ی هر ۱ گیگ اینترنت فای ۱۰ دلار است. البته تنها میزان هزینه‌ی اینترنت و داده‌‌ی مصرفی از کاربر دریافت می‌شود و در صورتی که بخشی از سرویسی که برای این ماه فعال شده است باقی بماند می‌توان آن را به ماه‌های آینده انتقال داد. بنابراین هیچ هزینه‌ی اضافی از کاربر دریافت نمی‌شود. البته گوگل همچنان در تلاش است تا بتواند هزینه‌های این طرح‌ها را کاهش دهد.

در صورتی که پروژه‌ی فای گوگل همه‌گیر شود و شروع به ارائه‌ی خدمات کند تحول عظیمی در اینترنت همراه رخ خواهد داد.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد