آثار برگزیده جشنواره مد و لباس فجر به تولید انبوه می‌رسد؟

به گزارش فناوری فرهنگی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تشریح نقاط برجسته نهمین جشنواره مد و لباس فجر تأکید دارد که در روند داوری آثار برای جشنواره مد و لباس به تولید انبوه تعداد زیادی از طرح‌ها توجه شده است.

در حالی که نهمین دوره از جشنواره مد و لباس فجر در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو در حال برگزاری است، مرضیه شفاپور – دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور – درباره ویژگی‌های برجسته جشنواره امسال می‌گوید که  تمرکز امسال جشنواره مد و لباس روی پوشش اقوام با محوریت استان‌های گلستان و خراسان شمالی است و لباس اقوام این استان‌ها که تنوع بالایی در رنگ و دوخت دارند، موضوع مسابقه قرار گرفته است.

بنا به تأکید دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، در جشنواره امسال مد و لباس کشور به بخش حجاب و عفاف نگاه ویژه‌ای شده است. همچنین رنگ وارد این حوزه شده است. افزون بر این‌ها در جشنواره امسال برای اولین‌بار تعدادی از نمونه‌ها در قالب مجموعه (کالکشن Collection) و همچنین پوشاک مادر-دختری و پدر-پسری ارائه شده است.

جشنواره مد و لباس فجر

جشنواره مد و لباس فجر

شفاپور با بیان این نکته که باید بتوانیم از طریق فرهنگ راه خود را برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی باز کنیم، به حضور ۱۲ کشور در جشنواره مد و لباس امسال اشاره می‌کند و می‌گوید: علاوه بر کشورهایی که در جشنواره مد و لباس فجر شرکت‌ کرده‌اند، از سوی تعداد دیگری از کشورها دعوت شده‌ایم که در رویدادهای آن‌ها حضور پیدا کنیم. متأسفانه تاکنون حضور طراحان ایرانی در جشنواره‌های خارجی بسیار کم بوده اما سعی داریم این موضوع را در برنامه خود قرار دهیم؛ تا به حال از سوی کشورهای اندونزی، اسلوونی، اتریش و هند برای شرکت در جشنواره‌های مد و لباس دعوت شده‌ایم.

او می‌افزاید: ایده‌آل این است که جامعه طراحان ایرانی به حدی رشد کنند که همه  آثار آن‌ها در بازار داخل و خارج عرضه شود تا از این طریق فرهنگ مد و لباس ایران به دنیا معرفی شود و در کنار برندهای خارجی معروف، طرح‌های ایرانی هم حرفی برای گفتن داشته باشند. زمانی برسد که برندهای ما در دنیا حرف برای گفتن داشته باشند.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور ادامه می‌دهد که در نهمین جشنوراه مد و لباس فجر به نمایش طرح‌های سوزن‌دوزی به عنوان یکی از هنرهای ایرانی پرداخته شده است. همچنین امسال برای اولین‌بار غرفه‌ای برای حضور رسانه‌ها و استارت‌آپ‌ها در جشنواره تشکیل شده است.

او با اشاره به بهبود کمی و کیفی آثار ارسالی به نهمین جشنواره مد و لباس فجر توضیح می‌دهد که امسال فراخوان جشنواره دیر اعلام شد، با این وجود آثار ارسالی بیشتر از سال‌های گذشته بود و از لحاظ کیفیت هم، آثار شرایط بهتری داشتند.

شفاپور بیان می‌کند: با توجه به این‌که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسالت جشنواره مد و لباس را تولید انبوه آثار برگزیده تعیین کرده است، امسال در بخش داوری جشنواره، از هر یک از گروه‌ها و قشرهای مرتبط با مد و لباس، از اتحادیه پوشاک، اتحادیه خیاطان و طراحان نماینده‌ای حضور دارد. به گفته دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، همه این‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند تا بهترین داوری روی آثار صورت گیرد و طرح‌های منتخب مسیر همواری برای تولید انبوه و ورود به بازار فروش داشته باشند.

جشنواره مد و لباس فجر

جشنواره مد و لباس فجر

او در ادامه می‌گوید: اتحادیه پوشاک در همان مرحله انتخاب آثار برگزیده برای جشنواره فجر تعداد زیادی از آثار را برای تولید انبوده و فروش در بازار انتخاب کرد. خوشبختانه امسال ارتباط خوبی بین طراحان و تولیدکنندگان ایجاد شده است و خروجی جشنواره به لحاظ ورود آثار برگزیده به بازار فروش چشمگیر خواهد بود.

شفاپور در پایان گفت‌وگو با بیان این‌که شرکت‌کنندگان جشنوره از گروه‌های سنی مختلف با تحصیلات متفاوت هستند، اظهار می‌کند: در جشنواره امسال داشتیم کسی که طراح چندین و چند ساله است و کسی که بدون داشتن تحصیلات آکادمیک برای اولین‌بار در حوزه مد و لباس طرح زده و شرکت کرده است. جوان‌ترین طراح امسال ۱۲ ساله است که در مسابقه ایده تا اجرا شرکت کرده است.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد