آغاز فاز سوم فیلترینگ هوشمند/رونمایی از شبکه ملی اطلاعات در سال 95

به گزارش فناوری فرهنگی،محمود واعظی امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه دومین همایش ملی فضای مجازی پاک با اشاره به خروجی‌های فاز اول و دوم فیلترینگ هوشمند اظهار کرد: فاز سوم فیلترینگ به نوعی از هفته قبل شروع شده به این معنا که دیگر فیلترینگی که در ورودی کشور انجام می‌شد، وجود ندارد بلکه با طراحی‌های انجام شده این فیلترینگ تحت نظر دانشگاه‌ها، شرکت‌های FCP ، شرکت‌های FCP و ارائه‌کنندگان اینترنت صورت می‌گیرد که باعث می‌شود سرعت اینترنت بالا رود و در آینده می‌توانیم دست شرکت‌ها را باز بگذاریم که با مشتریان خود تعامل بیشتری داشته باشند.

او از رونمایی شبکه ملی اطلاعات، توسعه چهار برابری شبکه انتقال، توسعه سه برابری شبکه IP در سال 95 خبر داد و به لزوم افزایش فرصت‌ها و کاهش تهدید‌های فضای مجازی برای رسیدن به فضای مجازی سالم در کشور اشاره کرد.

او با اشاره به تهدید‌ها و فرصت‌های فضای مجازی گفت: فضای مجازی باید از نظر فرهنگ‌سازی و آموزشی از طریق تبلیغ اعتقادات شیعی به گونه‌ای مدیریت شود که فرصت‌هایش افزایش یابد و تهدید‌هایش از طریق پالایش محتوای غیراخلاقی و ضد دینی مدیریت شود.

او ادامه داد: فضای مجازی باید باعث ارتقاء آگاهی مردم شود تا مردم بتوانند از این فضا در راستای سرعت‌ بخشیدن به زندگی فعالیت و حرفه خود استفاده کنند. در خصوص شبکه ملی اطلاعات کارهای زیادی انجام شده و امیدوارم سال 1395 از این شبکه رونمایی کنیم. همچنین توسعه شبکه انتقال در سال 1395، چهار برابر و هر آنچه که برای شبکه IP انجام شده سه برابر خواهد شد.

وی به نقش دولت و برنامه‌های آن در حوزه فضای مجازی اشاره و بیان کرد: دولت در برنامه‌هایش تلاش می‌کند شبکه ملی اطلاعات را سریع‌تر عملیاتی و دولت الکترونیک را زودتر راه‌اندازی کند و امیدوارم در آینده نزدیک گام اول دولت الکترونیک برداشته شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر افزایش پهنای باند اظهار کرد: در این دو سال گذشته پهنای باند از 620 گیگابیت بر ثانیه به 4000 گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده و امیدواریم اینترنت طوری در اختیار مردم قرار بگیرد که با تولید محتوای فاخر از آن بهتر استفاده کند.

واعظی با بیان این‌که سال 1394 خاطره تلخی نداشته، زیرا همه زندگی بر مبنای تلاش است، افزود: مردم ما به این بلوغ فکری رسیده‌اند که در دوران انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از فضای مجازی و اینترنت استفاده خوبی برای اطلاع‌رسانی کردند.

او ادامه داد: ما شاهد بودیم بسیاری از کاندیداها، احزاب و گروه‌ها از نظر تبلیغات مصرف کاغذ کمتری داشتند و به گفته وزارت کشور و نیروی انتظامی امنیت ما در انتخابات از سال‌های قبل به مراتب بیشتر شده بود و درگیری‌ها بین رقبا در شهرها کمتر شده و آرامش برقرار بود و این موضوع برای من بسیار شیرین بود که زحمات همکاران من در وزارت ارتباطات در خدمت یک انتخابات سالم قرار گرفت.

وی با اشاره به برنامه‌های محقق نشده سال 1394 بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های ICT بسیار هزینه‌بر است و امسال نیز از سال‌های بسیار سخت دولت بود، زیرا ما بودجه نفتی را روی 60 تا 70 هزار دلار بسته بودیم ولی بین 30 تا 35 دلار می‌فروختیم و فشار زیادی به دولت و دستگاه‌ها وارد شد، بنابراین طبیعی است که به دلیل کمبود بودجه برنامه‌ها به کندی پیش برود، اما امیدواریم سال آینده سال رونق اقتصادی باشد و بتوانیم از سرمایه و امکانات در راستای اهداف‌مان بیشتر استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به خرید حجم اینترنت اشاره کرد و گفت: در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات کمیته‌ای برای بررسی مجدد و نگاه به اقتصاد اینترنت تشکیل شده و امیدوارم در نیمه اول سال آینده این بررسی‌ها تمام شده و در کمیسیون تنظیم مقررات بتوانیم در این مورد تصمیم بگیریم.

واعظی در پاسخ به این‌که پیوست فرهنگی که ابتدا تحت نظر وزارت ارتباطات بود و در حال حاضر کمیسیون فرهنگی مجلس آن را تدوین می‌کند، اظهار کرد: حدود یک سال و نیم قبل در وزارت ارتباطات به عنوان یک پروژه مشاوری گرفتیم و نتیجه کار مشاور را به مرکز ملی فضای مجازی فرستادیم و جلسات زیادی برگزار شد. در حال حاضر این پیوست فرهنگی آماده شده و در دستور کار شورای عالی فضای مجازی است.

وی در ادامه گفت: مذاکره با شرکت‌های خارجی برای فروش سهام اپراتور ایرانیان نت در حال انجام است که البته اینگونه مذاکرات زمان می‌برد.

منبع: ایسنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد