از تلگرام جلوتر بودیم؛ سنگ‌­اندازی­‌ها مانع‌مان شد

به گزارش فناوری فرهنگی، میلاد موحدین مدیر اجرایی پیام‌­رسان «بیسفون» در همایش «تیک سوم» که در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برگزار شد به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی گفت: بیسفون قدیمی ­ترین پیام­رسان داخلی ا­ست که کار خود را از سال 91 شروع کرده و اولین نسخه خود را در انتهای سال  92 به بازار عرضه کرده است.

موحدین افزود: شرکت مادر مجموعه بیسفون، هلدینگ «تراشه سبز» است که از سال 78 در زمینه آی­پی، تامین پهنای باند و بحث اینترنت فعالیت می­ کند. سهامداران شرکت سه شخص حقیقی هستند که در روزنامه رسمی نامشان مشخص است.

وی در پاسخ به سوالی درباره توجیه اقتصادی فعالیت پیام‌­رسان بیسفون گفت: هزینه‌­های پیام رسان «بیسفون» بیشتر از محل پروژه­ معروف هلدینگ تراشه سبز به نام «بیستاک» (استفاده از کد 020 به جای 00 در تماس ­های خارجی) تامین می‌­شود. البته خود پیام‌­رسان بیسفون نیز درآمدزایی‌­های مشخصی دارد و تابه حال از چند ارگان پروژه­ اختصاصی‌­سازی بیسفون را به عنوان پیام‌­رسان داخلی‌­شان داشته­‌ایم.

وی راجع به چرایی عقب ماندن پیام­رسان­‌های داخلی از تلگرام افزود: به نظر بنده دلیلی که منجر به افول بیسفون در این مدت شد، عدم بلوغی بود که هم در ما، هم مردم و هم مسئولین وجود داشت؛ و در بین اینها از همه مهم تر عدم بلوغ در دولت، نهادها و وزارتخانه­ ها بود.

موحدین تصریح کرد: خیلی جالب است بدانید بیسفون برای اولین بار «کانال» را راه‌­اندازی کرد؛ قبل از آن که حتی تلگرامی وجود داشته باشد. پس از ایجاد کانال، مسئولین امر به ما فشار آوردند که افرادی که می­‌خواهند کانال ایجاد کنند باید مجوز «نشر برخط» بگیرند؛ چیزی که تصورش هم در حال حاضر خنده دار است. یا برای مثال این بلوغ وجود نداشت که وقتی بیسفون خدمات تماس را ایجاد می­‌کند، اپراتورها چگونه باید با آن مواجه شوند.

وی ادامه داد: نگاه صدا و سیما به ما، نگاه عجیب و غریبی بود. با این که شرکت دانش‌­بنیان بودیم و کار انجام می­ دادیم، اما نگاهش به این صورت بود که اصلا چرا باید شما را تبلیغ کنیم؛ جالب است که همین صدا و سیما بعدا آموزش عضویت در کانال های تلگرام را به مردم در تمامی شبکه­‌ها به مردم داد.

وی ادامه داد: البته عدم بلوغ خودمان هم در این افول نسبت به تلگرام تاثیرگذار بود. خود ما هم در حوزه فنی یک سری مسائل را نمی­ دانستیم. به همین دلیل سال 93 معماری بیسفون را بازطراحی کردیم و همچنین پروتکل اختصاصی جدید آماده کردیم و مسائل امنیتی بیسفون را ارتقا دادیم.

به گفته وی، نگاه ما به این صورت نیست که مسئولین و دولت چرا از ما حمایت نکردند و یا این که کاش نگاه حمایتی به ما داشتند؛ بلکه ما به عنوان بخش خصوصی فقط انتظار داریم که جلوی راه ما سنگ­اندازی نداشته باشند. حتی در جلسات به مسئولین گفته ­ایم که یا اقدامی انجام ندهید و یا حداقل همان اقداماتی که برای تلگرام انجام دادید را برای پیام ­رسان­ های داخلی نیز انجام دهید، نه بیشتر و نه کمتر.

وی ادامه داد: ما یک شرکت خصوصی هستیم و به دنبال این هستیم که بیزینس خود را گسترش دهیم. ما به دنبال سود هستیم، دنبال ارتباط با ارگانی نیستیم و دوست داریم اگر کسی بخواهد از ما حمایت کند، حمایتش از جنس حمایت واقعی باشد، وگرنه حمایت نکند.

وی هم­چنین درباره محور این همایش که موضوع «حریم شخصی» بود، در پاسخ به سوال مجری برنامه راجع به امنیت پیام­رسان خود، گفت: سوالی که صراحتا مدنظر افکار عمومی است این است که آیا اگر دولت یا هر ارگان خاص اطلاعات شخصی ما را از شما درخواست کنند در اختیارشان قرار می­ دهید؟ بنده یاد ندارم در بیسفون چنین اتفاقی افتاده باشد.

وی ادامه داد: در بحث دسترسی نهادها، حکومت، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و هرجایی که به هر دلیلی به این اطلاعات نیاز دارد، دو مدل نیاز به وجود می ­آید. یک بحث شکایت خصوصی به این معنا که یک نفر برای من مزاحمت ایجاد می­ کند است و معمولا هم این مسائل را پلیس فتا پیگیری می­ کند. بحث دوم، بحث امنیت عمومی است به این صورت که یک خرابکاری یا جاسوسی در حال رخ دادن است و یا به هر دلیلی نیاز به دسترسی است. درباره دو نوع دسترسی تعریف شده قانون وجود دارد و شاید ضعف اطلاع رسانی حکومت منجر به ضربه خوردن پیام­ رسان ­ها شده است. هر دوی اینها نه به محتوای پیام­ها که تنها به لاگ اتفاقات –مثلا به چه آی پی وصل شدید- نیازمندند و این کار صرفا با دستور مقام قضایی اتفاق خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: در مورد پیام­‌رسان بیسفون در این دو سالی که بنده بودم تنها یک بار در هفته گذشته اتفاق افتاد که درخواستشان این بود که فلان آی‌­پی مربوط به چه شماره‌­ای است.

موحدین اضافه کرد: اما درباره این که آیا افرادی می‌توانند به محتوای پیام­‌ها دسترسی داشته باشند  یا نه باید عرض کنم که این مورد یک ضابطه مشخصی دارد. یک قانون تحت عنوان اصل 25 در قانون اساسی معروف به «قانون شنود» موجود است. در کشور قضات انگشت­ شماری هستند که اختیار دارند راجع به این مسئله حکم صادر کنند که معروفند به قاضی‌­های اصل 25.  با وجود این قانون، آیین‌­نامه قوه قضاییه و فتوای مقام معظم رهبری به جرئت می‌­توان گفت که مشکل قانونی برای این موضوع وجود ندارد و هرگونه دسترسی به حریم شخصی افراد صرفا با دستورات قضایی خاص مربوطه ممکن است. بنده یاد ندارم در بیسفون چنین اتفاقی افتاده باشد و حقیقتا خیلی اتفاق استثنایی و خاصی است.

همایش تیک سوم که در روز سه شنبه 8 خرداد به همت بسیج دانشجویی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برگزار شد، میزبان نمایندگانی از پیام ­رسان سروش و بیسفون جهت پرسش و پاسخ دانشجویان و شاه میرزایی عضو حقیقی سابق شورای عالی فضای مجازی بود.

 

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد