از ماجرای اسباب‌بازی‌های پولساز چینی تا بازی برای تمرین زندگی

به گزارش فناوری فرهنگی، پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «تمرین زندگی» در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری واقع در خیابان حجاب گشایش یافت؛ جشنواره‌ای پر از اسباب‌بازی، عروسک و بازی؛ جشنواره شاد و مفرح که حال همه را خوب می‌کند.

مهمانان مراسم افتتاحیه این جشنواره، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش بودند؛ دو مسؤولی که آمدند تا از اسباب‌بازی‌های ایرانی و سهم آنها در یادگیری کودکان و باز اقتصادی کشور، دفاع کنند.

 اهداف پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی شامل «حمایت از کالای داخلی در راستای تحقق شعار سال(رونق تولید)»، «توسعه و ترویج کاربردها و کارکردهای بازی و اسباب‌بازی»، «برقراری ارتباط موثر میان طراحان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و همه فعالان حوزه بازی و اسباب بازی»، «کمک به ساماندهی صنعت اسباب بازی» و « فراهم آوردن زمینه طراحی و استقرار نظام نوآوری» است.

رویکرد جشنواره نیز شامل «توجه و اهمیت دادن به موضوع اسباب‌بازی به عنوان ابزاری تأثیرگذار در مراحل رشد کودک و نوجوان»، «ایجاد ارتباط میان نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه اسباب‌بازی»، «معرفی اسباب‌بازی‌های مؤثر در رشد جسمی و ذهنی کودکان و نوجوانان»، «آشنایی تولیدکنندگان اسباب‌بازی با نیازهای مخاطبان»، «ارائه و معرفی آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان داخلی»، «ایجاد فرهنگی انتخاب درست اسباب‌بازی»، «افزایش سطح اطلاعات عمومی در زمینه کودک، بازی و اسباب بازی» و «ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی استعدادها و رشد قوه خلاقیت نوجوانان و جوانان» است.

مراسم با یک کلیپ آغاز شد؛ کلیپ از آینده کودکان و تأثیر بازی‌هایی که آنها در دوران کودکی انجام می‌دهند و پس از آن هم سخنرانی‌های که روال عمده مراسم‌های افتتاحیه است.

اهمیت یادگیری از طریق بازی و اسباب‌بازی و توجه و حمایت از بازار اسباب‌بازی داخلی و تولیدکنندگان کشور، از نکاتی بود که در سخنرانی‌های امروز مورد توجه قرار گرفت.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه یادگیری از بدو تولد آغاز می شود، تصریح کرد: مهم‌ترین دوره یادگیری، دوره نوزادی تا پیش‌دبستانی و دبستانی است و هر چقدر بتوانیم جریان یادگیری در این دوره سنجیده‌تر و حکیمانه طراحی کنیم از آسیب‌های جامعه در برابر تغییرات پرشتاب و سنگین  جلوگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از پر متقاضی‌ترین عرصه‌های یادگیری که با روح، جان و فطرت سر و کار دارد، بازی است یعنی یادگیری مبتنی بر بازی باشد، گفت: بازی‌ها تخیل را رشد و خلاقیت را توسعه می بخشند و موجب می‌شوند که تعاملات دانش‌آموزان بهبود پیدا کند و ارتباط آنها را دیگران تقویت می‌کند ضمن اینکه با شادی و لذت همراه است همچنین افراد را برای ایفای نقش‌های جدیدی را در زندگی آماده می‌کند.

وی با بیان اینکه بازی‌ها و اسباب‌بازی یکی از گزینه‌های مهم یادگیری است، اظهار کرد: اسباب‌بازی برای گذران اوقات فراغت نیست بلکه کارکرد عمیق تربیتی و آموزشی دارد.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه بازی فرصت بی‌بدیل در برابر کارآفرینان و بازار اقتصاد دارد، ادامه داد: در حال حاضر سهم تجارت در دنیا بعد از مواد مخدر و تسلیحات، سوم است و ما در این اقتصاد می‌توانیم سهم مهمی داشته باشیم ضمن اینکه پیش از نیاز به تکنولوژی به خلاقیت و نوآوری نیاز دارد و می‌توانیم از این طریق هم به اقتصاد جامعه کمک کرده و هم یادگیری را فعال‌تر کنیم.

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز در این مراسم اظهار کرد: عنوان جشنواره مهم است یعنی اینکه بازی را تمرین زندگی بدانیم در واقع توجه به این معناست که ما بازی را بازی بشماریم و جدی بگیریم؛ بازی در تربیت نسل آینده نقش جدی دارد منتها ما در برنامه‌ها، آن توجه هدفمند و هوشمند را اعمال نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید بازی را در زندگی بچه‌ها جدی بگیریم، اضافه کرد: بازی‌هایی را دیدم که بچه‌ها را با کشتیرانی و اقتصاد آشنا می‌‌کند اما آیا اخلاق تجارت را نیز به آنها آموزش می‌دهیم؟ و یا ارزش‌های مؤید به اخلاق اقتصادی را کجا باید کودکان فرا بگیرند؟

معاون اقتصادی رئیس جمهور به اهمیت صنعت اسباب بازی شرکت کرد و گفت: چین رکورد ۳ میلیارد دلار صادرات در ماه را در سالی که گذشت زده است؛ صادرات چین از اسباب بازی بیش از صادرات نفت در شرایط کنونی ماست.

وی  تصریح کرد: سیاست دولت حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط است و بانک‌ها نیز باید حمایت کنند و حتماً واحدی ویژه مسؤول حمایت از اسباب بازی شود؛ همچنین صندوق کارآفرینی امید و صندوق شکوفایی و نوآوری باید به صنعت توجه ویژه‌ای داشته باشند.

در افتتاحیه جشنواره اسباب‌بازی، کودکان هم حضور داشتند که البته موقع افتتاح رسمی نمایشگاه، حضور آنها پررنگ‌تر شد و دو نفر از کودک و نوجوان گروه سوینا(نابینایان) به همراه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش روبان جشنواره بریده شد.

این کودکان نابینا به همراه گلاره عباسی بازیگر سینما و تلویزیون در این مراسم حضور داشتند.

پس از پایان افتتاحیه، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش به بازدید از غرفه‌های نمایشگاه پرداختند و با غرفه‌داران صحبت کرده و درباره برخی بازی‌ها و تأثیرات آنها به گفت‌وگو پرداختند.

بر خلاف انتظار از ساعت اولیه یک نمایشگاه که اصولا خلوت است اما در همین ساعات اولیه، تعدادی از خانواده‌ها با فرزندشان آمده بودند و از خلوتی نمایشگاه استفاده کرده و به تمام غرفه‌ها سر می‌زدند و اکثر بازی‌ها را هم امتحان می‌کردند.

نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی ایرانی امسال با حضور ۱۶۰ تولیدکننده اسباب‌بازی، ارائه ۲‌هزار اسباب‌بازی ایرانی، حضور بیش از ۶۰ طراح و عروسک‌ساز و معرفی ۴۰۰ عروسک در شهر عروسک‌ها در طول جشنواره ملی اسباب‌بازی در سالن سپهر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برپا شده است.

نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی نیز با شعار «بازی برای همه» با حضور ۲۷ شرکت و مؤسسه دولتی، خصوصی و نهادهای مردمی اعم از گروه‌های مشاوره بازی و بازی درمانی، مؤسسه‌های آموزش از طریق بازی، مدارس و مهدکودک‌ها با فرآیندهای آموزشی بازی محور، گروه‌های برگزارکننده رویدادهای بازی محور، فضاهای بازی آموزشی و موزه‌های اسباب‌بازی و برگزارکنندگان دوره‌های آموزشی تربیت مربی بازی در این دوره از جشنواره برگزار شده است.

امروز در شهر عروسک‌ها نیز، لیلی رشیدی به چند کودک کمک کرد که تئاتر شنگول و منگول را با عروسک‌ها اجرا کنند که البته مورد استقبال خانواده‌ها نیز قرار گرفت.

البته در بخش شهر عروسک‌ها، عروسک‌هایی برای اولین بار در معرض دید عموم قرار دارند و امسال طراحان هم پای کار آمده‌اند و برخی عروسک‌ها با طرح‌های جدید با تولید اندک به نمایش در آمده‌اند.

برگزاری نمایشگاه آثار طراحان و عروسک‌سازان ایرانی، شادپیمایی اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها (در روز اول و آخر جشنواره)، اجرای نمایش محیطی با موضوع بازی و اجرای تماشاخانه سیار در استان سیستان و بلوچستان همزمان با ایام جشنواره ملی اسباب‌بازی (توجه به مناطق کم‌برخوردار) از دیگر بخش‌های این جشنواره است که در طول هفت روز برگزار می‌شود.

 این جشنواره دارای بخش‌های مختلف از جمله «کمیته طرح و برنامه‌ریزی و برگزاری رویدادهای پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی»، «کمیته نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی ایرانی»، «کمیته نمایشگاهی ترویجی بازی و اسباب‌بازی»،  «کمیته علمی برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های علمی در حوزه اسباب‌بازی» و «کمیته داوری، انتخاب طرح ها و اسباب بازی‌های برتر ایرانی در سال ۹۷ تا شهریور سال ۹۸» است.

قرار است در این جشنواره 20 عنوان اسباب بازی جدید ایرانی با حضور تولیدکنندگان و کارشناسان حوزه اسباب‌بازی رونمایی شود؛ همچنین آیین رونمایی از کتاب‌های حوزه اسباب‌بازی، آیین رونمایی از تازه‌های اسباب بازی و تقدیر از فعالان و پیشکسوتان حوزه اسباب بازی انجام می‌شود.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «تمرین زندگی» از امروز تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد