اعطای تسهیلات 2 میلیارد تومانی در طرح تامین مالی جمعی به دانش‌بنیان‌ها

به گزارش فناوری فرهنگی، علیرضا دلیری دستیار ویژه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری  درباره تامین مالی جمعی برای توسعه کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: تامین مالی جمعی قسمتی از منابعی است که مردم دارند و می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و جزء منابع خرد است؛ برخی از افراد برای سرمایه‌گذاری منابع کلان ندارند و می‌خواهند با منابع جزئی سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: در دنیا روشی به نام تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) وجود دارد که پول‌های خرد را در قالب یک پلتفرم جمع‌آوری می‌کنند که از چهار طریق سرمایه‌گذاری، بدهی و وام، خیریه و کمک در پروسه‌ای سرمایه‌‌گذاری انجام می‌شود؛ لذا تمرکز اصلی ما نیز روی سرمایه‌گذاری است.

* جذابیت تامین مالی جمعی در حوزه استارتاپی و دانش‌بنیان‌ها

دستیار ویژه معاون علمی در ادامه گفت: با همفکری که صورت گرفت احساس کردیم تامین مالی جمعی در حوزه دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها می‌‌تواند جذاب باشد. این شرکت‌ها می‌توانند برای خروجی‌های خود از این طریق تامین مالی کنند و پول‌های خرد مردم را از طریق پلتفرم‌ها جمع‌آوری و به پروژه‌ها تزریق کنند؛ علی‌القاعده افرادی هم که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند قطعا از پروژه‌ها نیز سود خواهند برد.

دلیری اضافه کرد: تامین مالی جمعی را در قالب آیین‌نامه‌ای در بستر بازار سرمایه استارت زدیم به طوری که کارگروهی در فرابورس تشکیل شده تا مجوز بدهد؛ البته چارچوب قانونی نیز در این زمینه طراحی شده تا این پلتفرم‌ها با چه فرایندی مدیریت شوند، چه کسی دیتاها را رعایت کند و چه کسی کارهای اجرایی را انجام دهد و درنهایت پس از تسهیل در چنین کارگروهی مجوز داده می‌شود به طوری که پروژه‌ها در پلتفرم‌ها نمایش داده می‌شوند و افراد می‌توانند از طریق تزریق منابع سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

* ۲ شرکت دانش‌بنیان در انتظار دریافت مجوز تامین مالی جمعی

وی افزود: در حال حاضر ۴ کارگروه مجوز دریافت کرده‌اند و ۲ شرکت دیگر نیز در انتظار دریافت مجوز هستند. البته منتظر هستیم که شرکت‌ها پروژه‌هایشان را معرفی کنند و نخستین ‌سرمایه‌گذاری‌ها از تامین مالی جمعی صورت بگیرد.

دستیار ویژه معاون علمی گفت: در مرحله نخست تامین مالی جمعی هر پروژه تا سقف ۲ میلیارد تومان تامین می‌شوند.

دلیری گفت: مجوز گرفتن از بازار سرمایه شرایط خاصی دارد و به دلیل دغدغه‌ای که بورس برای منابع مردم در این حوزه دارد قطعا دقت‌‌های ویژه‌ای روی افراد انجام می‌دهد که چنین امری منجر می‌شود پروسه چنین کاری مقداری زمان‌بر شود.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد