انیمیشن ایران مشتری جهانی دارد/پخش ماهانه۱۴۰ساعت پویانمایی ازسیما

به گزارش فناوری فرهنگی، محم محمدرحیم لیوانی مدیر مرکز «صبا» طی یک نشست خبری از برنامه‌ها و مجموعه‌های تولیدی این مرکز برای تابستان ۹۸ که در اختیار شبکه‌ها قرار گرفته است، سخن گفت.

مسعود صفوی تهیه‌کننده «شکرستان»، امیر سحرخیز کارگردان و رییس هیات مدیره «انجمن صنفی انیمیشن»، رضا تقدسی مدیرعامل موسسه «حور» و بابک نظری کارگردان از دیگر افراد حاضر در این نشست بودند.

بسته ویژه «صبا» برای تابستان

لیوانی در ابتدای این نشست درباره بسته تابستانی انیمیشن‌ها عنوان کرد: ۴۲ ساعت برنامه‌های پویانمایی داریم که در هشت شبکه از شبکه‌های سیما پخش می‌شود. خوشبختانه در دوره جدید مدیریت صداوسیما تمرکز ویژه‌ای روی انیمیشن وجود دارد.

وی ادامه داد: در انتهای سال ۹۷ همه قول‌هایی که سازمان صداوسیما نسبت به تولیدات پویانمایی داشت محقق و همچنین همه تعهدات مالی در این زمینه انجام شده و بر این اساس می‌توانیم امید داشته باشیم سال پررونقی داشته باشیم.

لیوانی تصریح کرد: در حوزه‌های محتوایی تاکید بر سبک زندگی ایرانی اسلامی است. ما در حال رقابت هستیم و در این رقابت باید برگ برنده‌ای داشته باشیم تا مخاطبمان را جذب کنیم. آسیب‌های اجتماعی، رونق تولید و اقتصاد مقاومتی از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار قرار دارد و ما به سمت پویانمایی پاک می‌رویم.

ارتقای سطح تولیدات پویانمایی برای عرضه جهانی

مدیر مرکز صبا با اشاره به فروش آثار پویانمایی ایرانی در بازارهای جهانی عنوان کرد: تولیدات ما به سطحی رسیده است که شرکت‌ها در حوزه بین‌الملل خریدار آثار ما هستند و به این ترتیب فرهنگی که برآمده از سبک زندگی ماست، در خارج از کشور رواج پیدا می‌کند.

با سابقه‌ای که از بی بی سی داریم می‌دانیم چه اهدافی را دنبال می‌کند و بر ما لازم است که با تولیدات خود به نوعی مقابله کنیم. هرچند در حوزه اقتصاد سعی کردند ما را تحریم کنند اما در حوزه فرهنگ آنقدر غنی هستیم که می‌توانیم وارد عمل شویم وی افزود: بی بی سی شروع کرده است به تولید کار برای کودکان و این نشان از اهمیت کودک دارد. البته با سابقه‌ای که از بی بی سی داریم می‌دانیم چه اهدافی را دنبال می‌کند و بر ما لازم است که با تولیدات خود به نوعی مقابله کنیم. هرچند در حوزه اقتصاد سعی کردند ما را تحریم کنند اما در حوزه فرهنگ آنقدر غنی هستیم که می‌توانیم وارد عمل شویم.

لیوانی در ادامه با اشاره به مجموعه‌های پویانمایی تازه مرکز صبا اعلام کرد: ماهی بادکنکی، کوچولوهای کنجکاو، مثل نامه، پند پارسی، فصل جدید یوز ایرانی، فصل جدید شکرستان و… از جمله این مجموعه‌های پویانمایی است.

وی درباره تعداد قسمت‌های این آثار در مجموعه‌های بلند گفت: مجموعه‌های ما اکنون به آثار ۵۲ و ۱۰۰ قسمتی تبدیل شده است و همچنین حدود ۳۰۰ ساعت برنامه در حال نگارش داریم. سال گذشته هم ۱۳۰ تا ۱۴۰ ساعت برنامه پویانمایی به صورت ماهانه از شبکه‌های سیما پخش شده است و امیدوارم به پخش ۵۰۰ ساعت در سال طبق برنامه پنج ساله برسیم.

در ادامه صفوی تهیه‌کننده مجموعه «شکرستان» عنوان کرد: سری جدید شکرستان ۱۰۴ قسمت است که در فصل‌های ۱۳ قسمتی روی آنتن می‌رود و روایت شهاب حسینی نیز در این فصل‌ها وجود دارد. در «شکرستان» تغییر بنیادین رخ نداده و فقط تعداد کاراکترها بیشتر شده است.

وی ادامه داد: از سیاست‌های جدید مرکز صبا این است که در شبکه‌های اجتماعی هم حضور داشته باشد و قرار است ما انیمیشن‌های یک یا دو دقیقه‌ای بر این اساس تولید کنیم.

حضور هنرمندی مثل شهاب حسینی به مردم پسندتر شدن انیمیشن کمک می‌کند

صفوی با اشاره به حضور شهاب حسینی در مجموعه «شکرستان» به‌عنوان صداپیشه و راوی، تأکید کرد: استفاده از هنرمندانی چون شهاب حسینی به مردم‌پسندتر شدن انیمیشن کمک می‌کند و این اتفاق در حوزه‌های دیگر هم رخ داده است.

رضا تقدسی مدیرعامل موسسه «حور» نیز درباره همکاری با تلویزیون گفت: ما حدود ۳۰ سریال برای تلویزیون ساخته‌ایم که از جمله کارهای ما مهارت‌های زندگی با ۵۰۰ قسمت تولید از بلندترین مجموعه‌های ایرانی بوده است.

وی با بیان اینکه تلویزیون بزرگترین حامی تولید انیمیشن در ایران است، گفت: ایران تنها کشوری است که یک شبکه تخصصی انیمیشن داشته و آن تعطیل شده است. ما نه تبلیغ درستی داریم و نه آثار را نقد و بررسی می‌کنیم و امیدوارم انیمیشن در پخش با بی‌مهری مواجه نشود.

سحرخیز رییس هیات مدیره انجمن صنفی انیمیشن نیز در این جلسه اظهار کرد: هدف انجمن کمک به گسترش بازار انیمیشن و فعالان این حوزه بوده است.

وی ادامه داد: یکی از تغییرات در حوزه انیمیشن این بوده است که تولیدات به سمت استودیو محور شدن بروند. البته بحث نقدینگی بسیار کمک می‌کند که استودیوها سر پا بمانند.

سحرخیز در پایان سخنانش خبر داد که قرار شده آثار پویانمایی توسط انجمن منتقدان نقد شود.

بابک نظری کارگردان انیمیشن هم در این نشست درباره آثار تولیدی بیان کرد: ما ساخت «حالا با ما» را با استانداردهای بین‌المللی آغاز کردیم که به کره و چند کشور دیگر فروخته شده است و چند مجموعه دیگر هم در دست تولید داریم.

لیوانی در بخش دیگر این نشست عنوان کرد: تروریسم اقتصادی که دشمنان در تلاشند برای ما ایجاد کنند باعث شده است که خریداران به سختی سمت ما بیایند اما چون کیفیت کارها بالاست خریدها با اطمینان ادامه پیدا می‌کند.

وی در پایان از دستور کار قرار گرفتن ساخت تولیداتی با محوریت موضوعات قرآنی اشاره و عنوان کرد: مجموعه‌هایی را به شکل کارهای تک قسمتی و فیلم‌های بلند و نیمه بلند با محوریت پیامبران و همچنین کارهایی را بر اساس آموزه‌های قرآنی می‌سازیم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد