اهدای بسته‌های آموزش مجازی و نوشت‌افزار برای کودکان مناطق محروم

به گزارش فناوری فرهنگی، نشست خبری سومین پویش ملی مشق احسان  با حضور محمد ترکمانه، مدیر عامل بنیاد احسان، سعید حسینی دبیر پویش «مشق احسان» و جمعی از اهالی رسانه در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

«مشق احسان» تلاشی برای برقراری عدالت آموزشی

ترکمانه در ابتدای این نشست با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عقب افتادگی گسترده‌ای در حوزه آموزشی داشتیم، گفت: آن زمان ۲۷ میلیون نفر بالای ۶ سال در کشور زندگی می‌کردند که ۵۲ درصد آنها بی‌سواد بودند اما بعد از انقلاب ۹۰ درصد از جمعیت کشور باسواد هستند.

وی افزود: از همان ابتدای انقلاب دستگاه‌هایی مأمور رفع بی‌سوادی در کشور شدند که یکی از آنها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بود؛ این ستاد نهضت مدرسه‌سازی را در کشور شروع کرد و امروز نزدیک به ۱۵۰۰ مدرسه توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ساخته شده است و این مسیر همچنان ادامه دارد.

ترکمانه خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که ستاد اجرایی فرمان امام بعد از حوزه سخت افزاری در حوزه آموزش دنبال کرده بحث راه اندازی پویش مشق احسان است که بر عدالت آموزشی تمرکز کرده و سه سال است که این پویش برگزار می‌شود و بزرگترین و مؤثرترین پویش به شمار می‌رود.

بسته‌های آموزش مجازی در کنار نوشت‌افزار برای کودکان مناطق محروم

مدیرعامل بنیاد احسان با اشاره به تفاوت‌های «مشق احسان» در سال جاری گفت: طی دو سال گذشته ۴۰۰ هزار بسته آموزشی از این طریق توزیع شده است، البته امسال به دلیل شیوع کرونا بسته‌های مشق احسان را هوشمند کرده‌ایم تا بتوانیم محتوای خوب آموزشی را از طریق آن در اختیار دانش آموزان بگذاریم.

ترکمانه در ادامه اظهار کرد: علی‌رغم اینکه در استان تهران مؤسسات زیادی برای تقویت دانش آموزان از لحاظ محتوایی وجود دارد اما بسیاری از دانش آموزان در استان‌های محروم دسترسی به این مؤسسات ندارند، از این رو امسال هدف‌گذاری کردیم تا در این حوزه نیز ورود کرده و بتوانیم محتوای مورد نیاز را تأمین کنیم.

«مشق احسان» فرصتی برای رونق تولید

ترکمانه به مسئله کارآفرینی به واسطه راه‌اندازی «مشق احسان» نیز اشاره کرد و گفت: پویش مشق احسان در حوزه تولید نوشت افزار ایرانی نیز اتفاقات خوبی را رقم زده تا جایی که از تعطیلی ۱۰۰ کارگاه تولیدی جلوگیری شده و علاوه بر اشتغالزایی برای ۳۰۰ نفر از بیکاری بیش از ۱۰۰۰ نفر هم ممانعت شده است در اصل یکی از اهداف راه اندازی این پویش بحث افزایش تولیدات کارگاه‌ها و جلوگیری از تعطیلی آنهاست.

مدیر عامل بنیاد احسان به مسئله فرهنگ‌سازی از طریق «مشق احسان» نیز اشاره کرد و اظهار کرد: هدف بعدی ما نیز فرهنگسازی بوده چرا که پیش‌تر اکثر المان‌های به کار رفته در نوشت‌افزارهای خارجی بود در حالی که ما بزرگترین اسطوره‌های ملی و فرهنگی را داشته و در کنار آن شهدای بسیاری را نیز داریم اما در این زمینه دچار فقر بودیم. امسال تلاش کردیم تا حتی یک حرف لاتین نیز داخل بسته‌های توزیعی نوشت‌افزار وجود نداشته باشد.

پشتیبانی آموزشی در کنار اهدای نوشت‌افزار

ترکمانه با تاکید بر اینکه در حال ذائقه سازی برای دانش آموزان هستیم گفت: بسته‌های هوشمند امسال چند ویژگی دارند که یکی از آنها بحث استعدادیابی دانش آموزان است. بسیاری از دانش آموزان ما در مناطق محروم استعدادهای خوبی دارند اما چون در منطقه محروم هستند به این استعدادها توجه نمی‌شود، از این رو گروه‌های جهادی را برای این زمینه فعال کردیم.

او تصریح کرد: پشتیبانی آموزشی از دانش آموزان را نیز در سال جاری خواهیم داشت چرا که کرونا باعث شده بسیاری از دانش آموزان با مشکل محتوایی مواجه شوند اما این پشتیبان‌ها بحث آموزش را برای آنها پیگیری خواهند کرد. همچنین در جلد نوشت افزارهای امسال با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده تلاش کردیم تا زندگی نامه و خاطرات شهدا در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد.

خدمات ویژه «مشق احسان» به کودکان سیستان و بلوچستان

مدیر عامل بنیاد احسان با تاکید بر اینکه برای دانش آموزانی که به مدرسه می‌روند نیز بسته‌های بهداشتی ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: امسال یک میلیون بسته نوشت افزار در میان دانش آموزان توزیع خواهد شد که ارزش هر کدام از آنها ۱۵۰ هزار تومان است. همچنین کیف‌هایی را برای دانش‌آموزان در نظر گرفتیم که توسط فعالین صنایع دستی در شهرهای مختلف تولید شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان که بیشترین آمار کودکان بازمانده از تحصیل را دارد، خدمات ویژه‌تری را با همکاری وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم که از جمله آن می‌توان به راه اندازی سرویس مدارس تا تهیه نوشت‌افزار مورد نیاز اشاره کرد.

کودکان کار تحت پوشش «مشق احسان»

مدیر عامل بنیاد احسان با اشاره به مشارکت گروه‌های جهادی و مردمی در توزیع بسته‌های نوشت‌افزار در میان مناطق محروم تصریحکرد: هر میزانی که مردم در پویش مشق احسان مشارکت می‌کنند، ستاد اجرایی فرمان امام آن را دو برابر می‌کند؛ البته کودکان کار یا افراد مستضعف نیز که در شهرهای بزرگ و به ظاهر برخوردار زندگی می‌کنند هم تحت پوشش قرار می‌گیرند. برای این کار در همه استان‌ها شورای مشق احسان را تشکیل داده‌ایم که در آن از امام جمعه گرفته تا مسئولان استانی عضو هستند و افرادی که توسط گروه‌های مردمی شناسایی شده به این شورا معرفی می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه در تهران برای کودکان کار با مجموعه‌های فعال در این زمینه تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم، یادآور شد: امسال با توجه به شرایط ایجاد شده در بسته‌های توزیعی هم بحث مواد بهداشتی را مدنظر قرار داده و هم محتوای آموزشی را دنبال کرده‌ایم و برای این کار نیز از پلتفرمی استفاده می‌کنیم که در حوزه محتوای آموزشی ارائه خدمات می‌کند.

هوشمندسازی توزیع بسته‌های «مشق احسان»

در ادامه این نشست سعید حسینی دبیر سومین پویش ملی «مشق احسان» در سخنانی با بیان اینکه امسال با توجه به شیوع کرونا تلاش کرده‌ایم تا علاوه بر تأمین نوشت‌افزار، سایر حوزه‌های مرتبط با آموزش را نیز پوشش دهیم، گفت: تا سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ دانش آموز نیازمند داشتیم اما امسال با توجه به شرایط اقتصادی این میزان به دو میلیون دانش آموز رسیده، البته این بدان معنی نیست که اگر به آنها کمکی نشود از تحصیل باز می‌مانند بلکه پویش مشق احسان درصدد کمک به آنهاست.

وی افزود: ویژگی مشق احسان این است که با مشارکت گروه‌های مردمی و جهادی دنبال می‌شود و تا امروز ۵۰۰۰ گروه جهادی پای کار آمده‌اند البته امسال برای اولین بار بحث توزیع را نیز هوشمند کرده‌ایم تا از موازی کاری در مناطق مختلف جلوگیری شود.

تهیه لوازم هوشمند آموزشی به شکل قسطی و با مشارکت خیرین

دبیر پویش «مشق احسان» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در بسته‌های در نظر گرفته شده برای دانش‌آموزان مناطق محروم، به مسئله تأمین تبلت و گوشی هوشمند نیز توجه شده یا نه، گفت: با بازخوردهایی که دریافت کرده‌ایم بسیاری از مناطق محروم در وضعیت سفید و زرد هستند، به همین دلیل مدارس در آنها برقرار است؛ از این رو در عمده این مناطق نیاز به وسایلی مانند کیف و سایر لوزام التحریر بیشتر احساس می‌شود.

حسینی ادامه داد: برای مرحله دوم پویش «مشق احسان» نیز طرحی را داریم که براساس آن با برخی از بانک‌ها و مجموعه‌های ذی‌ربط رایزنی کرده تا هم بتوانیم تجهیزات مورد نیاز مانند تبلت را با هزینه کمتری دریافت کنیم و هم خیرین بتوانند هزینه خرید آنها را به صورت قسطی پرداخت کنند. قطعاً اگر این اتفاق بیفتد فضای سخت افزاری آموزش غیرحضوری را نیز تحت پوشش قرار داده‌ایم.

حسینی در پایان به مسئله توجه ویژه سومین پویش «مشق احسان» به مسئله کرونا و شرایط فعلی کشور نیز اشاره کرد و گفت: بر روی جلد نوشت‌افزارها علاوه بر المان‌های مربوط به شهدا و قهرمانان کشور بحث مدافعان سلامت و موضوع کرونا را نیز در نظر گرفته‌ایم.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد