اگر نسل جوان روستاها را ترک کنند گردشگری روستایی حذف می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در جمع انجمن‌های بوم گردی استان‌ها گفت: تشکل‌های حرفه‌ای برای بهبود شرایط و اوضاع نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند. جامعه حرفه‌ای بوم‌گردی متشکل از افراد متخصصی است که بر تمامی امور این حوزه اشراف کامل دارد و نگاه ما نیز به تشکل حرفه‌ای دقیقاً چنین چیزی بود که شاهد هستیم.

وی با اشاره به اهمیت هم‌افزایی و مشارکت بخش خصوصی و دولت در کنار یکدیگر، افزود: معاونت گردشگری به عنوان بخشی از بدنه دولت از جایگاه سیاسی برخوردار است که برای ورود به برخی مسائل محدودیت‌هایی دارد، وظیفه تشکل‌ها این است که در چنین حوزه‌هایی ورود کنند.

وی با بیان اینکه جامعه روستایی بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت دارد، افزود: نسل جوان ما در روستاها مهاجرت به شهرها را ترجیح می‌دهند که این آسیب بزرگی است و اگر این روند ادامه داشته باشد، گردشگری روستایی از سبد گردشگری کشور حذف خواهد شد. در آینده با برگزاری جلسات تکمیلی و تخصصی و مشارکت با جامعه دانشگاهی به شناسایی راهکارهایی برای این آسیب می‌پردازیم و برنامه‌ای را برای این مسیر برنامه‌ریزی می‌کنیم.

تیموری به برنامه‌های در حال انجام در حوزه گردشگری روستایی اشاره کرد و گفت: هم اکنون در حال آماده کردن سند توسعه بخش گردشگری روستایی هستیم که در سال جاری تکمیل می‌شود و نقشه راهی برای این حوزه خواهد بود. همچنین در این سند به موضوع بوم‌گردی که جز مهمی از گردشگری روستایی است، تاکید خواهد شد.

تیموری با اشاره به دسته‌بندی روستاها تصریح کرد: قالبی را که برای شهرها انجام دادیم در مورد روستاها نیز اعمال خواهیم کرد و بر این اساس هیچ روستایی از لیست روستاهای هدف گردشگری حذف نخواهد شد، بلکه در یکی از چهار دسته دوستدار گردشگر، متعهد به توسعه گردشگری، روستای هدف و روستای مقصد گردشگری طبقه‌بندی می‌شود.

وی در ادامه به برخی دغدغه و چالش‌هایی که در نشست مطرح شد پاسخ گفت.

موافقت وزیر در خصوص صدور و تمدید مجوزها با دو امضای مدیر کل استان و رئیس جامعه تشکل حرفه‌ای یکی از موضوعاتی بود که تیموری به آن اشاره کرد و نرخ بیمه دیگر موضوعی بود که معاون گردشگری به توضیح درباره آن پرداخت.

وی در ارتباط با بسته حمایت گردشگری که در دولت در حال تدوین است، گفت: در این بسته واحدهای بوم‌گردی در قالب بنگاه دیده شده‌اند و ما در تلاش هستیم این فعالیت را به شکل یک کار رسمی و اشتغال‌زا معرفی کنیم که داشتن کد بیمه کارگاه و کد رسمی اشتغال برای پرسنل جزو ملزومات این کار است.

معاون گردشگری در خصوص عدم تناسب بین کیفیت و کمیت واحدهای بوم‌گردی در کشور توضیح داد: در ابتدای کار ضوابط محکمی وجود نداشت و به همین دلیل مجوزهای بسیاری داده شد و این واحدها با سرعت رشد کردند. هم‌اکنون مجموعه مقررات و رتبه‌بندی اقامتگاه‌های بوم‌گردی نهایی شده و در حال آموزش ارزیابان هستیم.

تیموری درباره تعیین تعرفه و نرخ‌های واحدهای بوم‌گردی گفت: بر اساس بخشنامه‌ای که از سال گذشته تصویب و ابلاغ شده است، واحد بوم‌گردی نرخ پیشنهادی خود را به تشکل اعلام و پس از تأیید و امضای استان و تشکل نرخ‌گذاری نهایی انجام می‌شود و هر روندی غیر از این تخلف است.

وی درباره نحوه تعیین نرخ‌های پیشنهادی تاکید کرد که نرخ‌ها با نگاه رقابت‌پذیری خدمات تعیین شود و اینگونه نباشد که منطقه‌ای به دلیل نرخ‌گذاری بالا از مقصد گردشگری کشور خارج شود.

معاون گردشگری به توافق با وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: هر نقطه‌ای که از لحاظ زیرساخت فناوری دچار مشکل است اعلام و گزارش کنید. این قول صد در صد را از وزیر ارتباطات گرفته‌ایم که هر مشکلی در این راستا پیگیری و مرتفع خواهد شد.

وی در پاسخ به دغدغه‌ای مبنی بر اهمیت آموزش واحدهای بوم‌گردی توضیح داد: مجموعه‌ای در قالب آموزش‌های عمومی و تخصص آماده شده است که بوم‌گردی‌ها را نیز شامل می‌شود و واحدها ملزم به رعایت آن هستند.

تیموری همچنین طرح سفرهای خانه به خانه و سفرهای خانوادگی که از سوی این تشکل مطرح شد را مفید دانست و گفت: با توجه به فضای کنونی این نوع سفرها می‌توانند سفرهای قابل دفاع و فرهنگسازی باشند که اگر سفر را در مسیر تخصصی هدایت کنیم آسیب‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

در پایان این جلسه با رونمایی از جشنواره گردشگری روستایی توسط معاون گردشگری این جشنواره در سه بخش عکس، فیلم و ایده شروع به کار کرد و تا پایان آذرماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

«گردشگری خلاق و کسب‌وکارهای بوم گردشگری»، «اقامتگاه‌های دوستدار محیط زیست، نمونه‌هایی از کسب‌وکارهای پایدار»، «ارتباط با خوراک‌های بومی با بوم گردشگری»، «احیای رویدادها و مناسبت‌ها در بستر گردشگری»، «نقش اقامتگاه بوم‌گردی در معرفی و احیای میراث ناملموس» و «صنایع‌دستی و تولیدات بومی در ارتباط با توسعه گردشگری جامعه بنیاد» مهمترین سرفصل‌هایی هستند که برای این جشنواره تعریف شده‌اند.

همچنین برگزاری کارگاه‌های توان‌افزایی، نشست‌های تخصصی با فعالان مرتبط به بوم‌گردی در استان‌ها از جمله برنامه‌های جانبی جشنواره هستند.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد