این انیمیشن را همه دیدند جز صداوسیما!

به گزارش فناوری فرهنگی، امید سیفی ـ سازنده انیمیشن «من یک درخت هستم» که به تازگی به مرحله نهایی جشنواره ایندیپندنت انگلستان راه پیدا کرده است با انتقاد از شرایط موجود در حوزه انیمیشن گفت: یکی از مسائلی که در بخش انیمیشن وجود دارد این است که روابط خیلی قوی است. من ۱۳ سال است که در صداوسیما هستم. دقیقا بهترین سال‌های زندگی‌ام را آنجا بوده‌ام. یعنی از ۱۸ سالگی تا ۳۰ سالگی. در این مدت حتی یک کار تصویری هم نتوانسته‌ام انجام دهم در صورتی که آدم‌هایی بودند که یکی دو سال کار کردند و با رابطه آمدند و کار گرفتند. من خیلی طرح دارم. از ۱۵ سالگی اولین کارم را انجام دادم و برای مرکز همدان فرستادم. گفته بودند این را می‌خریم اما بعدا گفتند سنت کم است و سه سال مرا بازی دادند.

سیفی افزود: وقتی ۱۸ سالم شد تازه گفتند بیا اینجا که آن هم بعد از این بود که در یک جشنواره مقام آورده بودم. یک بار روابط عمومی مرکز همدان یک دی وی دی به من داد که همان کار خودم بود که دو سال قبلش برایشان ارسال کرده بودم. اسم خودم روی آن نوشته شده بود. گفتند ببین کار چه کسی است اگر خوب است جذبش کنیم!

او گفت: در جشنواره پویانمایی موردی داشتیم که سه بار جایزه گرفته است؛ یعنی یک کار تکراری چند بار جایزه گرفته است. جالب اینجاست که ما سبک های مختلفی در انیمیشن داریم که راحت ترین آن‌ها جایزه بهترین کارگردانی ایران را می گیرد. من این حالت عدم ضابطه مندی را در این سال‌ها در صداو سیما دیدم و به ته خط رسیدم. من کارهایی برای پخش داشتم اما گفتند برو در پروژه‌های دیگر کار کن؛ یعنی به عنوان یکی از عوامل در پروژه کار کن در صورتی که در کارهایی که انجام دادم همه کاره خودم بودم اما همیشه اسم افراد دیگر رفته است.

او همچنین از بی توجهی مسوولان نسبت به انیمیشن هم انتقاد کرد و گفت: انیمیشن نسبت به کارهای تولیدی تصویری ساختار گرانی ندارد اما خود سازمان صداوسیما و شبکه‌ها تمایل کمی نسبت به انیمیشن دارند.

سیفی در ادامه کرد: نگاه مسوولان به انیمیشن سطحی است و مدیران می‌گفتند چند سال پیش می‌خواستند بخش انیمیشن را تعطیل کنیم. اما از آنجا که رهبری به انیمیشن نگاه ویژه‌ای داشتند و در سخنرانی‌شان درباره انیمیشن صحبت کرده بودند، تلویزیون جشنواره پویانمایی را راه انداخت. اما این جشنواره هم سطحی است. این جشنواره برای بچه‌های حوزه انیمیشن برپا می‌شود اما خود مسوولان با خانواده‌هایشان می‌آیند و برایشان حالت تفریحی دارد و انیمیشن را زیاد جدی نمی‌گیرند.

این انیمیشن ساز جوان ادامه داد: از لحاظ کاری در این چند سال نیروی کاری خوبی آموزش دیدند و آمدند بالا اما رونق کار کم است. من ۱۳ است که در صداوسیما کار می‌کنم. کارهایی که می‌توانیم در صداو سیما انجام دهیم در بخش های خصوصی انجام می شود که تعداد آن‌ها هم خیلی کم است.

او درباره انیمیشن «من یک درخت هستم» که تا کنون در چندین جشنواره خارجی شرکت داشته است، توضیح داد: «من یک درخت هستم» تا به امروز در ۳۲ جشنواره بین‌المللی شرکت داشته و دوبار هم در آمریکا اول شده است. یکی از مکتب‌های انیمیشن مکتب زاگرب است در کرواسی که انیمیشن‌های خاصی دارد و این انیمیشن به این جشنواره که حتی از جشنواره ایندیپندنت انگلستان هم معتبرتر است راه پیدا کرده اما در داخل در هیچ جشنواره یا رویدادی منتشر نشده و راه پیدا نکرده است.

سیفی با بیان اینکه انیمیشن‌ها میتوانند پیام‌های آموزشی را بهتر و تاثیرگذارتر منتقل کنند، گفت: یکی از خصوصیت‌های انیمیشن این است که خانواده‌ها همه با هم می‌توانند ببینند و محدودیت سنی ندارد. ساختار انیمیشن برای بیننده جذاب است بنابراین بازتاب و انعکاسش خیلی بیشتر از دیگر کارهای تصویری است.

او در پایان از طراحی سیستم موشن کپشن خبر داد و گفت: سیستمی داریم به اسم سیستم موشن کپشن که حرکت انسان را ضبط می‌کند و روی کاراکترها اعمال می کند. در انیمیشن پرکارترین و زمانبرترین بخش همین بخش انیمیت است. این سیستم از خارج وارد می‌شود و با این وضع دلار قیمتش بالای یک میلیارد است ولی من در این چند سال اخیر توانستم این سیستم را طراحی و مهندسی معکوس کنم.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد