بازی به عنوان بخش مهمی در فرآیند تربیت کودکان است و صنعت اسباب‌بازی به عنوان صنعت دانش‌بنیان، از پتانسیل بالای صادرات غیرنفتی برخوردار است.

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جریان افتتاحیه پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس‌جمهور، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی (دهکده بازی‌ها) از تمامی مجموعه‌های شرکت کننده در این بخش بازدید به عمل آوردند.

در جریان بازدید از نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس¬جمهور گفت: «جشنواره اسباب بازی در این سال ها بسیار رشد کرده، بویژه جشنواره امسال که با تاکید بر مفهوم تمرین زندگی برای بازی، موضوع بسیار جدی را مورد توجه قرار داده است. همچنین حضور تولید کنندگان  و رشد تعداد محصولاتی که امسال عرضه شده بسیار امیدوار کننده بود.»

وی افزود: این صنعت در سیاست های دولت  به عنوان صنایع کوچک و متوسط با توان اشتغال‌زایی بالا می‌تواند مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. ایشان ابراز کرد:«چیزی که به وضوح دیده می¬شد، رشد صنعت اسباب بازی به عنوان صنعت دانش‌بینان و با رویکرد اسلامی ایرانی بود .در این جشنواره، محصولات به مفاهیم و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی نزدیک تر بودند و توجه به این موضوع و طراحی ها با اشاعه ی فرهنگ کشور خوشحال کننده است این ها همه زمینه های رشد این صنعت محسوب می¬شود.».

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور با اشاره به اینکه رقم صادرات چشمگیر نیست اما رو به افزایش است گفت:« این جشنواره نشان می¬دهد که آمادگی لازم برای بهبود وضعیت صادرات وجود دارد و تحولات ارزی هم که رخ داده قابلیت صادراتی محصولات اسباب بازی ایرانی را بیشتر کرده و شاهد رقابت خوبی در بازار داخلی با کیفیت بالا و قیمت مناسب  هستیم. بنابراین این صنعت پتانسیل گرفتن یک سهم قابل توجهی از بازار منظقه و بلکه بازار جهانی را نشان می¬دهد.»

در همین راستا، حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش درمورد نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی چنین گفت :«این نمایشگاه یک گام مهم در زمینه ی آموزش بهتر از طریق بازی و حامل چند پیام اساسی است. اول اینکه بازی فقط بازی نیست بلکه بخشی مهم از تربیت است و  برای اینکه بتوانیم تربیت را تعمیق ببخشیم و از حافطه محوری به سمت مهارت محوری و توسعه ی فکر، خلاقیت و نوآوری بچه ها حرکت کنیم نیازمندآموزشی بازیگونه هستیم و امیدواریم همه ی مدیران مدارس از این نمایشگاه بازدید کنند ایده بگیرند.» .

وی ضمن تاکید بر اینکه معلمین باید از روش های مبتنی بر آموزش استفاده کنند گفت:« در حال حاضر اتاق بازی برای مدارس پیش بینی شده است تا مسئولین مدارس ساعت مخصوصی مبتنی بر نیاز های خود و مخاطبین برنامه ریزی کنند. امیدواریم این روش به تدریج توسعه پیدا کند.ضمن اینکه در روش آموزش بازی محور  مفاهیم عمیق تر منتقل و مهم تر از آن آموزش برای دانش آموزان جذاب تر می-شود.»

محسن حاجی میرزایی وزیرآموزش و پرورش در پایان افزود:« جذابیت روش آموزش بازی¬محور از این جهت است که با فطرت، خواسته ها و تمایلات بچه ها سازگار است. با این شیوه کودکان فقط روی نیمکت نمی¬نشینند بلکه علاوه بر درگیری ذهنی فعالیت¬های فیزیکی یا خلاقانه دارند که قوه تصمیم گیری آن¬هارا دخیل میکند بنابریاین این روش عامل موثری در فرایند یادگیری خواهد بود.»

 

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد