برای دیده شدن در دنیا نیاز به کیفیت و هویت داریم

 به گزارش پایگاه فناوری فرهنگی، برنامه “گفت‌وگوی علمی” با موضوع تاسیس نخستین ایده بازار انیمیشن و بازی های رایانه ای و با حضور دکتر محمد صادق لباف دبیر کل سمپوزیوم بین المللی انیمیشن و بازی های رایانه ای و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، مهندس مجتبی علی اکبری مدیر اجرای سمپوزیوم بین المللی انیمیشن و بازی های رایانه ای و احمد احمدی معاون بازرگانی و بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای روانه آنتن شد.

دکتر محمد صادق لباف با بیان اینکه در شروع برنامه کاری مان سعی کردیم سند چشم انداز بیست ساله ایران را بررسی کنیم، گفت: در آن سند، مطالب و بخش هایی به بازی های رایانه ای اختصاص خواهد داشت. ما شاهد افزایش تقاضا از سوی مردم برای انیمیشن و بازی های رایانه ای هستیم و به همین دلیل ما را بر آن داشت از نظر محتوایی باید در این دو حوزه محتوای غنی مناسب با اهداف اسلامی و ایرانی تدوین کنیم.

وی با بیان اینکه علت تشکیل سمپوزیوم غنی کردن محتوا و افزایش تولیدات در دو حوزه انیمیشن و بازی های رایانه ای است، بیان داشت: ما باید سطح هنر انیمیشن و بازی های رایانه ای را با کمک همه دست اندر کاران و هنرمندانی که در کشور و یا خارج از کشور فعالیت می کنند اعطلا ببخشیم.

دبیر کل سمپوزیوم بین المللی انیمیشن و بازی های رایانه ای ادامه داد: صنعت انیمیشن در کل دنیا به عنوان شاخص بسیار مهم در صادرات غیر نفتی بسیاری از کشورها دیده شده است و حتی کشورهایی که از نفت نیز بهره مند هستند نیز از این موضوع بهره می برند و جایگاه ویژه ای دارند.

لباف به جایگاه مالی این صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: گردش مالی زیادی در این حوزه وجود دارد که متاسفانه سهم ایران با تمام توانمندی هایی که در این عرصه داریم، تقریبا ناچیز و نزدیک به صفر است. اگر بتوانیم با توجه به اهدافی که داشتیم، فعالیت کنیم، این سمپوزیوم راهی برای رسیدن به این اهداف خواهد بود.

وی با اشاره به سیاست گذاری های علم و فناوری در سند چشم انداز بیست ساله گفت: در این قسمت قرار است ایران جایگاه برتر منطقه در این حوزه باشد. انیمیشن نیز که یکی از مصادیق علم و فناوری است کاربردهای متفاوت و زیادی در همه حوزه ها دارد از جمله علم و فناوری و آموزش و سرگرمی.

دبیر کل سمپوزیوم بین المللی انیمیشن و بازی های رایانه ای ادامه داد: به دلایل ذکر شده، این سمپوزیوم تشکیل شد تا استعدادهای برتر در این حوزه ها کشف شوند و ایده های صنعت بازی های رایانه ای به ایده های تجاری تبدیل شود و اینکه بتوانیم اهدافی که در فرهنگ نظام ایرانی و اسلامی داریم را در قالب دو صنعت به دنیا ارسال کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: این سمپوزیم در دانشگاه صنعتی شریف کار خود را حدود چهار ماه پیش با کمک ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر ارگان های دیگر مانند وزارت ارشاد و بنیاد بازی های رایانه ای آغاز به فعالیت کرد.

وی با اشاره به جلسه شورای سیاست گذاری این سمپوزیوم گفت: در آخرین جلسه ای که در شورای سیاست گذاری این سمپوزیوم داشتیم، ده محور نهایی شد و قرار شد بر اساس آنها عمل کنیم.

احمد احمدی در خصوص جداسازی انیمیشن و بازی های رایانه ای گفت: در کشوری که در دو حوزه دارای سبک هستند و صادرات خوبی دارند این دو حوزه جدا هستند ولی در ایران هر دو صنعت ضعف دارند. لذا خیلی بد نیست که این دو صنعت در ایران با هم یکی باشند زیرا باعث هم افزایی می شوند.

معاون بازرگانی و بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای افزود: در صورت که بعد نیاز به جدا کردن آنها از یکدیگر باشند، مشکل خاصی نخواهیم داشت چون بازار متفاوتی دارند و هر کدام جایگاه مشخص خاص خودشان را دارند و اتفاقا می تواند کمک کند تا افرادی که به صورت جداگانه و فردی دارند فعالیت می کنند، به واسطه این، زیر یک چتر قرار بگیرند.

مهندس مجتبی علی اکبری در ادامه با بیان اینکه این سمپوزیوم قرار است اواخر بهمن ماه برگزار شود، اظهار داشت: این سمپوزیوم از حدود چهار ماه پیش آغاز شده است و تا انتهای بهمن ماه به طول می انجامد.

وی افزود: موضوع رسانه و محتوا سازی به تمام ارگان ها و سازمان ها ارتباط دارد و عملا فقط بنیاد بازی های رایانه ای روی موضوع بازی و گیم اشراف دارد و یا در بحث محصولات فرهنگی و مجوزات فیلترگذاری را انجام می دهند. در جریان سازی ها و فرهنگ سازی ها نیاز به یکسری خطوط فکری داریم که با قالبی مخاطب پسند در بازار روز دنیا وارد شویم. در غیر این صورت دنیا ما را نمی بیند و تنها می توانیم به جامعه ای خیلی محدود خودمان را معرفی کنیم.

مدیر اجرای سمپوزیوم بین المللی انیمیشن و بازی های رایانه ای با تاکید بر ارائه فرهنگ مان به دنیا گفت: اگر دنیا بخواهد ما و فرهنگ ما را ببیند، اولا باید به خروجی و کیفیت محصولات مان خیلی دقت کنیم و دوم اینکه هدف گذاری نیز داشته باشیم زیرا اگر بهترین کیفیت را هم داشته باشید ولی هویت و محتوای درستی نداشته باشیم، فایده ندارد. به عنوان مثال اگر یک هواپیمای لوکس و خوب داشته باشید ولی مقصدتان را مشخص نکرده باشید، عملا هیچ موفقیتی کسب نکرده اید.

وی با اشاره به سمپوزیوم در عین تاکید کرد: البته خیلی سخت است با یک رویداد به تمام اهداف خود برسد و چون اولین بار است، این مشکل سخت تر خواهد بود.

قابل ذکر است، برنامه “گفت‌وگوی علمی” شنبه تا چهارشنبه ساعت 21:30 از شبکه رادیو گفت‌وگو به روی آنتن می رود.

منبع: سایت رادیو گفتگو

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد