نقش استارتاپ‌ها در مساله اشتغالزایی

مسئله اشتغالزایی و ایده های ایجاد کسب و کار و فعالیت های اقتصادی امروزه بسیار مورد توجه جوانان به خصوص قشر تحصیل کرده می باشد. از طرفی دنیای فناوری به کمک اینترنت و گوشی های هوشمند با داشتن جذابیتها و قابلیتهای فراوان به صورت همه گیر در آمده است و جنبه های مختلف زندگی قشر جوان امروزی به اینترنت و سیستم های دیجیتالی گره خورده است ، از گذر این دو مقوله بسیار پر طرفدار بحث استارت آپ متولد شده است و در حال حاضر بررسی جوانب کار خالی از لطف نخواهد بود.

استارت آپ چیست؟

استارت آپ واژه ای است که این روزها زیاد به گوش می خورد و بعضا شاهد برگزاری دوره های استارت آپ در دانشگاه ها و یا گردهمایی هایی تحت عنوان استارت اپ ویکند در شهرهای مختلف کشور هستیم. اما اصل ماجرا چیست؟

استارت آپ واژه ای است که در  اخبار دنیای  فناوری به کرات مشاهده می شود و از آن برای توصیف کمپانی های نوپایی استفاده می شود که برای ایجاد کسب و کار جدید از دنیای فناوری بهره برده اند. در واقع در تعریف استارت آپ نکات و مواردی وجود دارد که به نوعی هر کس از دیدگاه خود به آن پرداخته است. به طور مثال در تعریف استارت آپ مطابق با آنچه که ابداع کنندگان آن و افراد مطرح در برگزاری گردهمایی های  آن بیان می کنند : استارت آپ به یک کمپانی نوپایی گفته می شود که راه حل جدیدی برای یک مسئله ارائه می کند در حالی که تضمینی برای موفقیت آن کمپانی از طریق راه حل پیشنهاد شده وجود ندارد.

در همین راستا بد نیست تعاریف دیگری نیز ارایه دهیم. مدیر کمپانی هوم جوی که به عنوان یکی از استارت آپهای مطرح ایالات متحده آمریکا می باشد در این خصوص چنین اظهار نظر کرده : تاسیس استارت آپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده آل و پایدار به منظور دستیابی به رشد برق آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه است.

استارت‌آپ‌ویکیپدیا نیز استارت آپ را یک کمپانی موقت تعریف می کند که در پی ایجاد یک مدل تجاری جدید است و از شاخصه های اصلی این کمپانی نوآوری است. جالب است بدانید ویکیپدیا دورنمای استارت آپ را در جاه طلبی ، نوآوری، و تلاش برای رشد در سطح جهانی تعریف کرده است.

اما اگر بخواهیم نتیجه تعاریف بیان شده را به صورت ساده بیان کنیم در واقع ایجاد کسب و کار جدید که خدمات آن از طریق دنیای فناوری به دست مشتری برسد را به نوعی استارت آپ می دانند. به طور مثال ایده هایی مانند فیس بوک و گوگل و آمازون و از این قبیل کارها را در ابتدا به عنوان استارت آپ تعریف می کنند. اما سوال اساسی اینجاست که آیا استارت آپ ها مولد و تولید کننده هستند یا فقط یک ایده ی جدید در جهت ایجاد رفاه برای مشتریان و به نوعی خدمات رسانی به مشتریان و انجام بخشی از کارهای آنها به کمک اینترنت و وب سایتها می باشند؟

بالاخره استارت آپ خوب است یا نه؟

ما قصد نداریم به صورت یک طرفه در مورد خوب یا بد بودن استارت آپ ها صحبت کنیم بلکه فقط آنچه که از استارت آپ های ایران مشاهده می شود را سعی در بازگو کردن آن داریم که از گذر این کار تصمیم صحیح گرفته شود . آنچه در عمل دیده می شود اینست که شاید یکی از اهداف استارت آپ ها معرفی افرادی است که خود زودتر شروع کرده اند، یعنی عده ای را به بهانه آموزش استارت آپ و امثالهم جمع کنند و در نهایت از این فضا به عنوان یک روش تبلیغاتی ارزان و پر مخاطب استفاده کنند ، چرا که در این گردهمایی ها بیشترین چیزی که جلب توجه می کند همان افرادی هستند که به اصطلاح از تجارب موفق خود می گویند، در واقع آنها به طور ضمنی در حال تبلیغ خود هستند. یکی از روش های موفقیت در کسب و کار صحبت کردن در سمینارها و کارگاه های آموزشی خواهد بود.

استارتاپاز جمله مسائلی که در بحث استارت آپها به دید می آید حرص و ولع بیش از حد برای رشد سریع است به طوریکه بیان می شود طی مدت سه روز در کارگاه آموزشی استارت آپ ویکند باید محصول قابل ارائه آماده شود و مثلا اگر همه چیزش مورد تایید بود بلافاصله آن محصول فروش زیادی داشته باشد و صاحبان آن ایده را به رشد اقتصادی برساند در حالی که می دانیم برای هر کاری باید صبور بود و اصلا انتظار نداشته باشیم که زود به مقصد برسیم بلکه بر عکس باید به جوانان بیاموزیم که اگر ایده و طرحی دارند باید خوب آن را بپرورانند و با صبرو حوصله به رشد اقتصادی برسند ، به نظر می رسد استارت آپ ها با زرنگی هرچه تمام تر حس این که جوانان بیایند و یک شبه ره صد ساله را بروند ، اشتیاق آنان را برای مشارکت در استارت آپ دو چندان می کند و در نهایت تقریبا چیزی عاید جوانان با انگیزه نمی شود.

نمی توان به صورت یک طرفه در مورد مسائل جدید اظهار نظر کرد چون هر کاری نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد و مسئله مهم استفاده از پتانسیل های بوجود آمده در سایه موضوعات نو ظهور می باشد. در همین راستا بد نیست نگاهی داشته باشیم به استارت آپ های موفق ایرانی و اینکه اگر بخواهیم استارت آپ موفقی داشته باشیم باید ایده های جدید جوانان را به همین شکل ها پرورش دهیم.

از موفق ترین استارت آپهای ایرانی می توان به شرکت نام آشنای دی جی کالا اشاره کرد. این شرکت که تقریبا از ده سال پیش شروع به فعالیت کرد  در رتبه بندی سایت الکسا ششمین سایت پر بازدید ایرانیان است و در جهان نیز رتبه 599 را به خود اختصاص داده است. از دیگر شرکتهای موفق استارت آپی سایت آپارات می باشد که در بهمن سال 89 شروع به فعالیت کرد. سایت کافه بازار به عنوان یکی از استارت آپهای موفق ایرانی نشان داد همیشه کپی برداری از ایده های غربی لزوما بد نیست و می تواند موفقیت آمیز باشد.

در مجموع شاید بتوان اینگونه تشریح کرد که ایجاد کسب و کارهای جدید مبتنی بر وب نیز می توانند بسیار موفقیت آمیز باشند و صاحبان خود را به قله های اقتصادی برسانند البته اگر ایده آن کار برای عموم مردم قابل فهم باشد و رفاه در انجام امور روز مره را به ارمغان بیاورد و همچنین مسئله ای مورد نوآوری قرار گیرد که آحاد مردم با آن مسئله سرو کار داشته باشند. در همین راستا بد نیست مسولین نیز پا به عرصه حمایت از کارهای خوب در این زمینه بگذارند و از جوانانی که دارای ایده های مفید هستند حمایت کرده د تا پس از چند سال موجبات رونق اقتصادی را به ارمغان بیاورند.

منابع:

  1. سایت زومیت
  2. سایت دیجیاتو
  3. سایت برترین ها

نویسنده : مهدی سیدی

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد