برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق چیست

به گزارش فناوری فرهنگی، اقتصاد، صنعت و فرهنگ در تلاش است با ایجاد پیوند و تعامل میان این حوزه‌ها، ارزش اقتصادی و فرهنگی محصولات خلاق را به‌مثابه تولیدات ارزشمند در عصر حاضر نشان دهد. در کنار شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در مراکز علمی و دانشگاهی کشور، بخش دیگری از شرکت‌ها که عمدتاً در صنایع خلاق، فرهنگی و خدمات نوین مبتنی بر فضای دیجیتال فعال هستند در زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی کشور ظهور کرده است. ماهیت رشد این مجموعه‌ها بر مبنای خلاقیت، نوآوری و ارائه مدل‌های نوین کسب‌وکار است که مراحل رشد خویش را با شتاب پشت سر می‌گذارند.
ظرفیت بالای شرکت‌های خلاق در ایجاد و رونق اشتغال کشور و فقدان یک برنامه‌ی منسجم و متمرکز به‌منظور حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه صنایع خلاق، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بر آن داشت تا برنامه‌ریزی ارائه و تصویب برنامه‌ای با عنوان برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، بیش‌ازپیش توجه به این حوزه از صنایع را در دستور کار خویش قرار دهد. این برنامه به‌منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تدابیر مقام معظم رهبری، راهکارهای سیاستی و حمایتی را در این حوزه ایجاد و تسهیل می‌کند.

اهداف برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق
برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق اهدافی چون توسعه زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی در کشور و ارتقا سهم شرکت‌های خلاق در اقتصاد و نیز توسعه کیفی مشاغل با حمایت از شرکت‌های خلاق و اشتغال‌زایی برای نیروهای جوان و تحصیل‌کرده را دنبال می‌کند.
از دیگر اهداف این برنامه می‌توان به ایجاد و تقویت برندهای شرکت‌های خلاق در حوزه محصولات فرهنگی کشور و خدمات مبتنی بر فناوری و نوآوری؛ حل معضلات اجتماعی و مشکلات کشور نظیر رفع مشکلات کم‌آبی و خشک‌سالی و پسماند، کنترل آلاینده‌های زیستی و غیره با رویکردهای خلاق و نوآورانه؛ تقویت همکاری‌های بین‌المللی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و کسب‌وکارهای نوآورانه اشاره کرد.

حوزه‌های تشکیل‌دهنده
برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق در حوزه‌هایی چون کسب‌وکارهای دیجیتال و فضای مجازی؛ صنایع دیدار یو شنیداری، صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی؛ هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی است.
از دیگر حوزه‌های تشکیل‌دهنده برنامه خلاق بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی؛ طراحی و معماری؛ چاپ و نشر؛ گیاهان دارویی و طب سنتی؛ سایر صنایع خلاق و فرهنگی (بسته به ماهیت و جایگاه آن) که به تصویب کارگروه خواهد رسید محسوب می‌شود.

خدمات
خدمات قابل‌ارائه به شرکت‌های خلاق شامل تسهیلات فضای کسب‌وکار؛ توسعه بازار؛ پشتیبانی، تأمین مالی و جذب سرمایه، استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، ایجاد شبکه‌ها و زیرساخت‌های مرتب است.

تسهیلات و پشتیبانی
برخی از عناوین تسهیلات فضای کسب‌وکار برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی برای افراد شاغل در شرکت‌های خلاق ارائه مشاوره‌های کسب‌وکار و برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مالیاتی، حسابداری، گمرکی، قراردادهای تبادل فناوری، امور صادراتی و قوانین پایه‌ای کسب‌وکار است.
همچنین ارائه خدمات طراحی صنعتی و بسته‌بندی صادراتی، حمایت از ثبت پتنت، علامت تجاری و طرح صنعتی از دیگر عناوین تسهیلاتی این طرح محسوب می‌شود.
برخی از عناوین پشتیبانی برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق نیز شامل صدور ضمانت‌نامه برای طرح‌های خلاق، حمایت از ورود شرکت‌ها به بورس، جذب سرمایه برای طرح‌های خلاق و نیز لیزینگ محصولات خلاق است.
شناسایی کمبودهای زیرساختی حوزه‌های خلاق و همکاری برای تأمین آنها از طریق کمک‌های دولتی یا ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، از جمله اقدامات در راستای ایجاد شبکه‌ها و زیرساخت‌های مرتبط با این طرح است.

استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی کشور
در رابطه با بررسی هریک از دستگاه‌های اجرایی کشور در مراحل ایجاد و توسعه شرکت‌های خلاق و هماهنگی برای استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها برای توسعه صنایع خلاق با سازمان‌ها و نهادها مذاکره آغاز شده و توافق‌های نخستین انجام شده است.
تفاهم با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال  دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی، برای استفاده و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشوری پارک‌ها، مراکز رشد جهاد دانشگاهی، صندوق پژوهش و فناوری زیرمجموعه جهاد دانشگاهی، تسهیل برای استقرار و دسترسی آسان شرکت‌های خلاق به خدمات آنها از اقدامات این طرح است.
همچنین می‌توان به تفاهم با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص تسهیل فرآیند تأسیس مؤسسات کارآموزی آزاد در حوزه فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق اشاره کرد. 

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد