بزرگترین صادر کنندگان کالاهای خلاق +نمودار

بر اساس آمارهای آنکتاد، چین بزرگترین صادر کننده کالاهای خلاق بوده است. صادرات کالاهای خلاق چین با سه برابر افزایش از 32 میلیارد دلار در سال 2002 به بیش از 125 میلیارد دلار در سال 2011 میلادی رسیده است که معادل رشد 14.7 درصدی در سال است. صادرات چین نه تنها نشانگر توانایی این کشور در تولید و آمیختن محصولات سنتی با فناوری پیشرفته است بلکه این واقعیت را نشان می‌دهد که بسیاری از کالاهای خلاق تولید و صادر شده توسط چین در سایر کشورها طراحی یا ایجاد شده‌اند.

با این حال، به طور کلی، تعداد کمی از کشورهای در حال توسعه در بین 20 کشور بزرگ و برتر در بازار جهانی محصولات خلاق قرار دارند.

تقاضا برای اکثر محصولات و خدمات خلاق به خصوص کالاهایی که در داخل مصرف می شود، مثل کالاهای طراحی داخلی، فیلم، موسیقی، بازی‌های ویدئویی و فرمت‌های جدید تلویزیونی و رادیویی، در دهه اول قرن حاضر همچنان بالا بوده و مقاومتر از سایر بخش‌های اقتصادی در دوره بحران و رکود اقتصادی بوده است.

مقام‌های آنکتاد بر این باورند که چشم انداز ادامه رشد این بخش مثبت و خوب است چرا که اقتصاد خلاق نشانگر شیوه زندگی معاصر است و به شدت با شبکه‌های اجتماعی، نوآوری، اتصال، سبک، وضعیت و برندهای تجاری و تجارب فرهنگی پیوند خورده است.

آمارها نشان می‌دهد تقاضای داخلی برای محصولات خلاق در سال های اخیر در کشورهای نوظهور آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا به شدت افزایش داشته است گرچه این روند به علت تنش‌های سیاسی که تاثیر منفی زیادی بر سطح رشد و تجارت و گردشگری داشته، با رونق چندانی در شمال آفریقا و غرب آسیا روبرو نشده است. پیش از رکود و بحران، بازار جهانی با افزایش تجارت محصولات خلاق در جنوب-جنوب با رونق روبرو شده بود.

منبع: اقتصاد خلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد