بیشترین دانلودها در بازار اپلیکیشن های تلفن همراه

طبق آماری که موسسه سسنور تاور از آمار دانلود از دو بازار بزرگ اپلیکیشن‌های تلفن همراه یعنی اپ استور اپل و پلی استور گوگل در سه ماهه‌ی اول سال 2016 اعلام کرده، تعداد دانلود بازی‌ها در هر دو بازار نسبت به دسته بندی‌ها دیگر اختلاف فاحشی دارند. در پلی استور گوگل که مخصوص دستگاه‌های اندرویدی است، بازی‌ها با 4.73 میلیارد دانلود در رده‌ی اول قرار دارند و نسبت به دسته‌ی دوم که مربوط به ابزار (Tools) می‌شود، تعداد دانلودی حدودا پنج برابری را تجربه کرده‌اند. در نمودار زیر آمار می‌توانید آمار مربوط به دسته‌ بندی‌های دیگر در پلی استور گوگل را ملاحضه کنید:

 نمودار بازی۱

 

در سوی دیگر در بازار مربوط به دستگاه‌های IOS یعنی اپ استور اپل نیز شرایط مشابهی حکم فرماست. همان گونه که در شکل زیر مشاهده می‌شود، در اپ استور نیز میزان دانلود بازی‌ها 4 برابر میزان دانلود دسته‌ی دوم هست.

نمودار بازی ۲

 آمار هر دو بازار نشان دهنده‌ی تمایل شدید کاربران گوشی‌های هوشمند به بازی است. بازی‌هایی که علاوه بر اثرات آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و … که بسته به نوع بازی می‌توانند مفید یا مخرب باشند، دارای اقتصاد کلانی هم هستند. حال این سوال پیش می‌آید که برای استفاده از این همه ظرفیت در بازی‌ها، به خصوص بازی‌های موبایلی، چه برنامه ریزی در کشور صورت گرفته است؟ به نظر می‌رسد جواب این سوال را از مسئولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مرکز ملی فضای مجازی که اخیرا سیاست‌های حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای را در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسانده‌اند،  باید جویا شد.

 

نویسنده: اسماعیل صابری نیا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد