تحولی در دنیای انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای

محققان موسسه تحقیقاتی دیزنی موفق به طراحی یک مدل آناتومی جدید شدند که با استفاده از آن و یک دوربین تکی می‌توان حالات چهره را با کیفیت بسیار بالایی ضبط کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ایسنا، ضبط حرکات صورت یک جزو کلیدی از جلوه‌های بصری برای فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای است که می‌توان آن را تنها با استفاده از یک دوربین و روش جدیدی که تیم تحقیقاتی دیزنی ابداع کرده است، انجام داد.

آنها با ایجاد یک مدل که آناتومی صورت و ضخامت پوست را به دقت نشان می‌دهد و با استفاده از یک دوربین قادر به ضبط حالات چهره با قدرت و دقت بیشتری نسبت به روش‌های سنتی پیشین شدند. در این روش از دوربین‌های کمتر و سخت‌افزارهای کم‌تری استفاده شده است که این کار آزادی عمل بیشتری به بازیگران می‌دهد.

با استفاده از این روش جدید می‌توان بدون استفاده از هیچ سخت‌افزار پیچیده‌ای نتایجی را به دست آورد که کیفیت و دقتی بیشتر از روش‌های پیچیده سنتی دارد.

محققان این تیم می‌گویند بازسازی کامپیوتری اجزای چهره با استفاده از یک دوربین معمولا نیاز به ایجاد یک مدل بسیار دقیق از صورت بازیگر و به دست آوردن و رمزگذاری صدها حالت چهره دارد و با وجود صرف زمان قابل توجه و تلاش لازم برای توسعه چنین مدلی، هنوز هم بعید است که بتوان تمام حالات چهره را رمزگذاری کرد.

در مقابل، مدل جدید موسسه دیزنی، به روی حرکات از پیش محاسبه‌شده صورت تکیه نمی‌کند در عوض، ساختار اساسی استخوان صورت و ضخامت پوست را در نظر می‌گیرد.

این محققان مدل جدید خود را با استفاده از حداقل تعداد اسکن‌های صورت و حالت مختلف چهره ایجاد کردند. این تیم با استفاده از روش نوین خود موفق به ضبط حالت‌هایی شدند که پیشتر انجام آن توسط یک دوربین تکی تقریبا غیر ممکن بود. برای مثال آنها موفق به ضبط لحظه‌ای شدند که فشار زیاد هوا باعث به وجود آمدن چین و چروک روی گونه یک مرد شده بود. این روش به راحتی می‌تواند ناهمواری‌های به وجود آمده در صورت را به خوبی و با دقت ضبط کند.

محققان کارآیی این روش خود را با استفاده از انواع مختلف دوربین‌ها، از جمله یک دوربین GOPRO و یک دوربین آیفون نشان داده‌اند. آنها معتقدند که این مدل جدید از آناتومی صورت انسان می‌تواند کاربردهای زیادی در کارهای مختلف از جمله ساخت انیمیشن داشته باشد.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد