تشریح چگونگی برگزاری جشنواره فیلم کودک به‌صورت آنلاین

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم‌های بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، علیرضا تابش دبیر این جشنواره درباره شرایط خاص و راهکارهای برپایی این دوره از جشنواره گفت: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، از ابتدا و پیش از اعلام فراخوان این دوره جشنواره و پس از آن، بر برپایی آنلاین این دوره تاکید شد و همزمان روش‌های مختلف چگونگی برپایی جشنواره، مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در نهایت، بر اساس برآیند نظرات کارشناسان و بهره‌گیری از نظرات اهالی سینما مقرر شد تا این دوره جشنواره در اکثریت بخش‌ها به شیوه مجازی برگزار شود و «فیلم‌های بلند سینمایی» بخش ملی جشنواره در محل «خانه جشنواره» برای عوامل فیلم‌ها و گروهی از مدعوین، کارشناسان و داوران با حفظ پروتکل‌های بهداشتی نمایش داده شود.

تابش با اشاره به برنامه‌ریزی جشنواره برای نمایش فیلم‌ها، افزود: فیلم‌های کوتاه، انیمیشن و بلند غیرسینمایی، پس از انتخاب، در پلتفرم‌ها برای مخاطبان ثبت‌نام‌شده و داوران کودک و نوجوان از سراسر کشور با ارائه کد مخصوص به نمایش گذاشته خواهد شد و منطبق بر مقررات و فراخوان جشنواره و تٲیید سازمان سینمایی، نمایش این بخش آثار در پلتفرم‌ها به شکل برخط با رضایت صاحبان این آثار اتفاق خواهد افتاد و آن دسته از تهیه‌کنندگانی که مایل به نمایش اثرشان در قالب این مقررات نبوده‌اند، اثرشان از دایره بازبینی و انتخاب کنار رفته است. در واقع حق انتخاب برای نمایش در بخش‌های مجازی با صاحب‌فیلم است و ما برای کسی اجباری درنظر نگرفته‌ایم اما «شرایط احتمالی» را برای صاحبان فیلم تشریح کرده‌ایم و هر کس این شرایط را پذیرفته، اثرش را برای اکران در بخش‌های مجازی به جشنواره ارائه داده و شاید اگر در یکی از این بخش‌ها هیچ‌کس این شرایط را نمی‌پذیرفت، آن بخش خودبه‌خود از جشنواره حذف می‌شد.

وی در ادامه به نگرانی‌های موجود پیرامون کپی شدن فیلم‌ها از پلتفرم‌ها اشاره کرد و گفت: شبکه‌های VOD چند سالی است که از سایت‌های محبوب اینترنتی پخش فیلم محسوب می‌شوند و با توسعه زیرساخت‌های اینترنت و بالارفتن سرعت دسترسی به اینترنت، مشترکین VOD فرهنگ و آداب استفاده از محتوای سینمایی در این شبکه‌ها را آموخته‌اند. از طرفی یکی از اهداف جنبی جشنواره در این دوره، عمومی کردن مسٲله حق مولف و مبارزه با پدیده قاچاق آثار سینمایی است و اینجا فضایی است که می‌توان سبب‌ساز این فرهنگسازی شد تا مخاطب، از سنین کودکی با این مهم آشنا شود.

تابش عنوان کرد: سرقت آثار سینمایی امری ناپسند و غیراخلاقی است که در هیچ کجای دنیا توجیه ندارد اما باید به این نکته توجه کرد که در ماه‌های اخیر بسیاری از رویدادهای جهانی فیلم از جمله جشنواره‌های کوتاه و مستند، با اقدامی توٲم با ریسک و در همین شرایط آثار را به شکل آنلاین، اکران کرده‌اند و باید باور کرد و پذیرفت که وارد شرایط متفاوتی شده‌ایم. ایران فعالیت فرهنگی را در هیچ برهه‌ای تعطیل نکرده و اکنون نیز به جهان نشان خواهد داد راه‌های زیست فرهنگی در فضای جدید را دنبال می‌کند و زمینه‌ساز تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها از طریق تداوم تعاملات فرهنگی آنلاین در فضای مجازی است.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: بدیهی است جشنواره، پیش‌بینی‌هایی در صیانت از آثار ارائه شده خواهد داشت و سطح این جشنواره، به عنوان یک رویداد معتبر سینمایی، با رویدادهای دیگری که راهکارهای محدود و مختص به خود را پیش گرفته‌اند، قابل مقایسه نخواهد بود. باید بپذیریم که جشنواره سی و سوم اولین جشنواره مهم سینمایی در ایران است که قرار است در تصمیمی توام با ریسک، تجاربی نو و مفید برای برگزاری سایر رویدادهای سینمایی سال جاری، داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره اقدامات پیشگیرانه در بخش بین‌الملل جشنواره، متذکر شد: در چهار سال اخیر، حساسیت ویژه‌ای در بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و بالطبع بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک نسبت به حفظ و صیانت از حقوق فیلم‌های ایرانی و خارجی صورت گرفته است. ما در دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره طبق مکاتبات رسمی با کمپانی‌های پخش‌کننده فیلم‌ها، توانسته‌ایم آن‌ها را از مراحل مختلف ثبت و نمایش فیلم آگاه کنیم.

تابش گفت: امسال با توجه به بحث اکران آنلاین، تلاش کردیم فیلم‌های بخش رقابتی بین‌الملل جشنواره را، مانند بسیاری از جشنواره‌های مهم جهان صرفاً برای داوران این بخش و از طریق ارسال لینک کد شده به نمایش بگذاریم و فیلم‌های برگزیده را اعلام کنیم، بنابراین در این روند (بخش بین‌الملل) امکان سرقت نسخه‌ای از فیلم‌ها به صفر خواهد رسید.

وی ادامه داد: برای فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه که قرار است بر روی پلتفرم به نمایش گذاشته شود، رضایت صاحبان آثار خارجی نیز گرفته شده و فیلم‌ها در این شرایط به نمایش درخواهد آمد.

دبیر جشنواره سی‌وسوم در پایان اظهار امیدواری کرد تا این دوره جشنواره، با تلاش دست‌اندرکاران اجرایی و همکاری همه کارشناسان و اهالی رسانه، به بهترین شکل ممکن برپا شود و بتواند تجربه‌های مفیدی را برای بهره‌گیری سایر جشنواره‌های آنلاین کشور به جا بگذارد.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد