توسعه،تولید وترویج بازی‌های جدی از اهداف بنیاد ملی بازی رایانه‌ای

به گزارش فناوری فرهنگی، اختتامیه سومین دوره جایزه بازی‌های جدی عصر جمعه، ششم دی‌ماه با حضور سید صادق پژمان مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌سازان و فعالان این حوزه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

پژمان در ابتدای صحبت‌هایش در این مراسم گفت: یکی از اهداف مهم این مراسم کمک به توسعه، تحقیق، تولید و ترویج بازی‌های جدی بوده است.

او افزود: در حقیقت بعد از خاتمه این برنامه کار اصلی ما شروع می‌شود. یکی از اقدامات مهم ما این است که اهمیت بازی‌های جدی را در مجموعه‌های دولتی، خصوصی، نخبگان و رسانه‌ها منعکس کنیم. در طول این چند سال با اقداماتی که مجموعه بنیاد انجام داده است شاهده توسعه و رشد این فضا هستیم ولی این فعالیت‌ها کافی نیست. با توجه به اینکه خود شما بازی‌سازان امروز درگیر این موضوع هستید و اهمیت این موضوع را درک می‌کنید، لذا لازم است که ما هم فعالیت‌های جدی تر و موثرتری را انجام بدهیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: یکی از کارهایی که امسال به صورت جدی پیگیر آن شدیم این بود که این درک که به سایر بخش‌های کشور هم منتقل بشود. ما امروز شاهد مشارکت حضور ۱۴ دستگاه مختلف در این حوزه هستیم که هرکدام مأموریت‌های متفاوتی دارند. در طول این مدت پیگیری‌ها بسیاری اتفاق افتاد و تلاش‌هایی انجام شد که منجر به گفت‌وگوهایی شد که دریچه پیشرفت را برای افراد بسیاری باز کند.

پژمان با بیان اینکه مشارکت دستگاه‌ها در این موضوع بیشتر شده است، افزود: امروز در تعداد جوایز این مشارکت را می‌بینیم. همین که کمک دستگاه‌ها و مشارکت آنها بیشتر شود، در آینده باعث خواهد شد که ما به هم بازار بزرگ‌تری برسیم و صنعت بازی‌های رایانه‌ای هم توسعه پیدا کند.

او با بیان اینکه یکی از مهمترین بحث‌هایی که در بخش‌های مختلف کشور، ظرفیت‌های آن مغفول واقع شده بازی‌های رایانه‌ای است، اظهار کرد: این غفلت هم به دلیل این است که ما هرزمان از بازی‌های دیجیتال صحبت کردیم، به سراغ تهدید، مشکلات و یا آسیب‌های آن رفته‌ایم. بر همین اساس در مجموعه بنیاد اقداماتی را در این حوزه انجام می‌دهیم.

پژمان با بیان اینکه ما در رسانه‌های جدید دچار سو مصرف هستیم، ادامه داد: بر همین اساس لازم است که اقداماتی را برای نحوه مصرف و مواجه با بازی‌های رایانه‌ای انجام دهیم و تجربیات این عرصه این خصوص انتقال دهیم. لذا این تغییر دیدگاه باید اتفاق بیفتد که بازی ظرفیت‌های دیگری هم دارد و می‌تواند بیش از منافع و در امتداد برنامه‌ها و مأموریت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های بازی‌های جدی، فرصت‌های آموزشی برای کشور است. ما امروز در موضوع آموزش دچار مشکلات جدی هستیم، لذا اینکه بتوانیم در همه بخش‌ها روش‌های سنتی را تبدیل به روش‌های نوین بکنیم یکی از اهداف و اقدامات ماست. بر همین اساس یکی از مسیرهای موفق در امر آموزش استفاده از مسیر بازی‌های جدی است که می‌توان با هزینه کم از آن استفاده کنیم‌.

پژمان با بیان اینکه امروز در موضوع آموزش شاهد این هستیم که تلاش می‌کنیم ولی اثر اقدامات، قابل قبول نیست افزود: اما بازی قبل از اینکه سرگرمی است، هیجان و جذابیت هم هست و ظرفیت‌های متفاوتی دارد که می‌تواند آموزش را بهینه کند. اگر به این موضوع نگاه جدی اتفاق بیفتد حتماً می‌تواند در کشور ما تحولی را در نظام آموزشی ایجاد کند.

او بیان کرد: در نظام سلامت خوشبختانه دست‌اندرکاران در طول این چند دوره مشارکت و همکاری بسیار خوبی داشتند. با توجه به اینکه با هزینه‌های سنگینی که در نظام سلامت و نظام درمان مواجه هستیم، راه‌حل‌های مؤثری را می‌توان در عرصه بازی‌های جدی برای تجویز و درمان بسیاری از بیمارها داشته‌باشیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روانی باشد. بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند راه‌کارهای را در حوزه‌های اقتصادی، کسب و کار، فرهنگی و در فضاهای عینی و واقعی نداشته باشد و بر آنها تأثیر بگذارد.

پژمان با تاکید بر اینکه بازی‌های جدی می‌تواند کیفیت زندگی را ارتقا بدهد، تصریح کرد: بر همین اساس نیازمند این هستیم که در این حوزه از تمامی دست‌اندرکاران این عرصه ازجمله بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تا دستگاه‌های مشارکت کننده در این جایزه و رسانه‌ها و خود شما تولیدکنندگان مطالبه اتفاق بیفتد.

او با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که در این حوزه حضور دارند، نخبگان هستند که باید دغدغه و اهمیت این عرصه را به همه بخش‌های کشور منتقل کنند، گفت: باید منابع مالی را در این عرصه درست مدیریت کنیم و اهمیت این فعالیت را انعکاس دهیم و اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم سرمایه‌گذاران را هم برای این موضوع جلب کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: امروز اتفاق خوبی که رخ داده است این است که ۱۴ دستگاه در این حوزه درگیر هستند و با ما مشارکت می‌کنند. لذا هدف این بود که همین دستگاه‌ها بتوانند پیشران این حوزه و الهام‌بخش بقیه دستگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی باشند.

پژمان اظهار کرد: در این حوزه غفلت از تجاری‌سازی راحت تر اتفاق می‌افتد. همچنین محصول راحت تر تولید می‌شود و وقتی این زنجیره درست کار بکند قاعدتاً ما به توسعه این حوزه کمک کردیم. بنیاد در این رویداد تلاش کرده که معبر میان سرمایه‌گذاران و کسانی که منابع دارند با مجموعه تولیدکنندگان باشد. و باید تلاش کنیم که در طول سال این ظرفیت پیگیری شود.

او با اشاره به اهمیت تولید دانش در عرصه بازی‌های رایانه‌ای گفت: ما اگر در این بخش تولید دانش نداشته باشیم، حتماً در آینده دچار مشکل می‌شویم. لذا با برگزاری سمپوزیوم این رویداد تلاش کردیم که این وجه کار را تقویت کنیم. با تقویت مبانی نظری و علمی تلاش می‌کنیم که این پشتوانه‌ها برای اقدامات بعدی در کشور محکم‌تر شود تا کسانی که بعداً در این حوزه کار می‌کنند از این ظرفیت‌ها بتوانند استفاده کنند. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت بازی‌های جدی بیشتر استفاده شود و به عنوان بازو در حل مسائل کشور کمک و یاری‌رسان باشد.

در ادامه این مراسم برندگان اول تا سوم بازی‌های جدی مشخص شدند، که تیزران مقام اول و جایزه جدی سال ۹۸ بنیاد ملی بازی‌های ملی را دریافت کرد و بازی‌های شاه گیگیلی و کیپ استپ به ترتیب مقام دوم و سوم را کسب کردند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد